DFMA ztělesňuje řadu přístupů, často popisovaných jako Design for X. Nejznámější přístupy „Design for X“ jsou:
a) Design for Manufacture (DFM)
Design produktu je optimalizován pro vyrobitelnost. Náklady na výrobu dílů a na výrobní proces včetně nákladů na nástroje jsou optimalizovány podle designu.
b) Design for Assembly (DFA)
Design produktu je optimalizován pro montáž. To znamená, že i v raných fázích procesu vývoje produktu jsou náklady na montáž minimalizovány a výrobní náklady jsou minimální. Při návrhu finálního produktu je zvláštní pozornost věnována požadavkům na montáž.
c) Design for Service (DFS)
Tento přístup znamená požadavek zákazníka na opravy, servis, náhradní díly atd. za udržovatelný na co nejnižší úrovni nebo se mu zcela vyhýbá. Současně se snižují náklady na záruku výrobce.
d) Design for Environment (DFE)
DFE zvažuje ekologickou kompatibilitu a zejména recyklaci produktů. Výrobek je navržen tak, aby na konci svého životního cyklu byly náklady na jeho likvidaci minimalizovány. V německém automobilovém průmyslu byl design produktu pro recyklaci povýšen na vysokou úroveň důležitosti s objednávkou zpětného odběru produktů.
Lektor
| Ing. Jaroslav Schwarz vystudoval Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu v Ostravě. V oblasti automotive a managementu kvality působí nepřetržitě od roku 2000. Spolupracuje na vývoji světlometů a zadních skupinových svítilen v oddělení vývojové kvality ve společnosti HELLA pro OEM. Za technické centrum HELLA zastřešuje v ČR program spolupráce s vybranými univerzitami, kde také realizuje výuku nástrojů pro včasné plánování kvality (např. FMEA, Design of Experiments, Quality Function Deployment, Poka-Yoke, Benchmarking). Působí také jako externí lektor v oblasti CAQ nástrojů (IQS, APIS) i metodiky FMEA. |