16.4.1.1
Příklad návrhu a realizace preventivních opatření
Nejprve si opět uvedeme příklad dokumentovaného postupu.
Příklad 4 - část kapitoly 8 Příručky - "preventivní
opatření“
Preventivní opatření zabraňují vzniku potenciální neshody.
Rozhodnutí o těchto opatřeních patří do kompetence managementu organizace,
neboť je zpravidla nutné uvolnit také potřebné zdroje na jejich řešení. Jde
většinou o řešení systémových problémů s cílem odstranit příčiny možné neshody,
vady nebo jiné nežádoucí situace, aby se zabránilo jejich výskytu. Hlavními
informačními zdroji pro stanovení preventivních opatření jsou analýzy neshod a
vyhodnocování reklamací zákazníků, interní audity a závěry z přezkoumání
vedením.
Na tuto kapitolu navazuje dokumentovaný postup (v praxi se obvykle
setkáváme s tím, že všechny tři části, tj. řízení neshodného produktu, nápravná
opatření a preventivní opatření, jsou popsány v jednom dokumentu, jako je
směrnice ředitele apod.).
Příklad 5 - část směrnice "Stanovení a zajištění uplatnění
potřebného preventivního opatření“
1. krok - přijetí preventivního opatření
O přijetí preventivního opatření rozhodne příslušný vlastník
procesu nebo člen vedení společnosti.
O preventivním opatření s velkým finančním dopadem nebo
opatření, které by mohlo mít značný potenciální vliv na spokojenost zákazníka,
rozhoduje vždy ředitel společnosti.
Příslušný vlastník procesu nebo člen vedení společnost (dále
jen zadavatel) vypracuje dokument "Preventivní opatření“, který
obsahuje: