3.3.1.0.9.4
Zlepšování čl. 8.5 normy ISO 9001:2008
NahoruZlepšování
NahoruNeustálé zlepšování
Efektivnost systému managementu kvality musí organizace
neustále zlepšovat využíváním politiky a cílů kvality, výsledků auditů, analýz
dat, nápravných a preventivních opatření a opatření z přezkoumání.
NahoruNápravná opatření
Aby se zabránilo opětnému výskytu neshod, musí organizace
provést opatření k odstranění jejich příčin. Nápravná opatření musejí být
přiměřená důsledkům zjištěných neshod.
Musí být vytvořen dokumentovaný postup, kterým se stanoví
požadavky na:
-
přezkoumávání neshod (včetně stížností zákazníka),
-
určování příčin neshod,
-
vyhodnocování potřeby opatření, kterým se zajistí, že se
neshody znovu nevyskytnou,
-
určování a implementaci potřebných opatření,
-
záznamy výsledků provedených opatření,
-
přezkoumávání efektivnosti provedených nápravných
opatření.
V systému managementu kvality považujeme za neshodu nesplnění
požadavku na:
-
prvek: jde obvykle o méně závažné odchylky, řešením bývá
náprava,
-
činnost: jde obvykle o méně závažné odchylky (pokud se
neshody neopakují často; v opačném případě se i méně závažná neshoda může
změnit v závažný problém), řešením bývá náprava,
-
proces (procesní neshoda): jde obvykle o závažné neshody,
řešením bývá nápravné opatření po předchozí analýze příčin a souvislostí,
-
produkt (řízení neshodného produktu): může jít o ojedinělý
případ, a tím pádem řešením bude oprava, přepracování atd. - viz část věnovaná
řízení neshodného produktu; pokud by však tento případ nastal častěji, a měl
tak vliv na náklady na odstraňování neshod, nebo dokonce na zvýšený počet
reklamací, pak jde obvykle o závažné neshody, řešením bývá opět nápravné
opatření po předchozí analýze příčin a souvislostí,
-
systém (systémová neshoda): závažná neshoda, řešením musí
být nápravné opatření po předchozí analýze příčin a souvislostí.
O povaze a počtu neshod je nutno vést záznamy, ať už formou
samostatných protokolů, interní databáze nebo např. formou tabulky, jak je
vidět v následujícím příkladu.
Evidence neshod a opatření: