dnes je 26.12.2024

Input:

Přezkoumání systému managementu (Management review)

11.4.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.91
Přezkoumání systému managementu (Management review)

Ing. Monika Becková

Dotaz:

V současné době realizujeme v naší organizaci přechod na požadavky ČSN EN ISO 9001:2016, nyní jsme ve fázi zpracování Management review. Zajímalo by nás, zda k bodu "Výkonnost procesů a shoda produktů a služeb" je třeba provádět přezkoumání výkonnosti VŠECH procesů z naší Mapy procesů, a jestliže ano, tak zhruba v jaké míře? A dále, zda bod "Výsledky monitorování a měření" má navazovat na právě onu zmiňovanou výkonnost procesů, nebo se jedná pouze o monitorování a měření produktů?

Dle nové normy navíc, pokud jde o vstupy, nemusíme uchovávat dokumentované informace. Jak tedy budeme prokazovat provádění Management review?

 

Odpověď:

Nejprve si připomeňme strukturu Přezkoumání systému managementu (Management review) ve smyslu čl. 9.3 normy ČSN EN ISO 9001:2016 v rámci systému managementu kvality (QMS).

Vstupy mají nyní zahrnovat, resp. přezkoumávat se musí s přihlédnutím k následujícím aspektům:

Čl. 9.3.2:

  1. Stavu opatření, které vyplynuly z předchozích přezkoumání vedením.
  2. Změnám interních a externích aspektů relevantních pro QMS.
  3. Informacím o výkonnosti a efektivnosti QMS, včetně trendů, které se týkají:
    1. Spokojenosti zákazníka a zpětné vazby od relevantních zainteresovaných stran;
    2. Míry splnění cílů kvality;
    3. Výkonnosti procesů a shody produktů a služeb;
    4. Neshod a nápravných opatření;
    5. Výsledků monitorování a měření;
    6. Výsledků auditů;
    7. Výkonnosti externích poskytovatelů (dodavatelů).
  4. Přiměřenosti zdrojů.
  5. Efektivnosti opatření přijatých pro řešení rizik a příležitostí.
  6. Příležitostem ke zlepšování.

Výstupy musí obsahovat potřebná rozhodnutí a opatření týkající se následujících oblastí:

Čl. 9.3.3:

  1. Příležitostem ke zlepšování;
  2. Jakýmkoliv potřebám změn v QMS;
  3. Potřebám zdrojů.

První část dotazu se výslovně týká jedné části přezkoumání QMS, a to výkonnosti procesů a shody produktů a služeb (včetně trendů), a návazně výsledků monitorování a měření.

Výkonnost procesů se vždy přezkoumává dle kritérií, které jsou specifikované prostřednictvím dokumentovaných informací, např. v kartách nebo zmiňované Mapě procesů. Dle čl. 4.4.1 písm. c) musí organizace určovat kritéria včetně příslušných ukazatelů výkonnosti pro (svoje) potřebné procesy, a dále (dle písm. g) tyto procesy vyhodnocovat. Ne všechny procesy ovšem nutně musí mít v rámci QMS stejnou důležitost, a norma také nedefinuje, zda se v rámci Management review mají přezkoumávat všechny procesy, nebo pouze některé (vybrané) procesy.

Požadavek přezkoumání výkonnosti procesů a shody produktů dále přímo navazuje na čl. 9.1.3 "Analýza a hodnocení", dle kterého je třeba analyzovat a hodnotit data a informace vyplývající z monitorování a měření. Výstupy z analýzy a hodnocení je třeba použít pro hodnocení:

  • výkonnosti procesů

  • shody produktů

  • výkonnosti a efektivnosti systému managementu kvality.

Výsledky analýzy a hodnocení se tedy logicky použijí jako vstupy pro

Nahrávám...
Nahrávám...