11.3.6
Prověrky (audity) konfigurace
RNDr. Milan Čepera, Ph.D.
Audity konfigurace mají stanovit, zda bylo v procesu vývoje systému
dosaženo požadavků na provedení a zda existuje předepsaná dokumentace pro
systém nebo zda auditovaná položka je ve shodě s předloženými požadavky
(smluvními, požadavky specifikací atd.). Součástí auditu nebo činností, které
auditu předcházejí, je ověřování konfigurace, tedy to, zda aktuální návrh
položek je skutečným řešením vývoje systému. Ověřování konfigurace během návrhu
má dvě stránky - funkční, která zahrnuje testování a zkoušení položek, a to i
ve vztahu k vyšším úrovním položek, a fyzickou stránku, která ověřuje, zda
vytvořená konfigurace je v souladu s navrženou (předpokládanou, zamýšlenou)
konfigurací položky. Jestliže bylo jednou provedeno ověření položky ve vztahu k
zadávací dokumentaci, je třeba provádět následné ověřování vždy po provedení
schválené změny položky.
Audity konfigurace poskytují rámec pro ověřování, zda vývoj u
dodavatele dosáhl uspokojivých výsledků při uspokojování požadavků zákazníka,
stanovených v zadávací dokumentaci pro návrh a vývoj. Jinými slovy, zda bylo
dosaženo požadavků, zakotvených v základní vývojové úrovni. Pokud se během
vývoje vyskytly problémy, audit je odpovědný za to, že identifikuje všechny
činnosti týkající se problému, osloví příslušné pracovníky a určí řešení
problému. Existují tři části procesu auditování konfigurace:
-
část před auditem - stanoví časový rozvrh, program, prostředky a
pravidla pro audit a určí účastníky auditu,
-
vlastní audit, který provede funkční nebo fyzickou prověrku
konfigurace,
-
část po auditu - zahrnuje vytvoření zprávy z auditu a činnosti
vedoucí k odstranění neshod nebo k nápravě.
U složitých systémů (produktů), např. dodávaných do resortu obrany,
je proces auditu konfigurace sérií následných auditů, ověřujících všechny
předmětné prvky ve struktuře systému. Navíc takové částečné audity mohou být
prováděny i na subdodavatelské úrovni, ovšem jejich výsledky musejí být předány
hlavnímu dodavateli. Takové audity se odehrávají pod kontrolou zákazníka
…