6.3.1
Zastřešující report pro vedení strojírenského podniku menší až
střední velikosti
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
NahoruÚvod
Mít všechny důležité a srozumitelně vyjádřené relevantní podnikové
informace v jednom komplexním dokumentu (dále jen reportu) je nezbytným cílem
každého řídícího pracovníka - manažera. Přínosem historického porovnání údajů z
tohoto dokumentu jsou podklady pro tvorbu strategií krátko-, středně- a
dlouhodobého charakteru. Dlouhodobá práce s vhodným reportem pomáhá ke
správnému vyhodnocování nových situací a ke kvalitním (často intuitivním)
manažerským reakcím. Report musí obsahovat vzájemně integrované údaje, které
musí být vždy reálné a zakládající se na pravdě.
V tomto článku se autor pokusí popsat základní variantu takového
reportu, který je vhodný pro vedoucího pracovníka strojírenského podniku menší
až střední velikosti kooperačního charakteru se zaměřením na export (=
fakturace v cizí měně bez vazby na lokální měnu). Report je možné upravovat -
rozšiřovat, nesčetněkrát graficky zpracovávat a uvedené údaje koeficientním (=
podílovým) způsobem využívat k tvorbě důležitých podnikových ukazatelů.
Autor nepopisuje jednotlivé reportové veličiny výkladovým způsobem,
zde se předpokládá základní znalost čtenáře. Jde spíše o poukázání na
důležitost jejich objektivního a reálného sledování spolu s praktickými dopady
do manažerského rozhodování.
Článek je napsán na základě praktických zkušeností autora, které
nabyl v průběhu brigádních prací během studií na střední a vysoké škole ve
strojírenských provozech a po ukončení studia na pozicích vedoucího projektů
nadnárodní globální společnosti, vedoucího výroby moderního podniku zaměřeného
na zpracování plechů a v současné době výkonného ředitele českého, holandského
a ukrajinského strojírenského podniku střední velikosti zabývajícího se výrobou
trubkových systémů pro topenářský, automobilový a medicínský průmysl.
Informační systém podniku IS, ERP a pojem
reporting
NahoruInformační systém podniku
Informační systém podniku (IS) integruje podnikový software (SW) -
účetní, výrobní atd. (viz schéma níže). Pod pojmem informační systém podniku
(IS) se rozumí integrovaný soubor používaných počítačových programů v podniku.
Z důvodu prolínání a častého odlišného vnímání jednotlivých pojmů je níže
zobrazeno ilustrativní schéma pro lepší pochopení.
Pro téma článku je stěžejní pojem reporting a informační nástroj,
který je (mimo jiné) za automatickou generaci reportů zodpovědný - ERP
informační systém. Ten má za úkol získávat, zpracovávat a vyhodnocovat získaná
data dle určených relevantních pravidel.
Enterprise Resource Planning (ERP) je dílčí informační systém, který
integruje a automatizuje velké množství procesů souvisejících s produkčními
činnostmi podniku. Typicky se jedná o výrobu, logistiku, distribuci, správu
majetku, prodej, fakturaci, účetnictví atd.
NahoruVýhody ERP
ERP přináší řadu výhod:
-
zefektivnění a zrychlení ekonomických procesů,
-
centralizaci potřebných dat a snížení chyb,
-
dlouhodobé úspory v investicích do informačních systémů a
hardwaru,
-
zvýšení bezpečnosti,
-
rychlejší výstupy pro vedení firmy (zaměstnanci nemusí
připravovat podklady),
-
podporu pro vedení účetnictví podle mezinárodních standardů.
V konečném důsledku musí! zvyšovat flexibilitu, takže i
konkurenceschopnost. Základní výstupní činností je reporting.
Pod pojmem reporting se rozumí podávání přehledových zpráv (reportů)
o průběhu a stavu daných aktivit či prací.
Struktura ročního reportu - vybrané podnikové ukazatele -
tabulka
Report pro celkový manažerský přehled by měl mít následující
základní podobu:
NahoruPopis vybraných ukazatelů:
NahoruObrat
Obrat (celkový) je z pohledu zákona definován dvěma zákony. Zákon o
účetnictví definuje tzv. čistý obrat jako výši výnosů sníženou o prodejní
slevy, tzn. že obrat je úhrn částek na účtech účtové třídy 6, přičemž zákon o
DPH definuje obrat jako výnosy za uskutečněná zdanitelná plnění s výjimkou
plnění, která jsou od DPH osvobozená bez nároku na odpočet. Tato definice se
týká osob, které vedou účetnictví. Pro osoby, které vedou daňovou evidenci, je
obrat z hlediska DPH definován jako příjmy za uskutečněná plnění s výjimkou
plnění, která jsou osvobozená bez nároku na odpočet.
Důvody ke sledování celkového obratu jsou zřejmé. Co je nutné v
rámci celkového obratu rozlišit a sledovat, je struktura celkového obratu.
Autor doporučuje základní rozpad do dílčích obratových ukazatelů z hlediska
dvou směrů: podíl obratu významného odběratelského segmentu/segmentů a
sledování tzv. čistého obratu - tzn. obratu z fakturace zboží a služeb. V tomto
obratu nejsou zahrnuty významné zkreslující položky jako změna stavu skladu
hotových výrobků a nedokončené výroby, odpisy, kurzové rozdíly/zisky atd.
Práce s čistým obratem je významná pro vyjádření přidané hodnoty,
která byla za stanovené období vytvořena (zjednodušeně - přidaná hodnota je
hodnota, kterou podnik přidá svou prací k hodnotě nakupovaných produktů [zásob
a služeb]).
Častým a nesmyslným fenoménem dnešní doby je tendence porovnávat
významnost podniků dle jejich celkových obratů. Celkový obrat podniku je sám o
sobě málo vypovídající veličinou; nezbytné jsou další informace o struktuře
celého obratu - podíl materiálových/skladových položek atd. Důležitá je celková
přidaná hodnota vytvořená v podniku.
NahoruHospodářský výsledek
Údaje o hospodářských výsledcích podniku za stanovené období jsou v
přímé souvislosti s popsanou problematikou popsanou viz 4.1. U sledování hospodářských výsledků (dále jen
HV) je nutná obezřetnost.
Události v roce 2009 - tzv. hospodářská krize - ukázaly zajímavý
fakt. Silný podnik není ten, který je významný svým obratem, počtem zaměstnanců
apod., ale ten, který mimo dalšího (moderní a perspektivní výrobní program,
zdravá a flexibilní ekonomika atd.) disponuje dostatečnou finanční rezervou k
překonání problematického období. To je zejména v postkomunistických zemích
značný problém, protože úroveň bankovních služeb je stále na výrazně nižší
úrovni, než je tomu ve vyspělých ekonomikách. Toto je významným poučením.
Zpět k problematice HV. Stanovení HV před zdaněním je ovlivněno
mnoha faktory a stejně jako u obratu je nutné provedení analýzy. HV je
zjednodušeně určen rozdílem výnosů (úhrn částek na účtech účtové třídy 6 - dal)
a nákladů (úhrn částek na účtech účtové třídy 5 - má dáti).
Mezi položky tvořící HV před zdaněním patří i položky, kterým je
potřeba věnovat zvýšenou pozornost z hlediska dlouhodobého vlivu na tvorbu cash
flow, respektive jeho vázanosti:
-
změna stavu nedokončené výroby,
-
spotřeba materiálu (celková výše skladu - neovlivňuje přímo
HV),
-
změna stavu skladu hotových výrobků,
-
odpisy.
Specifikem ovlivňujícím HV, jejž lze jen velmi orientačně předjímat,
je položka kurzových rozdílů u nakupovaných materiálů a služeb, půjček, atd. v
cizí měně.
NahoruSkladové položky, nedokončená výroba
Na celkovou hodnotu skladových položek (sklad materiálů,
rozpracovaná výroba a sklad hotových výrobků) lze pohlížet jako na vázané
množství finančních prostředků, které byly vynaloženy na pořízení těchto
skladových položek. Cílem je vždy minimalizace těchto položek za předpokladu
zohlednění dalších skutečností, jako jsou například dodací lhůty a dostupnosti
materiálových položek či smluvních vztahů se zákazníkem (minimální množství na
skladě/konsignační sklad).
Nákupní podmínky dodávaných materiálů a služeb by měly být
maximalizovány (doba splatnosti u faktur) či naopak minimalizovány (objednací
množství). U materiálových položek je ideální zřízení tzv. konsignačního skladu
u dodavatele materiálové položky s domluveným minimálním zásobním množstvím a
odběr (i fakturace) dle aktuálních kapacitních potřeb výroby (JIT - Just in
Time, KANBAN - jízdenka systém atd.). Minimální nutností podniku je mít dodací
podmínky dodavatelů na stejné úrovni jako reálné odběratelské podmínky
odběratelů - zákazníků.
Nedokončenou výrobu lze charakterizovat jako přechodný stav zásob
mezi materiálem a hotovými výrobky. Zpravidla má podle povahy výrobního procesu
několik stupňů, což znamená, že zahrnuje účetní hodnotu, která je sumarizací
relevantních materiálových vstupů a přidané hodnoty odvedené na rozpracované
sestavě produktu, respektive jejích jednotlivých částech - podsestavách.
Ocenění nedokončené výroby je věcí, která může být (zejména u komplikovaných
projektových, malosériových či středně-sériových výrob) dost nepřesná, přičemž
vliv této veličiny na HV je značný. Způsobu ocenění nedokončené výroby je nutné
věnovat zvýšenou pozornost.
Počet odvedených normohodin, plnění a podíl na časovém fondu v
%
Pro vyjádření výkonnosti strojírenského podniku je možné použít
ukazatel plnění předepsaných normohodin (dále jen Nh). Předepsaná Nh na
pracovní úkony vychází z předepsaného technologicko-výrobního postupu a je
součástí předkalkulace a kalkulace výrobku, tzn. že je placená zákazníkem. Z
tohoto důvodu se Nh někdy nazývají jako přímé časové jednotky a všechny ostatní
(režijní) odpracované hodiny jako nepřímé. Náklady na nepřímé odpracované
hodiny jsou obvykle zahrnuty v kalkulačním vzorci pro výpočet ceny výrobku a je
absolutní nezbytností je neustále minimalizovat.
Sledování plnění Nh organizace je věcí snadnou a pochopitelnou.
U zaměstnanců odvádějících Nh se osobní plnění vypočítá
jako:
%vd =
ΣNhvd/ΣOHvd