14.2.1
Management spolehlivosti
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
V oblasti spolehlivosti a údržby lze identifikovat celou řadu
dílčích procesů, ale rozhodující jsou především dva hlavní a velmi široké
procesy:
-
proces uplatňování normovaného managementu spolehlivosti,
-
proces uplatňování normovaného managementu údržby zařízení a
jejího zajištění.
Současné požadavky zákazníků zejména výrobních organizací z oblasti
strojírenské, elektrotechnické a elektronické výroby jsou již orientovány i do
oblasti spolehlivosti včetně údržby a její zajištěnosti objednávaných a
nakupovaných produktů. Stávající procesy integrovaného managementu (systém
managementu jakosti + systémy environmentálního managementu + systémy
managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci) v organizacích je nezbytné
doplnit o další systém, a to systém managementu spolehlivosti (DMS) včetně
údržby a jejího zajištění – viz schéma.
Schéma – čtyři pilíře procesů integrovaného systému
managementu:
Systémy procesů managementu spolehlivosti se zabývají především dvě
normy, a to ČSN EN 60300-1:2004 Management spolehlivosti – Část 1: Systémy
managementu spolehlivosti a ČSN EN 60300-2:2004 Management spolehlivosti – Část
2: Směrnice pro management spolehlivosti a řada norem, které základní systémy
doplňují, rozpracovávají a vytvářejí sadu nástrojů managementu spolehlivosti. V
této kapitole budeme z těchto norem vycházet.
Spolehlivost je v prostředí současného globálního obchodu
klíčovým faktorem rozhodování. Spolehlivost ovlivňuje náklady a procesy
produktu. Je to vnitřní vlastnost návrhu produktu ovlivňující jeho
výkonnost. Spolehlivého produktu se dosáhne uplatňováním spolehlivostních
disciplín v časných etapách koncepce a návrhu životního cyklu produktu, který
potom bude poskytovat nákladově efektivní činnosti. Jako u jiných technických a
inženýrských oborů je nutné spolehlivost řídit tak, aby byly zákazníkům
dodávány produkty s vysokou hodnotou. V nejširším smyslu spolehlivost odráží
důvěru uživatele v použitelnost produktu dosažením spokojenosti uživatele
se způsobilostí produktu, pohotovostí produktu poskytovat službu na požádání a minimalizací nákladů spojených s pořízením a vlastnictvím produktu po celou
dobu jeho životního cyklu.
Spolehlivost je souhrnný termín popisující pohotovost
jakéhokoliv jednoduchého i složitého produktu. Faktory ovlivňující
pohotovost produktu jsou charakteristiky návrhu týkající se bezporuchovosti
a udržovatelnosti a zajištěnosti údržby. Vztahy mezi termíny z oboru
spolehlivosti jsou uvedeny ve schématu. U zákazníků hledajících nákladově
efektivní provoz zaujímá v mnoha produktech bezporuchovost, udržovatelnost a
pohotovost významné místo mezi dominantními charakteristikami
výkonnosti. Bezporuchovost a udržovatelnost jsou charakteristiky
výkonnosti (technické parametry), které jsou vlastní návrhu produktu. Zajištěnost údržby je vzhledem k produktu externí a ovlivňuje
jeho spolehlivost. Zajištěnost údržby reflektuje schopnost údržbářské
organizace poskytnout nutné zdroje pro zachování takové úrovně zajištěnosti
údržby, aby se dosáhlo cílů pohotovosti systému.
Schéma – vztahy mezi termíny z oblasti spolehlivosti:
Toto systémové pojetí managementu spolehlivosti je plně
kompatibilní s normovaným systémem managementu jakosti podle norem ISO řady
9000.
Pro další potřeby výkladu definujme několik základních
termínů z oblasti managementu spolehlivosti:
Spolehlivost (dependability) – souhrnný termín používaný
pro popis pohotovosti a faktorů, které ji ovlivňují: bezporuchovosti,
udržovatelnosti a zajištěnosti údržby.
Poznámka: Spolehlivost se
používá pouze pro obecný nekvantitativní popis.
Management spolehlivosti (dependability management) –
koordinované činnosti pro směrování a řízení organizace s ohledem na
spolehlivost.
Poznámka: Management spolehlivosti je součástí
celkového managementu organizace.
Systém managementu spolehlivosti (dependability
management system – DMS) – systém managementu pro směrování a řízení organizace
s ohledem na spolehlivost.
Poznámka 1: Systém managementu
spolehlivosti organizace je součástí jejího celkového systému
managementu.Poznámka 2: Organizační struktura, odpovědnosti,
postupy, procesy a zdroje používané pro management spolehlivosti se často
označují jako program spolehlivosti.
Plán spolehlivosti (dependability plan) – dokument, v
němž jsou stanoveny praktiky, zdroje a posloupnosti činností specifické pro
spolehlivost týkající se konkrétního produktu, smlouvy nebo projektu.
Prvek programu spolehlivosti (dependability programme
element) – soubor úkolů programu spolehlivosti náležejících do specifické
tematické oblasti.
Úkol programu spolehlivosti (dependability programme
task) – soubor činností zaměřených na specifická hlediska spolehlivosti
produktu.
Produkt (product) – výsledek procesu.
Poznámka 1: Existují čtyři generické kategorie produktů, a
sice:
-
služby (například přeprava),
-
software (například počítačový program, slovník),
-
hardware (například mechanická část motoru),
-
zpracované materiály (například mazivo).
Mnoho produktů se skládá z prvků patřících k různým generickým
kategoriím produktů. Zda je produkt poté nazván službou, softwarem, hardwarem
nebo zpracovaným materiálem, závisí na dominantním prvku. Například nabízený
produkt "automobil“ sestává z hardwaru (např. pneumatik), ze zpracovaných
materiálů…