2.2.63
Revize ISO 9001:2015 – 5. část normy – Vůdčí role
Ing. Monika Becková
5 Vůdčí role (vedení)
Kapitola 5 je, na rozdíl od předchozí, relativně méně přepracovanou částí nové normy. Skládá se nyní z celkem tří ucelených článků. Součástí upravené kapitoly 5 je odpovědnost vedení, zaměření na zákazníka a ustanovení týkající se politiky kvality. Byla vypuštěna část věnující se plánování (cíle kvality a plánování obecně jsou nyní součástí kapitoly 6), víceméně i článek týkající se představitele managementu (s tímto termínem revize již nepracuje), články týkající se komunikace a přezkoumání systému managementu.
Kapitola 5 částečně zahrnuje požadavky dřívějších článků 5.1 (Angažovanost a aktivita managementu), 5.2 (Zaměření na zákazníka), 5.3 (Politika kvality), 5.5.1 (Odpovědnost a pravomoc) a 5.5.2 (Představitel managementu).
Opět zde dochází ke změnám resp. upřesnění formulací některých požadavků.
Návrh rozšiřuje požadavky na vůdčí role a závazek managementu (dříve angažovanost a aktivita) i na zaměření na zákazníka. Je možné, že v české verzi zůstane anglický termín "Leadership".
Čl. 5.4 Plánování je přesunut do kap. 6 Plánování.
Čl. 5.5.3 Interní komunikace je přesunut do čl. 7.4 Komunikace.
Čl. 5.6 Přezkoumání systému managementu byl přesunut do čl. 9.3 Přezkoumání vedením.
Kapitola 5 bude mít tedy následující části:
5.1 Vůdčí role a závazek (vedení a závazek)
Tento článek obsahuje částečně informace z původního článku 5.1 (Angažovanost a aktivita managementu), a to ve dvou odstavcích, které se věnují jednak managementu organizace a jeho závazku k systému managementu kvality obecně, a jednak jeho zaměření na zákazníka.
5.1.1 Vedení a závazek pro systém managementu kvality
Vrcholové vedení musí:
Původně:
Poskytovat důkazy o své angažovanosti a aktivitě při vytváření, implementaci...., a neustálém zvyšování efektivnosti systému managementu kvality prostřednictvím:
Nyní:
Prokazovat svou vůdčí úlohu a závazek s ohledem na systém managementu kvality:
-
přijetím odpovědnosti za efektivnost systému managementu kvality;
-
zajištěním, že jsou stanoveny politika a cíle kvality a že jsou v souladu se strategickým zaměřením a kontextem organizace (v současné verzi má politika pouze odpovídat záměrům – viz čl. 5.3 Politika kvality);
-
zajištěním, že politika kvality je v rámci organizace sdělována, chápána a aplikována (toto ustanovení je nyní součástí čl. 5.3 Politika kvality);
-
zajištěním integrace požadavků na systém managementu kvality do podnikových procesů;
-
propagováním povědomí o procesním přístupu;
-
zajištěním, že jsou k dispozici zdroje potřebné pro systém managementu kvality;
-
komunikováním o důležitosti efektivního managementu kvality a dosažením shody s požadavky na systém managementu (dříve komunikace o tom, jak je důležité plnit požadavky zákazníka, zákonů a předpisů – přesunuto do čl. 5.1.2);
-
zajištěním toho, že systém managementu kvality dosahuje svých zamýšlených výsledků;
-
zapojením, nasměrováním a podporováním osob, aby přispívaly k efektivnosti systému managementu kvality;
-
propagováním neustálého zlepšování;
-
podporováním ostatních relevantních manažerských rolí k prokázání vůdčí úlohy v oblastech, za které odpovídají.
Pozn.: tato část požadavků týkající se managementu organizace je více rozpracovaná, a i zde najdeme vazbu na kontext organizace stanovený dle předchozích článků 4.1, 4.2, 4.3, 4.4. Je také zřejmá snaha o zdůraznění nutnosti zapojení dalších osob včetně všech manažerských pozic do procesu zajišťování efektivního fungování systému managementu kvality. Zcela nový požadavek, který by nebyl alespoň částečně obsažen byť v jiných článcích stávající normy, zde nenajdeme. Nová je však poznámka na konci tohoto článku, týkající se podnikatelských aktivit a propojení systému managementu kvality s podnikatelským záměrem obecně.
5.1.2 Zaměření na zákazníka
Vrcholové vedení musí:
Původně:
Zajistit, aby byly stanovovány požadavky zákazníka a aby byly plněny s cílem zvyšovat jeho spokojenost.
Nyní:
S ohledem na zaměření na zákazníka prokázat vůdčí úlohu a závazek, přičemž zajistí, že:
-
jsou určeny a splněny požadavky zákazníka a aplikovatelné požadavky zákonů a předpisů (dříve ve čl. 5.1 Angažovanost a aktivita)
-
jsou určeny a řešeny rizika a příležitosti, které mohou ovlivnit shodu produktů a služeb a schopnost zvýšit spokojenost zákazníka;
-
je udržováno zaměření na trvalé poskytování produktů a služeb, které splňují požadavky zákazníka a aplikovatelné požadavky zákonů a předpisů;
-
je udržováno zaměření na zvyšování spokojenosti zákazníka.
Opět je nově doplněn požadavek týkající se určování a řešení rizik a příležitostí. Jinak zde nejde o žádné podstatné změny, které by se týkaly zaměření na zákazníka. Nově revidovaná norma upřesňuje termíny požadavek zákonů a požadavek předpisů, připomeňme si jejich přesné (navrhované) znění.
Definice pojmů: