2.3.14
Zlepšování a neustálé zlepšování dle ISO 9001 a dle IATF 16949
Ing. Pavla Blackmore
NahoruKapitola 10 Zlepšování a neustálé zlepšování dle IATF 16949
1) 10, 10.1 Zlepšování
2) 10.3 Neustálé zlepšování (ISO 9001)
3) 10.3.1 Neustálé zlepšování-doplněk (IATF 16949)
4) 10.2.4 Ochrana proti chybám (IATF 16949)
5) 10.2.5 Systémy managementu záruk (IATF 16 949)
6) 10.2.6 Stížnosti zákazníka a zkouška/analýza poruch ve fázi užití (IATF 16949)
V této kapitole jsou tři související použitelné klauzule, všechny se soustřeďují na zlepšování. Důvod, proč je jim věnována celá kapitola, je ten, že tyto doložky jsou běžně špatně chápány a/nebo špatně ošetřeny. A důsledkem je, že je na ně psáno mnoho neshod a nemusí to tak být.
Nahoru1) 10, 10.1 Zlepšování IS0 9001- Obecně
Organizace musí určit a vybrat příležitosti ke zlepšování a implementovat veškerá nezbytná opatření ke splnění požadavků zákazníka a zvýšení jeho spokojenosti.
Tato opatření zahrnují:
a) zlepšování produktů a služeb tak, aby splňovaly požadavky i budoucí potřeby a očekávání;
b) nápravu, prevenci nebo snížení nežádoucích účinků;
c) zlepšování výkonnosti a účinnosti systému řízení kvality.
Příklady zlepšování mohou zahrnovat nápravu, nápravná opatření, neustálé zlepšování, průlomové změny, inovace a reorganizace.
Hlavní body:
- Odkaz na staré normy: dříve existoval podobný článek 8.5 bez obsahu. Takže v podstatě se jedná o novou doložku s novými požadavky.
- Úplné požadavky jsou uvedeny jako a) až c). Jedná se o záležitosti, které by organizace měla dělat jako samozřejmé, ale nyní se považují za zlepšení.
BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody
10, 10.1 Zlepšení IS0 9001
1. Pokud jste vyvinuli úsilí ve smyslu nápravy, prevence nebo snížení nežádoucích účinků, jste v souladu s tímto ustanovením. Auditoři IATF nebudou tuto skutečnost kontrolovat, protože jste určitě v souladu.
2. Ale neustálé zlepšování je jiná věc. Viz další doložka.
Nahoru2) 10.3 Neustálé zlepšování (ISO 9001)
Organizace musí neustále zlepšovat vhodnost, přiměřenost a účinnost systému managementu kvality. Organizace musí brát v úvahu výsledky analýzy a hodnocení a výstupy z přezkoumání managementu, aby určila, zda existují potřeby nebo příležitosti, které je třeba řešit v rámci neustálého zlepšování.
Hlavní body:
- Odkaz na staré normy: ve starší verzi normy ISO 9001 existoval podobný článek 8.5.1.
- Stará klauzule byla velmi jednoduchá: “Organizace musí neustále zlepšovat efektivnost systému managementu kvality prostřednictvím politiky kvality, cílů kvality, auditů a dalších opatření, které jsou nezbytné pro zajištění efektivity systému managementu kvality, výsledků, analýzy údajů, nápravných a preventivních opatření a přezkoumání vedením.
- Stará věta je zcela nahrazena.
- Neustálé zlepšování v nové větě vychází z výsledků analýzy a hodnocení a výstupů z přezkoumání vedením.
BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody
Nahoru3) 10.3.1 Neustálé zlepšování – doplněk (IATF 16949)
Organizace musí mít zdokumentovaný proces neustálého zlepšování. Organizace musí do tohoto procesu zahrnout následující:
a) identifikaci použité metodiky, cílů, měření, účinnosti a dokumentace,
b) popis způsobu, jakým je možné zajistit, aby se proces neustálého zlepšování vyvíjel podle požadavků;
c) akční plán zlepšování výrobního procesu s důrazem na snižování počtu procesů;
d) plán zlepšování výrobního procesu s důrazem na snižování počtu procesů. variability a plýtvání;
e) analýzu rizik (například FMEA).
Trvalé zlepšování se zavádí, jakmile jsou výrobní procesy statisticky schopné a stabilní.
Hlavní body:
- Odkaz na staré normy: dříve existoval podobný článek, 8.5.1.1 Průběžné zlepšování organizace, ve staré verzi normy ISO/TS 16949.
- Stará doložka byla velmi jednoduchá: “Organizace musí definovat proces neustálého zlepšování.
- Nová doložka má mít proces dokument, který zahrnuje:
- metodiku, cíle, měření, účinnost a vedení záznamů atd.
- Plán zlepšování výroby s důrazem na snižování variability a plýtvání.
10.3 Neustálé zlepšování
1. Tato doložka se týká neustálého zlepšování, které je položkou “musí“, což znamená, že je to povinné.
2. 2 běžné zdroje pro zahájení neustálého zlepšování, jak jsou uvedeny v tomto bodě, jsou: a) výsledky analýz a hodnocení, b) výstupy z přezkoumání vedením.
3. Existují však i další oblasti, které je třeba vzít v úvahu: požadavky zákazníků, závěry studií procesů, výstupy z provozních porad, návrhy zaměstnanců, doporučení odborníků atd.
4. Zprávy o projektu jsou vyžadovány, ale nemusí být plně typu 6-Sigma. Mohou být jednodušší a přitom stejně účinné.
BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody
Nahoru4) 10.2.4 Ochrana proti chybám (IATF 16949)
Organizace musí mít zdokumentovaný proces pro určení použití vhodného zabezpečení proti chybám. Podrobnosti o použité metodě musí být zdokumentovány v analýze rizik procesu (jako např. PFMEA) a četnost testů musí být zdokumentována v plánu kontrol. Proces musí zahrnovat testování zařízení pro zabezpečení proti chybám na selhání nebo simulované selhání. Záznamy se uchovávají.
Pokud jsou použity problematické díly, musí být identifikovány, kontrolovány, ověřovány a kalibrovány, pokud je to možné.
Selhání zařízení pro ochranu proti chybám musí mít plán reakce.
Hlavní…