dnes je 21.12.2024

Input:

Spokojenost zákazníka

9.2.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.104
Spokojenost zákazníka

Ing. Monika Becková

Dotaz:

Je možné redukovat zjišťování spokojenosti zákazníků na řešení reklamací a stížností v případě malého podniku s velkým množstvím malých zákazníků?

Odpověď:

Ustanovení ohledně monitorování spokojenosti zákazníka se v novém vydání ČSN EN ISO 9001:2016 příliš nezměnila.

Čl. 9.1.2 Spokojenost zákazníka nyní stanovuje, že organizace musí:

  • monitorovat, jak zákazník vnímá míru, nakolik byly jejich potřeby a očekávání splněny, a

  • určit způsoby získávání, monitorování a přezkoumávání (používání) těchto informací.

Poznámka u příslušného článku normy (která ale není požadavkem ve smyslu posuzování shody) dodává, že informace týkající se pohledu zákazníka mohou zahrnovat:

  1. průzkumy spokojenosti u zákazníka (např. telefonické, osobním rozhovorem, dotazníky),
  2. zpětnou vazbu od zákazníka o dodaných produktech nebo službách (např. zasílané informace o "ppm"),
  3. setkání se zákazníky (např. v rámci veletrhů nebo seminářů),
  4. analýzu podílu na trhu (marketingový průzkum, informace od nejrůznějších asociací),
  5. pochvalná vyjádření,
  6. záruční reklamace,
  7. zprávy od obchodních zástupců.

Ano, budeme-li se přesně držet výše uvedených požadavků čl. 9.1.2, a připustíme-li, že analýza reklamací a/nebo stížností nám může poskytnout dostatečné informace o tom, jak je zákazník "spokojen" (nebo v tomto případě spíše jak moc je "nespokojen"), je teoreticky možné redukovat zjišťování spokojenosti zákazníků na řešení reklamací a stížností.

Monitorovat, jak zákazník vnímá míru, nakolik byly jeho potřeby a očekávání splněny, neboli získat skutečné a hlavně užitečné informace o pohledu a názorech zákazníka na organizaci a její produkty a služby by ale mělo být součástí marketingové strategie. Nemůžeme přece automaticky předpokládat, že zákazník, který nereklamuje, je spokojen? (Vždyť

Nahrávám...
Nahrávám...