401
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 4 Kontext organizace (2.část)
Ing. Monika Becková
V této lekci si projdeme zbylé dvě části kapitoly číslo 4 Kontext organizace.
Nahoru4.3 Stanovení rozsahu systému managementu kvality
V této části norma blíže specifikuje požadavek na určení rozsahu QMS. Důležité je správně rozlišit použitou terminologie: musí určit x musí zvážit.
Organizace musí určit:
-
hranice QMS;
-
aplikovatelnost QMS;
aby vymezila jeho rozsah.
Při určování tohoto rozsahu organizace musí zvážit:
Pokud lze jakýkoli požadavek normy aplikovat v rámci určeného rozsahu, pak musí být organizací použit!
Jestliže některý požadavek normy nelze aplikovat, nesmí tato skutečnost ovlivnit schopnost nebo odpovědnost organizace zajišťovat shodu produktů a služeb.
Co je myšleno pod pojmem rozsah QMS?
Definice pojmů:
Rozsah systému managementu (ISO 9001:2015) = smí zahrnovat celou organizaci, specifické a identifikované funkce, útvary organizace nebo jednu nebo více funkcí v rámci skupiny organizací.
Další požadavky týkající se dokumentace najdeme ve čl. 7.5 ISO 9001:2015.
Rozsah musí být k dispozici a musí být udržován jako dokumentovaná informace uvádějící:
-
produkty a služby, které spadají do QMS;
-
odůvodnění pro každý případ, kde nelze aplikovat požadavek této mezinárodní normy.
Pozn.: pokud se týká požadavku stanovení rozsahu systému managementu, určení hranic, zvážení všech relevantních okolností včetně požadavku na dokumentaci, i když nemusí být tato dokumentovaná informace nazývána příručkou (pozn. jako v minulé verzi normy), obdoba takového dokumentu asi zůstane.
Nahoru4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy
V tomto článku 4.4 je kladen důraz na rizika a jsou zde požadavky na určování procesů.
Pokud se týká všeobecných ustanovení, organizace musí vytvořit, implementovat, udržovat a neustále zlepšovat QMS, včetně potřebných procesů a jejich vzájemných vazeb, v souladu s požadavky normy.
Další část je už konkrétně věnována požadavkům na určování procesů, a to v následujícím rozsahu.
Organizace musí určit:
-
procesy;
-
požadované vstupy a očekávané výstupy z těchto procesů;
-
posloupnost a vzájemné působení těchto procesů;
-
kritéria, metody, včetně měření, a příslušné ukazatele výkonnosti potřebné pro zajištění efektivního fungování a řízení těchto procesů;
-
potřebné zdroje a musí zajistit jejich dostupnost;
-
přidělení odpovědností a pravomocí pro tyto procesy;
-
rizika a příležitosti (na základě rozsahu QMS, interních a externích aspektů a požadavků zainteresovaných stran), a musí plánovat a implementovat vhodná opatření pro jejich řešení;
-
metody pro monitorování, pro měření a, je-li to vhodné, pro hodnocení procesů a podle potřeby pro změny procesů, aby se zajistilo, že budou dosahovat zamýšlených výsledků;
-
příležitosti pro zlepšování procesů a systému managementu kvality.
Norma požaduje udržovat dokumentované informace v rozsahu nezbytném pro podporu fungování procesů (tj. pro podporu fungování procesů a jako důkazy shody).
U „procesní analýzy” je kladen důraz na následující oblasti:
-
jednoznačné definování vstupů a výstupů;
-
jasně stanovený požadavek na určení ukazatelů výkonnosti jednotlivých procesů (jasně specifikovat co/jaké metriky, ukazatele se mají monitorovat / měřit);
-
jasně stanovený požadavek určit odpovědnosti a pravomoci za jednotlivé procesy;
-
požadavek brát v úvahu při určování procesů rizika a příležitosti v návaznosti na kontext organizace;
-
brát v úvahu potřeba plánování/řízení změn procesů.
Pozn.: Používá-li organizace pro určování procesů např. procesní mapy či slovní popisy, je důležité, aby u vstupů do jednotlivých procesů nechyběly některé z interních či externích aspektů, požadavky některých zainteresovaných stran, rizika, jednoznačně definované vstupy, výstupy nebo odpovědnosti, popřípadě definované ukazatele výkonnosti.
NahoruSouhrn hlavních aspektů lekce č. 4:
Pro zopakování 4. lekce si uvedeme dva konkrétní příklady:
Nahoru1. příklad – určení rozsahu
4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality
Požadavek normy:
Organizace musí:
Na základě toho vymezit rozsah QMS.
Při určování rozsahu QMS musí organizace zvážit:
-
externí a interní aspekty (viz např. registr aspektů);
-
požadavky relevantních zainteresovaných stran (viz např. registr zainteresovaných stran);
-
produkty a služby, které vyrábí a/nebo poskytuje.
Příklady určení rozsahu:
Rozsah systému managementu kvality = smí zahrnovat celou organizaci, specifické a identifikované funkce, útvary organizace nebo jednu nebo více funkcí v rámci…