901
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 8 Provoz (2. část)
Ing. Monika Becková
V této lekci si představíme zbylé čtyři hlavní části kapitoly 8.
Nahoru8.4 Kontrola externě poskytovaných produktů a služeb
Nahoru8.4.1 Obecně
Organizace musí zajistit:
Organizace musí používat specifikované požadavky na kontrolu externě zajišťovaných produktů a služeb, když jsou:
-
produkty a služby zajišťovány externími poskytovali pro začlenění do vlastních produktů a služeb (např. polotovar);
-
produkty a služby zajišťovány externími poskytovali přímo pro zákazníka (zákazníky) jménem organizace (např. dodávka materiálu od výrobce přímo zákazníkovi);
-
proces nebo část procesu zajišťovány externím poskytovatelem na základě rozhodnutí organizace o externím zajištění procesu nebo funkce (např. proces svařování v rámci kooperace).
Pozn.: Z výše uvedeného je vidět, že norma nedělí dodavatele na dodavatele pro „externí procesy” a „nákup”, ale na tři důležité (možno říci „rizikové”) skupiny dodavatelů, kterým je třeba věnovat zvýšenou pozornost.
Dále jsou upřesněny požadavky na hodnocení a výběr dodavatelů (externích poskytovatelů) z výše uvedených tří skupin.
Organizace musí:
-
stanovit a používat kritéria pro hodnocení, výběr, monitorování výkonnosti a opakované hodnocení externích poskytovatelů na základě jejich schopnosti poskytovat procesy nebo produkty a služby v souladu se specifikovanými požadavky;
-
Organizace musí uchovávat odpovídající dokumentované informace o výsledcích hodnocení, monitorování výkonnosti a opakovaném hodnocení externích poskytovatelů.
Pozn.: Zde vezmeme v úvahu, že slovo „monitoring” představuje ve své podstatě „průběžné sledování”, znamená to sledování výkonu dodavatele podle stanoveného kritéria průběžně, nikoli pouze jednou za rok v rámci přezkoumání systému managementu vedením.
Nahoru8.4.2 Typ a rozsah kontrol externího poskytování procesů, produktů a služeb
Při určování typu a rozsahu kontrol, které se používají při externím zajišťování procesů, produktů a služeb, musí organizace vzít v úvahu:
-
možný dopad externě zajišťovaných procesů, produktů a služeb na schopnost organizace i nadále plnit požadavky zákazníků a aplikovatelné požadavky zákonů a předpisů;
-
vnímanou efektivnost kontrolních činností externího poskytovatele.
Pozn.: tzv. vnímaná efektivnost kontrolních činností dodavatele je důležitý pojem a v podstatě znamená subjektivní aspekt, jakousi míru důvěry organizace jako zákazníka v to, že kontroly dodavatele jsou natolik důvěryhodné, že už další vyšší stupeň typu a rozsahu kontrol není nutno použít. Můžeme si např. představit dodavatele, který je pod kontrolou třetí nezávislé strany, má vyspělý systém řízení, nemáme vůči němu žádné reklamace, provádí si spolehlivý interní audit apod.
Organizace musí také stanovit a implementovat ověřování nebo jiné činnosti nezbytné pro zajištění:
Procesy nebo funkce organizace, které jsou zajišťovány externím poskytovatelem, jsou součástí systému managementu kvality organizace; v souladu s tím musí organizace brát v úvahu možný dopad externě zajišťovaných procesů, produktů a služeb; a efektivnost kontrolních činností externího poskytovatele, a stanovit:
-
kontroly, které chce uplatňovat ve vztahu k externímu poskytovateli, a
-
kontroly, které chce uplatňovat u výstupu výsledného procesu.
Pozn.: Z výše uvedeného textu je patrná zaměření na různé typy dodavatelů, a také kontrol, které vůči nim bude třeba uplatnit v rámci systému managementu kvality. Bude vhodné rozdělit si dodavatele do výše zmiňovaných třech skupin, do kritérií zahrnout způsob monitorování výkonnosti, a upřesnit typ a rozsah kontrol.
Nahoru8.4.3 Informace pro externí poskytovatele
Organizace musí sdělit externím poskytovatelům aplikovatelné požadavky týkající se: