dnes je 21.11.2024

Input:

Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 8 Provoz (1. část)

22.2.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

801
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 8 Provoz (1. část)

Ing. Monika Becková

V této lekci se budeme zabývat Kapitolou 8, která obsahuje realizaci produktu; a dále individuální požadavky specifické pro systém managementu kvality v oblasti realizace produktu. V 8. lekci si představíme tři hlavní části této kapitoly.

Kapitola 8 má tedy následující části:

8.1 Plánování a řízení provozu

Pokud se týká plánování a řízení provozu, organizace musí:

Plánovat, implementovat a řídit procesy, jak jsou uvedeny ve 4.4 (pro připomenutí: jedná se o čl., který požaduje určit procesy, požadované vstupy a očekávané výstupy z těchto procesů, posloupnost a vzájemné působení těchto procesů atd.), potřebné k plnění požadavků na poskytování produktů a služeb,

a

realizovat opatření stanovená v 6.1 (opět připomínáme, že se jedná o požadavek brát v úvahu kontext a určit rizika a příležitosti) tím, že organizace:

  • určuje požadavky na produkt a služby;

  • stanovuje kritéria pro procesy a pro přejímku produktů a služeb;

  • určuje zdroje potřebné pro dosažení shody s požadavky na produkt a službu;

  • uskutečňuje řízení procesů podle těchto kritérií;

  • uchovává dokumentované informace v rozsahu potřebném pro zajištění důvěry, že procesy byly provedeny podle plánu, a pro prokázání shody produktů a služeb s požadavky.

Výstup z tohoto plánování musí být vhodný pro provoz organizace.

Zásadním bodem této části normy je požadavek na řízení plánovaných změn v oblasti plánování a řízení provozu.

Organizace musí řídit plánované změny a přezkoumávat následky nezamýšlených změn a podle potřeby přijímat opatření pro zmírňování všech nepříznivých účinků.

Pozn.: Plánování systému managementu kvality řeší norma:

  • obecně v kapitole 6;

  • ve vztahu k realizaci produktu a poskytování služeb (resp. řízení provozu) v této kapitole resp. jejím čl. 8.1;

  • a pak také samozřejmě v čl. 8.3, pokud se týká plánování návrhu a vývoje.

Požadavek na řízení externích procesů je formulován takto:

Organizace musí zajistit řízení všech procesů zajišťovaných externě v souladu s 8.4 (pozn.: čl. 8.4 se týká kontroly externě poskytovaných produktů a služeb, kde jsou specifikovány požadavky na veškeré externí zdroje).

8.2 Určování požadavků na produkty a služby

8.2.1 Komunikace se zákazníkem

Organizace musí:

Zavést procesy pro komunikování se zákazníky s ohledem na:

  • informace týkající se produktů a služeb;

  • poptávky, smlouvy nebo na zpracování objednávek, včetně změn;

  • získání názorů a vnímání zákazníků, včetně stížností zákazníků;

  • zacházení nebo nakládání s majetkem zákazníka, přichází-li to v úvahu;

  • specifické požadavky na nouzová opatření, jsou-li relevantní.

Příklad:

Organizace vyhodnotí jako riziko možnost přerušení dodávky materiálu pro výrobu významným dodavatelem. Opatřením

Nahrávám...
Nahrávám...