2.2.104
Spokojenost zákazníka
Ing. Monika Becková
NahoruDotaz:
Je možné redukovat zjišťování spokojenosti zákazníků na řešení reklamací a stížností v případě malého podniku s velkým množstvím malých zákazníků?
NahoruOdpověď:
Ustanovení ohledně monitorování spokojenosti zákazníka se v novém vydání ČSN EN ISO 9001:2016 příliš nezměnila.
Čl. 9.1.2 Spokojenost zákazníka nyní stanovuje, že organizace musí:
-
monitorovat, jak zákazník vnímá míru, nakolik byly jejich potřeby a očekávání splněny, a
-
určit způsoby získávání, monitorování a přezkoumávání (používání) těchto informací.
Poznámka u příslušného článku normy (která ale není požadavkem ve smyslu posuzování shody) dodává, že informace týkající se pohledu zákazníka mohou zahrnovat:
- průzkumy spokojenosti u zákazníka (např. telefonické, osobním rozhovorem, dotazníky),
- zpětnou vazbu od zákazníka o dodaných produktech nebo službách (např. zasílané informace o "ppm"),
- setkání se zákazníky (např. v rámci veletrhů nebo seminářů),
- analýzu podílu na trhu (marketingový průzkum, informace od nejrůznějších asociací),
- pochvalná vyjádření,
- záruční reklamace,
- zprávy od obchodních zástupců.