801
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 8 Provoz (1. část)
Ing. Monika Becková
V této lekci se budeme zabývat Kapitolou 8, která obsahuje realizaci produktu; a dále individuální požadavky specifické pro systém managementu kvality v oblasti realizace produktu. V 8. lekci si představíme tři hlavní části této kapitoly.
Kapitola 8 má tedy následující části:
Nahoru8.1 Plánování a řízení provozu
Pokud se týká plánování a řízení provozu, organizace musí:
Plánovat, implementovat a řídit procesy, jak jsou uvedeny ve 4.4 (pro připomenutí: jedná se o čl., který požaduje určit procesy, požadované vstupy a očekávané výstupy z těchto procesů, posloupnost a vzájemné působení těchto procesů atd.), potřebné k plnění požadavků na poskytování produktů a služeb,
a
realizovat opatření stanovená v 6.1 (opět připomínáme, že se jedná o požadavek brát v úvahu kontext a určit rizika a příležitosti) tím, že organizace:
-
určuje požadavky na produkt a služby;
-
stanovuje kritéria pro procesy a pro přejímku produktů a služeb;
-
určuje zdroje potřebné pro dosažení shody s požadavky na produkt a službu;
-
uskutečňuje řízení procesů podle těchto kritérií;
-
uchovává dokumentované informace v rozsahu potřebném pro zajištění důvěry, že procesy byly provedeny podle plánu, a pro prokázání shody produktů a služeb s požadavky.
Výstup z tohoto plánování musí být vhodný pro provoz organizace.
Zásadním bodem této části normy je požadavek na řízení plánovaných změn v oblasti plánování a řízení provozu.
Organizace musí řídit plánované změny a přezkoumávat následky nezamýšlených změn a podle potřeby přijímat opatření pro zmírňování všech nepříznivých účinků.
Pozn.: Plánování systému managementu kvality řeší norma:
-
obecně v kapitole 6;
-
ve vztahu k realizaci produktu a poskytování služeb (resp. řízení provozu) v této kapitole resp. jejím čl. 8.1;
-
a pak také samozřejmě v čl. 8.3, pokud se týká plánování návrhu a vývoje.
Požadavek na řízení externích procesů je formulován takto:
Organizace musí zajistit řízení všech procesů zajišťovaných externě v souladu s 8.4 (pozn.: čl. 8.4 se týká kontroly externě poskytovaných produktů a služeb, kde jsou specifikovány požadavky na veškeré externí zdroje).
Nahoru8.2 Určování požadavků na produkty a služby
Nahoru8.2.1 Komunikace se zákazníkem
Organizace musí:
Zavést procesy pro komunikování se zákazníky s ohledem na:
-
informace týkající se produktů a služeb;
-
poptávky, smlouvy nebo na zpracování objednávek, včetně změn;
-
získání názorů a vnímání zákazníků, včetně stížností zákazníků;
-
zacházení nebo nakládání s majetkem zákazníka, přichází-li to v úvahu;
-
specifické požadavky na nouzová opatření, jsou-li relevantní.
Příklad:
Organizace vyhodnotí jako riziko možnost přerušení dodávky materiálu pro výrobu významným dodavatelem. Opatřením…