3.3.1.0.9.2
Řízení neshodného produktu - čl. 8.3 normy ISO
9001:2008
NahoruŘízení neshodného produktu
Organizace musí produkt, který není ve shodě s požadavky,
identifikovat a řídit, aby se zabránilo jeho použití nebo dodání. Řízení a
příslušné odpovědnosti a pravomoci musí dokumentovat postupem.
K možným způsobům vyřízení patří např.:
-
přijetí opatření k odstranění zjištěné neshody,
-
schválení jeho používání, uvolnění nebo přijetí s výjimkou
udělenou příslušným orgánem, a je-li to proveditelné, zákazníkem,
-
přijetí opatření k zamezení původně zamýšleného použití
nebo aplikace,
-
přijetí opatření, které je vhodné vzhledem k důsledkům
nebo potenciálním důsledkům v případě, že je neshoda produktu zjištěna následně
potom, co započalo jeho dodávání nebo používání.
Je-li neshodný produkt opraven, musí být podroben opakovanému
ověřování tak, aby se prokázala shoda s požadavky.
Musejí být vytvářeny a udržovány záznamy o neshodách a
provedených opatřeních včetně výjimek.
Část směrnice pro řízení neshodného produktu:
Identifikace neshodného produktu
organizace
Společnost XYZ zajišťuje, že produkt, který není ve shodě
s požadavky, je identifikován a řízen. Neshodným produktem se přitom rozumí
poskytovaná služba, kde chybí nebo se odchyluje jeden či více specifikovaných
požadavků na shodu (kvalitu). Neshodný produkt může mít např. jeden nebo více z
následujících znaků:
-
neshoda v termínech realizace požadované
činnosti,
-
neshoda v požadovaných znacích (nefunkčnost,
chybějící dokumenty, chybný návod k používání, závada na technickém stavu,
havarijní stav...),
-
neshoda v souvisejících službách (neprovedení nebo
chybné provedení údržby, kontroly, servisu...),
-
neshodný výrobek (nebo jeho část) dodavatele.
Odpovědnost za hodnocení a vypořádání neshodných produktů
při realizaci zakázek, za jejich dokumentování a oznámení příslušným
zaměstnancům, jichž se týkají, má příslušný technik - obchodník. Při hodnocení
konkrétního neshodného produktu je vždy zohledněn druh a rozsah neshody
vzhledem k zakázce. Neshodný produkt, resp. některý z výše uvedených znaků
neshody, může identifikovat zpravidla:
-
technik (během poskytované služby - instalace
zařízení, servis, údržba, revize...),
-
ředitel (během přejímky a skladování),
-
IA (během interního auditu),
-
zákazník (v rámci převzetí a používání),
-
kterýkoli pracovník během provádění vlastní
činnosti.
Přezkoumání neshody
Odpovědný pracovník rozhodne, zda provede přezkoumání
identifikované neshody sám nebo v týmu. Rozhoduje se na základě složitosti
neshody a vlastních zkušeností. Do týmu si případně přizve další pracovníky,
podle povahy neshody, a/nebo PM. Zkoumáním neshody se zjišťuje:
-
rozsah neshody (možný průnik neshody do jiného
procesu),
-
závažnost (zda nejde o opakovaný výskyt
neshody),
-
možnost nápravy neshody z hlediska technického a
smluvního,
-
u…