501
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 5 Vůdčí role (vedení)
Ing. Monika Becková
V této lekci si projdeme Kapitolu 5 normy ISO 9001:2015. Skládá se z celkem tří ucelených článků. Součástí kapitoly 5 je odpovědnost vedení, zaměření na zákazníka a ustanovení týkající se politiky kvality.
Kapitola 5 má tedy následující části:
Nahoru5.1 Vůdčí role a závazek (vedení a závazek)
Tento článek se věnuje jednak managementu organizace a jeho závazku k systému managementu kvality obecně, a jednak jeho zaměření na zákazníka.
Nahoru5.1.1 Vedení a závazek pro systém managementu kvality
Vrcholové vedení musí:
Prokazovat svou vůdčí úlohu a závazek s ohledem na systém managementu kvality:
-
přijetím odpovědnosti za efektivnost systému managementu kvality;
-
zajištěním, že jsou stanoveny politika a cíle kvality a že jsou v souladu se strategickým zaměřením a kontextem organizace (politika má pouze odpovídat záměrům – viz čl. 5.3 Politika kvality);
-
zajištěním, že politika kvality je v rámci organizace sdělována, chápána a aplikována (toto ustanovení je součástí čl. 5.3 Politika kvality);
-
zajištěním integrace požadavků na systém managementu kvality do podnikových procesů;
-
propagováním povědomí o procesním přístupu;
-
zajištěním, že jsou k dispozici zdroje potřebné pro systém managementu kvality;
-
komunikováním o důležitosti efektivního managementu kvality a dosažením shody s požadavky na systém managementu;
-
zajištěním toho, že systém managementu kvality dosahuje svých zamýšlených výsledků;
-
zapojením, nasměrováním a podporováním osob, aby přispívaly k efektivnosti systému managementu kvality;
-
propagováním neustálého zlepšování;
-
podporováním ostatních relevantních manažerských…