3.3.1.0.8.5
Výroba a poskytování služeb - čl. 7.5 normy ISO
9001:2008
NahoruŘízení výroby a poskytování služeb
Organizace musí plánovat a realizovat výrobu a služby v
řízených podmínkách. Řízené podmínky podle okolností zahrnují:
-
dostupnost informací, které popisují charakteristiky
produktu (výkres, výrobkový list, vzorek),
-
dostupnost potřebných pracovních instrukcí,
technologických postupů apod.,
-
používání vhodného zařízení (viz část týkající se
infrastruktury),
-
dostupnost a používání monitorovacího a měřicího zařízení
(viz část týkající se metrologie),
-
implementaci monitorování a měření,
-
implementaci činností při uvolňování produktu, při jeho
dodávání a po jeho dodání.
Obvykle jsou v tomto smyslu vytvořeny a udržovány
dokumentované postupy pro plánování procesu výroby, které zajišťují, že procesy
probíhají za řízených podmínek. Jde například o následující směrnice:
-
plánování výroby a průběh zakázky,
-
zajištění kvality při procesu svařování,
-
provádění nedestruktivních a destruktivních zkoušek
-
monitorování a měření výrobku,
-
výstupní kontrola,
-
řízení monitorovacích a měřicích zařízení.
Dále si ukážeme postupy řízení realizace pro oblast výroby a
pro oblast poskytování služeb.
Příklad 1: Část pracovního postupu pro oblast
výroby:
Účel
Účelem tohoto pracovního postupu je stanovení způsobu
provádění výroby a montáže ocelových konstrukcí.
Definice a pojmy
-
Ocelová konstrukce: dílce a celky z hutního
materiálu, plechů, profilů, trubek apod., které jsou spojeny rozebíratelnými
(šrouby) nebo nerozebíratelnými (svary) spoji. Ocelové konstrukce se dělí podle
přesnosti výroby do skupin A, B, C (viz ČSN 732601) následujícím
způsobem:
-
výrobní skupina A: nosné ocelové konstrukce,
jejichž výsledný tvar a funkce vyžadují zvýšenou jakost výroby a přesnost ve
smontovaném stavu, které je možno dosáhnout jenom při dílenském
sestavení,
-
výrobní skupina B: nosné ocelové konstrukce
nezařazené do výrobní skupiny A,
-
výrobní skupina C: podružné a doplňkové
konstrukce pro ocelové konstrukce výrobních skupin A a B.
Odpovědnost
Odpovědnost za činnosti popsané v tomto pracovním postupu
nesou pracovníci realizace v souladu s popisem pracovní funkce, zejména vedoucí
výroby a svářečský dozor.
Pracovní postup výroby ocelové konstrukce
-
Kontrola kompletnosti a technologické úplnosti a
vhodnosti dokumentace z hlediska výrobních požadavků na výrobek (výrobní
dokumentace).
-
Případné doplnění výrobní dokumentace.
-
Příprava pracoviště.
-
Realizace podle technologického postupu (střihání,
řezání pilou, řezání kyslíkem, úprava tvarových řezů, vrtání a
děrování)
-
Kontrola materiálů, atestů přídavných svařovacích a
spojovacích materiálů včetně nátěrových hmot.
-
Otryskání válcovaných profilů, plechů na kvalitu
předepsanou dokumentací.
-
Mezioperační kontrola.
-
Realizace jednotlivých operací (tváření, příprava
položek pro dílenskou montáž, spoje)
-
Mezioperační kontrola dodržování svářečských
postupů.
-
Kontrola rozměrů a tvarů výpalků, stříhaných dílců,
ohybů dílců podle výrobních skupin A, B, C - kusová výroba podle CSN
732601.
-
Kontrola svarů nedestruktivní defektoskopií.
-
Kontrola povrchové úpravy.
-
Po provedení předávacího protokolu se ocelová
konstrukce předá odběrateli.
Pracovní postup pro provedení montáže
-
Kontrola kompletnosti, technologické úplnosti a
dostatečnosti dokumentace z hlediska montáže.
-
Ověření základního, přídavného a spojovacího
materiálu.
-
Ověření kvalifikace svářečů.
-
Ověření způsobilosti mechanismů a vázacích prostředků
k práci včetně jeřábnických průkazů.
-
Příprava pracoviště, doprava montážních dílů,
prostudování dokumentace.
-
Převzetí materiálů pro montáž a opravy
nátěrů.
-
Přejímka základů od předávající stavební
firmy.
-
Kontrola geometrie konstrukce, stanovených rozměrů a
povolených úchylek jednotlivých částí schválenými nivelačními a pásovými
měřidly podle postupu montáže.
-
Kontrola provedení šroubových spojů.
-
Výstupní kontrola.
-
Úklid odpadu a montážního pracoviště.
-
Předání díla a předávacího protokolu.
