3.3.1.0.6.6
Přezkoumání vedením - čl. 5.6 normy ISO 9001:2008
Vrcholové vedení musí obecně v plánovaných intervalech
přezkoumávat systém managementu kvality, aby byla zajištěna jeho vhodnost,
přiměřenost a efektivnost. To zahrnuje i posouzení příležitosti ke zlepšování a
potřebu změn v SMK, včetně politiky a cílů kvality. Záznamy o přezkoumání
vedením patří k povinným záznamům o kvalitě.
Příklad uplatnění tohoto požadavku
5.6 Přezkoumání systému managementu
Valná hromada společnosti provádí v pravidelných
intervalech 1x ročně přezkoumání systému managementu kvality. Zprávu o vývoji,
účinnosti a stavu úrovně systému managementu kvality je povinen předložit ve
stanoveném termínu představitel managementu. Na základě souhrnné zprávy členové
vedení posuzují celkovou úroveň realizovaného systému managementu kvality a
vyhodnocují jeho účinnost. Závěr přezkoumání je uveden v zápisu z jednání valné
hromady společníků.
Součástí přezkoumání musí být tzv. povinné vstupy a povinné
výstupy dále uvedené.
Vstupy pro přezkoumání musí zahrnovat položky:
-
výsledky auditů,
-
zpětná vazba od zákazníka,
-
výkonnost procesů, shoda produktu,
-
stav preventivních a nápravných opatření,
-
následná opatření vyplývající z předchozích
přezkoumávání,
-
změny, které by mohly ovlivnit systém managementu
kvality,
-
doporučení pro zlepšování.
Výstupy z přezkoumání musí zahrnovat položky:
Všechna rozhodnutí a opatření vztahující se:
-
ke zlepšování efektivnosti systému managementu,
-
ke zlepšování produktu ve vztahu k požadavkům
zákazníka,
-
k potřebám zdrojů.
Pro představu o obsahu přezkoumání uvádí zprávu představitele
vedení následující příklad.
ZPRÁVA O PŘEZKOUMÁNÍ SYSTÉMU
MANAGEMENTU KVALITY VEDENÍM
Za období: 1. 1. 2009 - 31. 12.
2009
dle
ČSN EN ISO 9001:2009
1 Vstupy pro přezkoumání
1.1 Úvod
Systém managementu kvality (QMS) společnosti dle
požadavků normy ČSN EN ISO 9001:2009 byl přezkoumán na poradě vedením
společnosti dne 31. 3. 2010. Zpráva z přezkoumání má 2 části: podkladovou část
(odst. 1), a závěr (odst. 2). Zprávu zpracoval a schválil PV.
Účastníci porady:
1.2 Výsledky interních auditů
V roce 2009 byl proveden 1 interní audit, ze kterého
vyplynulo, že QMS je funkční a nadále udržován ve shodě s příslušnými
požadavky. Dále byl proveden externí (2. dozorový) audit prostřednictvím
certifikačního orgánu, který prokázal rovněž shodu s požadavky normy ISO 9001.
Audit plánovaný na 12/2009 byl přesunut do začátku roku 2010.
Počet neshod zjištěných při auditech:
-
audit č. 1/09 (interní): 1x záznam o neshodě,
napraveno,
-
audit č. 2/09 (externí): 0 neshod, 1 potenciál ke
zlepšení, bude realizován vydáním revize dokumentace,
-
audit č. 3/9 (interní): přesunut z důvodu vytíženosti
pracovníků na I. Q roku 2010.
Vývoj v počtu neshod je zřejmý z následující
tabulky:
Závěr: Počet neshod nevykazuje zásadní změny,
audity neprokázaly zásadní problémy v QMS. Roční program auditů na rok 2010
vyhovuje požadavkům společnosti.
1.3 Zpětná vazba od zákazníka
V hodnocení spokojenosti zákazníka bylo pokračováno
předáváním dotazníků spokojenosti a předávacího protokolu u vybraných zakázek.
Hodnocení dosud bez výhrad.
Vývoj v hodnocení spokojenosti je zřejmý z následující
tabulky:
Závěr:
Došlo k mírnému poklesu počtu hodnocených zakázek, i tak
nebyla prokázána nespokojenost či zásadní připomínky a/nebo potenciální
neshody. Nejsou třeba žádná zvláštní opatření.
1.4 Politika kvality, cíle kvality
Politika jakosti byla sestavena v rámci zavádění QMS na
podzim 2006, postupně byla doplňována a aktualizována v rámci budování QMS v
průběhu měsíců září - prosinec 2006. Text byl přezkoumán a bylo dohodnuto vydat
revidovanou politiku kvality s ohledem na novou normu ISO 9001:2008, avšak bez
obsahových změn.
Vyhodnocení cílů jakosti 2009: Je možno
konstatovat, že cíle byly splněny na 75 %:
-
upgrade stránek: splněno; nové kolo proběhne v II. Q
2010,
-
implementace požadavků ISO 9001:2008: částečně
splněno, probíhá,
-
získání dalšího pracovníka (obchodní zástupce):
splněno, pro negativní zkušenosti ale byla s tímto pracovníkem po první
realizované zakázce ukončena spolupráce.
Cíle kvality na rok 2010: Včetně popisu termínů a
zodpovědností jsou uvedeny v samostatném dokumentu v příloze, ponechány bez
připomínek.
1.5 Hodnocení dodavatelů
Systém hodnocení dodavatelů je zaveden, seznam
stávajících schválených dodavatelů byl přezkoumán a ponechán ve stávající
podobě.
Závěr: Systém hodnocení dodavatelů je funkční,
stávající dodavatelé budou ponecháni beze změn. Aktuální hodnocení za rok 2009
je v příloze této zprávy.
1.6 Výkonnost procesů a shoda produktu
Hodnocení…