11.2.1
Vymezení významu etapy návrhu a vývoje
RNDr. Milan Čepera, Ph.D.
Potřeba přijít na trh s novým produktem je diktována nutností uspět
mezi konkurencí. Je několik typů nových produktů (viz http://en.wikipedia.org/wiki/New_product_development )
- od úplně nových, přes modernizace až k tvorbě nových produktových řad nebo
pouze revizi základního produktu. Žádný nový produkt však nespatří světlo
světa, pokud neprojde řádným vývojem - od myšlenky na vytvoření a od posouzení
cílových trhů a posouzení technických možností firmy k vytvoření koncepce, od
přezkoumání koncepce k vytvoření prototypu a jeho následnému zkoušení,
ověřování a potvrzení dosažených vlastností a parametrů a konečně k vytvoření
dokumentace a postupů pro výrobu, logistickou podporu a servis.
Klíčovým slovem pro vývoj jsou inovace - inovace technologické,
konstrukční, inovace materiálů, ale také v přeneseném smyslu i výsledky
základního výzkumu, ty všechny otevírají cestu novým nápadům. Rámec inovací je
vymezen tím, kam se chci s produktem dostat, jak rychle a za jakou cenu. Bez
ohledu na velikost a zaměření firmy patří idea inovace mezi strategická
rozhodnutí firmy.
Za každou inovací stojí v pozadí nápad, inspirace, z nichž vzniká
prostor pro vznik nové generace produktu s lepšími užitnými vlastnostmi,
výkonovými parametry, designem, ergonomickými parametry a kvalitou.
Inovace může být nejen výsledkem technického pokroku. Je to také
nutnost udržet krok s konkurencí, ale třeba také výsledek přání zákazníka. V
případě státem řízených zakázek (např. resort obrany, resort ministerstva
vnitra) je právě přání zákazníka a jeho schopnost dotovat výzkum a vývoj
státními financemi velmi motivujícím faktorem v oblasti vývoje, ať už při
modernizaci stávajících produktů, nebo při vývoji úplně nových. Možný postup je
uveden na obrázku:
Vývoj a modernizace výzbroje a techniky v armádě:
C =
(conception) vytvoření koncepce návrhu,
A = (assessment) posuzování
návrhu,
D = (demonstration) prokazování způsobilosti v průběhu
vývoje,
M = (manufacture) výroba.
Vývoj produktu sestává z určitých činností, které se mohou opakovat
nebo jsou jedinečné, ale vždy v posloupnosti tvoří proces. Rozčlenění na
jednotlivé činnosti lze provést s ohledem na vnitřní potřeby firmy (přiřazení
zdrojů, přiřazení termínů, zajištění kvality), ale též z pohledu produktu jako
jednu z etap jeho životního cyklu nebo z pohledu zákazníka (odběratele,
uživatele nebo provozovatele produktu), tj. v kontextu akvizičního cyklu.
Uvedené přístupy k návrhu a vývoji determinují okruh potřeb, které
musejí jednotlivé činnosti v procesu zabezpečit:
-
v rámci systému managementu jakosti jsou to činnosti, které,
pokud se provádějí, zajistí minimálně stanovenou úroveň kvality výstupů. Jsou
to:
-
plánování návrhu a vývoje,
-
identifikace a přezkoumání vstupů,
-
přezkoumání výsledků plánovaných etap,
-
ověřování dosažených výstupů,
-
validace výsledků vývoje,
-
řízení změn v průběhu návrhu a vývoje;
-
v rámci systémového inženýrství (viz ČSN ISO/IEC 15288) zajistí
technickou realizaci výstupu (např. ve formě prototypu), včetně všech
charakteristik produktu potřebných k jeho výrobě, provozování a logistické
podpoře. Jsou to:
-
rozpracování požadavků na systém (produkt),
-
vytvoření popisu řešení,
-
vytvoření systému (produktu),
-
ověřování a validace systému (produktu).
Pokud je součástí systémů i software, rozšiřují se…