***
Příklad 2: Část pracovního postupu pro oblast
služeb:
Převzetí a přezkoumání požadavků
Od zákazníka, který učinil poptávku nebo objednávku, jsou
vyžádány informace o jeho kompletních požadavcích, popř. dokumentace relevantní
pro poptávku. Informace jsou přezkoumány z hlediska:
-
požadavků zákazníka včetně těch, které neuvedl, ale
je možno je předpokládat,
-
požadavků relevantních právních předpisů případně
technických norem,
-
možností realizace,
-
jakýchkoli doplňujících požadavků stanovených
organizací.
Stálý zákazník - v případě opakované objednávky
produktů z nabídkového katalogu zodpovídá za převzetí a přezkoumání požadavků
zákazníka a konečné rozhodnutí o možném přijetí zakázky obchodní oddělení,
které také v tom případě jedná se zákazníkem přímo. V takovém případě není
nutná písemná objednávka a požadavek zákazníka se pouze zaregistruje do
objednávkové knihy, údaje založí do složky zákazníka a dále se realizuje. V
případě objednávky minimálního množství není podmínkou její písemné potvrzení,
pokud si to zákazník výslovně nepřeje. V ostatních případech je objednávka
potvrzena, případně uzavřena obchodní smlouva.
Nový zákazník - za převzetí a přezkoumání
požadavků nových zákazníků a konečné rozhodnutí o možném přijetí zakázky
zodpovídá obchodní zástupce, který případné otázky řeší s obchodním oddělením.
O závěrech přezkoumání pořídí záznam - dokumentaci k poptávce. V případě
kladného závěru o možnosti přijmout zakázku, a jde-li současně o poptávku
produktu z nabídkového katalogu, předá obchodní zástupce zpracovanou objednávku
obchodnímu oddělení. O celkovém přehledu poptávek a cenových nabídek podává
obchodní zástupce pravidelně, nejméně však 1x za měsíc, zprávu obchodnímu
oddělení.
Nabídkový katalog
V případě objednávky zákazníka na dodávku produktu již
zařazeného do nabídkového katalogu je tato předána obchodním zástupcem přímo
obchodnímu oddělení, který ji dále realizuje. Není-li požadavek možno
realizovat formou nabídkového katalogu, tzn. jde o nový druh služby, předá
obchodní zástupce informace o požadavcích k vytvoření návrhu nového produktu
obchodnímu oddělení. Zpracování návrhu včetně cenové nabídky nového produktu se
pak dále řídí pracovním postupem Návrh nového produktu.
Vypracování nabídky
Na základě kladného výsledku přezkoumání je předána
zákazníkovi cenová nabídka formou platného ceníku nebo podrobné
nabídky.
Uzavření smluvního vztahu a zařazení zakázky do
plánu
V případě přijetí nabídky zákazníkem je tato skutečnost
zaevidována, je potvrzena objednávka, v případě potřeby uzavřena smlouva a tím
se případ stává zakázkou. Je-li uzavírána obchodní smlouva, provádí konečné
posouzení smluvních podmínek ředitel společnosti. V případě potvrzení
objednávky provádí konečné schválení obchodní oddělení formou jejího písemného
potvrzení.
Dokumenty a záznamy, které se k zakázce váží, jsou
zakládány ve složce zákazníka. Jako identifikační znak slouží obchodní název
zákazníka, pod kterým se nadále registrují příslušné záznamy tak, aby bylo
možné je vždy v případě potřeby rychle a snadno vyhledat.
Zpracování kontrolního plánu
Plán kontrol vychází především z požadavků zákazníka a ze
složitosti případu. Základem je standardní plán kontrol, který sestává z
následujících činností:
-
kontrola obchodního zástupce (provádí
obchod),
-
přejímka dodávaných produktů (jednotlivé odpovědnosti
uvedeny v SŘ 02 - "Nákup, hodnocení a výběr dodavatele“),
-
kontrola při vyskladnění (provádí sklad),
-
kontrola během servisní činnosti (provádí
servis).
V případě, že není nutný specifický rozsah kontrolních
činností během realizace, nezpracovává se individuálně plán kontrol k
jednotlivým zakázkám.
Realizace zakázky
Vlastní zakázka je realizována pracovníky a prostředky
určenými při zařazení zakázky do plánu. Při realizaci jsou dodržovány
předepsané postupy (stanovené zákazníkem nebo při vypracování nabídky) a
všechny relevantní postupy popsané v řídicí dokumentaci firmy.
Vlastní realizace sestává z následujících
činností:
-
výběr dodavatele a objednávka komodit,
-
výběr a objednávka dodavatele služeb,
-
přejímka dodávaných produktů,
-
dodávka komodit zákazníkovi (sklad, případně přímo
dodavatel v případě dodávky velkého množství obalů a současně takového
požadavku zákazníka),
-
instalace strojů a zařízení u zákazníka a následná
servisní činnost (servis),
-
účetní a evidenční ukončení zakázky.
