2.2.123.28
Požadavky na auditora podle normy ISO 19011
Ing. Pavla Blackmore
NahoruPožadavky normy ISO 19011 a kapitola 7 – požadavky na auditory
Norma 19011 v kapitole 7 uvádí, jakým způsobem lze hodnotit kompetence osob, které mohou provádět audity, tj. auditorů včetně vedoucích auditorských týmů.
Při rozhodování o požadovaných vhodných znalostech a dovednostech pro auditora, je třeba zvážit:
- -
rozsah, charakter a komplexnost organizace, ve které má být audit proveden,
- -
oblast systému managementu, který se má auditovat
- -
rozsah a cíle programu auditu,
- -
další požadavky, např. ty které jsou předepsané externími organizacemi,
- -
úloha procesu auditu v systému managementu auditované organizace,
- -
komplexnost systému managementu, který se má auditovat
- -
nejistota dosáhnutí cílů auditu.
Auditoři mají mít všeobecné znalosti a dovednosti v následujících oblastech:
Zásady auditování, postupy a metody: znalosti a dovednosti v této oblasti, které umožní auditorovi aplikovat vhodné zásady, postupy a metody podle rozdílnosti auditů, aby zabezpečili, že audity budou provedeny důsledně a systematicky.
Auditor by měl být schopný:
- -
aplikovat zásady auditování, postupy a metody,
- -
efektivně plánovat a organizovat práci,
- -
provést audit podle odsouhlaseného harmonogramu,
- -
určit priority a zaměření na významné věci,
- -
shromažďovat informace pomocí efektivního rozhovoru, naslouchání, pozorování a přezkoumání dokumentovaných záznamů a údajů,
- -
pochopit a zvážit názory experta,
- -
pochopit vhodnost a důsledky použitých technik vzorkování v auditování,
- -
verifikovat relevantnost a přesnost získaných informací,
- -
potvrdit přiměřenost a vhodnost důkazů auditu na podporu zjištění a závěrů z auditu,
- -
hodnotit ty faktory, které mohou mít vliv na spolehlivost zjištění a závěrů z auditu,
- -
dokumentovat zjištění z auditu a vhodně připravit zprávy z auditu,
- -
dodržovat důvěrnost a bezpečnost informací, údajů, dokumentů a záznamů,
- -
efektivní komunikace ústně a písemně,
- -
pochopit druhy rizik spojených s auditováním.
V procesu auditování je spolupráce a schopnost dosáhnout cíle auditů závislá na kompetentnosti jednotlivých osob, které jsou v tomto procesu zapojeny.
Na čem je tedy založena odborná způsobilost auditorů?
- -
na osobních vlastnostech auditora,
- -
na schopnostech používat znalosti a dovednosti, které byly získané vzděláním, auditorským školení, dále zkušenostmi – jak pracovními, tak z předchozích auditů.
Auditoři mají mít takové osobní vlastnosti, které vytvoří předpoklady, aby mohli vykonat činnosti podle zásad auditování. Auditoři mají být v průběhu auditu nejen profesionální a jsou to právě ty osobní vlastnosti, kterými mají auditoři disponovat:
- -
etičtí, čestní, pravdiví, upřímní, poctiví, diskrétní
- -
nezaujatí, to znamená být schopni zvážit alternativní myšlenky, nebo názory
- -
diplomatičtí, např. taktní v jednání s lidmi
- -
pozorní, čímž myslíme aktivní v pozorování fyzického prostředí a činností
- -
vnímaví, což představuje schopnost pochopit situace
- -
přizpůsobiví, tedy schopni ochotně se přizpůsobit různým situacím
- -
houževnatí, vytrvalí a zaměření na dosažení cílů
- -
rozhodní, pod čímž rozumíme schopnost dosáhnout, aby aktuální závěry byly založené na zdůvodnění a analýze,
- -
samostatní, tedy schopni nezávisle pracovat a fungovat a také efektivně spolupracovat s ostatními,
- -
schopni dodržovat zodpovědnost a etiku, i když v průběhu činností nemusí být vždy populární a mohou někdy nesouhlasit s výsledky nebo nepotvrdit výsledky,
- -
ochotni zlepšovat se, což může znamenat poučit se ze situací a dosahovat lepších výsledků v auditování,
- -
citliví ke kultuře, tedy dodržovat a respektovat kulturu auditované organizace,
- -
spolupracující pod čímž chápeme schopnost efektivně spolupracovat s ostatními, včetně členů auditního týmu a pracovníků auditní organizace.
Proces hodnocení kompetence auditora má zvážit i potřeby programu auditu a jeho cíle. Některé znalosti a dovednosti, či zkušenosti jsou běžné pro auditory jakéhokoliv systému kvality, jiné jsou specifické…