dnes je 22.12.2024

Input:

Právní předpisy v oblasti posuzování shody a označení CE

24.4.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.12 Právní předpisy v oblasti posuzování shody a označení CE

Ing. Turza Lukáš, Ph.D

Výklad právní věty
Posuzování shody stanovených výrobků je upraveno v zákoně č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů (dále jen zákon č. 22), jakož i v nařízeních vlády, vydanými k jeho provedení. Tato právní úprava, pokud jde o posuzování shody výrobků, ale neřeší veškeré aspekty pro uplatňování NLF pro uvádění výrobků na trh, ani řádnou aplikaci připravovaných přímo použitelných předpisů Evropské unie upravujících právní rámec pro uvádění stanovených výrobků na trh a věcně příslušné vnitrostátní orgány nemají stanovenou působnost v potřebném rozsahu pro rozšíření NLF na nové oblasti. Transpozice upravených směrnic do nařízení vlády podle stávajícího zákona č. 22 by byla komplikovaná a v některých případech i nemožná.

Nový legislativní rámec (NLF) byl zpracován pro zlepšení situace v odstraňování překážek obchodu na jednotném trhu a má být i rámcem pro budoucí právní předpisy.

Zákon č. 22 vznikal v době, kdy bylo zapotřebí přiblížit systém posuzování shody postupům uplatňovaným v EU, a to ještě před vstupem ČR. Směrnice publikované v rámci přechodu koncepce EU na NLF se značně liší od zažitého systému, na kterém je založen zákon č. 22. Tyto postupy doznaly v průběhu existence zákona výrazných změn; proto byl zákon již třináctkrát novelizován. Přesto je nutné stávající právní rámec zachovat pro oblast výrobků, u nichž dosud nebylo na úrovni EU provedeno přizpůsobení NLF, stejně jako pro neharmonizované výrobky.

Přehodnocení stávajícího systému regulace založeného na směrnicích tzv. nového přístupu věnovaly orgány EU úsilí od roku 2003. Cílem bylo vytvořit vhodný a účinný regulační model umožňující inovaci technologií a posílení konkurenceschopnosti evropského průmyslu, který se v rámci NLF promítl do tří zásadních dokumentů:

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008, kterým se stanoví postupy týkající se uplatňování některých vnitrostátních technických pravidel u výrobků uvedených v souladu s právními předpisy na trh v jiném členském státě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 3052/95/ES (dále jen evropské NV č. 764),

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008, kterým se stanoví požadavky na akreditaci a dozor nad trhem týkající se uvádění výrobků na trh a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93 (dále jen evropské NV č. 765) a

  • Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 768/2008/ES o společném rámci pro uvádění výrobků na trh a o zrušení rozhodnutí Rady 93/465/EHS (dále jen rozhodnutí č. 768).

V březnu 2014 bylo v úředním věstníku EU publikováno 8 sektorových směrnic v rámci tzv. alignmentu - formálního přizpůsobení právní úpravy zásadám NLF, bez vlivu na samotné technické požadavky.

Aktuální přehled oblastí NLF

Obr. č 1 SEKTORY DLE NLF

Do budoucna lze očekávat sladění právní úpravy technických požadavků na výrobky s NLF v převážné většině regulovaných sektorů.

Dne 31. 3. 2016 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn pod č. 90/2016 Sb. zákon o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh (dále jen zákon č. 90).

Zákon č. 90 nově upravuje postup státních orgánů při ochraně trhu před výrobky, které by mohly ohrozit život, zdraví, majetek nebo životní prostředí nebo jiný veřejný zájem. Navazuje přitom na rozhodnutí č. 768, ale především je určen k transpozici evropských směrnic NLF z oblasti dodávání výrobků na trh (viz např. výše uvedené směrnice).

Změny, které měly být do českého právního řádu v souvislosti se směrnicemi NLF implementovány, byly vyhodnoceny před zahájením prací nad zákonem č. 90, jako změny koncepčního charakteru a  překračující možnosti pouhé novely zákona č. 22. Zmíněná evropská legislativa, na níž ta česká navazuje, je reálným projevem NLF pro uvádění výrobků na trh. Cílem bylo vytvořit vhodný a účinný regulační model umožňující inovaci technologií a posílení konkurenceschopnosti evropského průmyslu. V této souvislosti jsou klíčová evropská nařízení NV č. 764a č. 765/2008.

Tvůrci legislativy si od takto koncipované právní úpravy slibují:

  • - zlepšení pravidel pro dozor nad trhem, čímž bude lépe zajištěna ochrana spotřebitelů i podnikatelů před nebezpečnými výrobky a 
  • - zkvalitnění procesu posuzování shody a posílení důvěry v něj, čehož má být dosaženo stanovením přísnějších a jasnějších pravidel pro notifikaci subjektů posuzování shody.

Bez výše uvedeného právního rámce by v budoucnu byla ohrožena řádná implementace právních předpisů EU, neboť na základě stávajícího zákona č. 22 nelze takovou implementaci důsledně provést. Nepřijetím této právní úpravy by vzniklo riziko, že ČR může být vystavena možnosti zahájení řízení pro neplnění povinností na základě čl. 260 Smlouvy o fungování EU. S tím by současně vznikalo nebezpečí, že ostatní členské státy EU budou u stanovených výrobků, uváděných na trh podle nedůsledně implementovaných směrnic EU, oprávněně bránit jejich pohybu po vnitřním trhu EU a EHP.

Zákon č. 90 stanovuje jasná a transparentní pravidla pro akreditaci subjektů posuzování shody, zakotvuje společný právní rámec pro výrobky, ze kterého bude čerpat budoucí legislativa včetně definic běžně užívaných pojmů. Tím má být zajištěno, že legislativa upravující jednotlivé sektory výrobků bude konzistentní a snadněji implementovatelná. V neposlední řadě pak má být zdůrazněn význam označení CE a posílena jeho důvěryhodnost.

Zákon č. 90 upravuje

  • - obecné zásady pro dodávání výrobků na trh (popřípadě uvádění do provozu),
  • - způsob stanovení výrobků k posuzování shody,  
  • - způsob stanovení technických požadavků, které musí výrobky splňovat,
  • - práva a povinnosti osob, které uvádějí na trh nebo na trh dodávají, popřípadě uvádějí do provozu výrobky, u kterých má být před uvedením na trh posouzena shoda s požadavky
Nahrávám...
Nahrávám...