Záznamy týkající se realizace
-
Záznamy týkající se dodavatelů ve vztahu k
jednotlivým zakázkám včetně záznamů o přejímce jsou ukládány ve složce
dodavatele v obchodním oddělení.
-
Kromě toho je vedena databáze produktů přijatých na
sklad a vyskladněných včetně stavu zásob.
-
Záznamy týkající se instalace strojů a zařízení u
zákazníka a následné servisní činnosti jsou ukládány v Servisní knize
Kompletní seznam záznamů včetně míst uložení je uveden v
dokumentu "Seznam záznamů“.
Kontrolní činnost / neshoda
Kontrolní činnost je prováděna odpovědným pracovníkem
podle plánu kontrol, případně ředitelem společnosti. Činnost je dokumentována v
záznamech k zakázce. V případě zjištění neshody je postupováno v souladu se SŘ
04 - "Řízení neshodného produktu“ a SŘ 05 - "Nápravná a preventivní
opatření“.
Předání zakázky
Po dodání produktu, odsouhlasení kvality a podpisu
dodacího listu zákazníkem, tj. po dokončení plnění specifikovaného předmětem
smlouvy, případně potvrzenou nebo zaregistrovanou objednávkou, je zakázka
ukončena, dokumenty související se zakázkou jsou v souladu s řídicí dokumentací
uloženy a je provedena fakturace.
Související dokumentace
-
zákon o technických požadavcích na výrobky (zákon č.
22/97 Sb., v pl. zn.),
-
zákon o obecné bezpečnosti výrobku zákon č. 102/01
Sb., v pl. zn.),
-
platná řídicí dokumentace organizace,
-
nabídkový katalog produktů (internet),
-
nabídkový ceník,
-
všeobecné obchodní podmínky v pl. zn.,
-
záruční a servisní podmínky v pl. zn.,
-
pI 01 - Instrukce pro vyplňování servisních
listů,
-
pI 02 - Instrukce pro příjem, výdej a servis
strojů,
-
servisní kniha,
-
servisní list.
***
Další možností je schéma postupu řízení výroby formou
postupového diagramu, jak zjednodušeně ukazuje následující obrázek.
Schéma postupu výroby nášivek textilního zboží:
NahoruValidace procesů výroby
Organizace musí validovat takové procesy výroby a poskytování
služeb, v jejichž případě nelze následným monitorováním nebo měřením
ověřovat výsledný výstup, a v důsledku toho se nedostatky projeví až poté,
co se produkt používá nebo byla poskytnuta služba.
Pro tyto procesy musí organizace stanovit mechanismy, které
mohou podle okolností zahrnovat:
-
stanovení kritérií pro přezkoumání a schvalování
procesů,
-
schválení zařízení a kvalifikace zaměstnanců,
-
použití specifických metod a postupů (vlastně jde v tomto
případě o technologické postupy),
-
požadavky na záznamy,
-
opakované validace.
Příklad 1 popisu požadavku:
Společnost zabezpečuje validaci všech výrobních procesů v
případě, že nelze následným monitorováním a měřením ověřovat výsledek těchto
procesů. Standardně je validace uplatněna v rámci schvalování postupů
svařování. Podrobnosti uvádí směrnice SQ xx - Zajištění kvality při svařování.
Výsledky validace se zaznamenávají a uchovávají.
Příklad 2: Případ, kdy se validace procesů výroby
neprovádí, požadavek je vyloučen:
Společnost poskytuje produkty, pro jejichž realizaci jsou
vypracované dokumentované postupy, stanovena odborná způsobilost pracovníků,
určena potřebná zařízení, stanoveny potřebné záznamy a určen jednoznačný postup
přezkoumávání a schvalování výsledků včetně monitorování a měření. V případě
těchto standardních služeb se validace neprovádí s ohledem na to, že všechny
výstupy z procesů realizace lze monitorovat a/nebo měřit.
NahoruIdentifikace a sledovatelnost
Organizace musí podle okolností během realizace produktu
vhodnými prostředky produkt identifikovat.
Organizace musí v průběhu realizace produktu identifikovat
stav produktu s ohledem na požadavky monitorování a měření. V případě, že je
požadována sledovatelnost, musí organizace řídit a zaznamenat jednoznačnou
identifikaci produktu, vytvářet a udržovat záznamy.
Příklad 1 popisu požadavku:
Společnost zabezpečuje identifikaci všech produktů během
realizace výroby. Identifikace je realizována popisem, visačkami a záznamy v
průvodní dokumentaci. V plánu kvality je identifikován stav výrobku s ohledem
na požadavky monitorování a měření, které jsou prováděny v souladu s tímto
plánem kvality. V případě, že smlouva nebo předpis vyžaduje sledovatelnost, je
v souladu s plánem kvality zaznamenávána jednoznačná identifikace
produktu.
Příklad 2: platí pro procesy realizace služby:
Společnost má stanoven postup pro jednoznačnou identifikaci
zakázkových podkladů a všech vydávaných…