Ing. Aleš Kostelka
NahoruZákladní vysvětlení
Balanced Scorecard (BSC neboli systém vyvážených ukazatelů) je
jednou z metod měření firemní výkonnosti. Metoda slouží rovněž jako součást
tvorby a realizace strategie.
BSC spočívá:
-
v rozdělení firmy na čtyři standardní oblasti, tzv.
perspektivy, které se vyskytují ve většině firem,
-
ve stanovení měřitelných cílů pro základní oblasti,
-
v propojení těchto měřitelných cílů s firemní strategií a s
cíli nižších úrovní,
-
ve vyhodnocování odchylek skutečnosti od cílů a v příjímání
korektivních akcí (což je samozřejmou součástí všech řídících aktivit).
Těmito standardními oblastmi (perspektivami) jsou zpravidla:
Vedle těchto oblastí mohou být stanoveny i oblasti další.
NahoruPůvod názvu
Samotný výraz scorecard pochází z USA, ze sportovní
oblasti. Scorecard je karta, na které se píše skóre, případně se k tomu
připisuje, kdo bodoval, kdo nahrál, kdo byl vyměněn apod. Slovem balanced je míněno vyvážený, vybalancovaný, protože metoda používá
měření základních oblastí firemního života, žádnou nevynechává a staví je
principiálně na stejnou úroveň.
NahoruPočátky a historie metody
Začátky vývoje metody spadají do roku 1990, kdy Institut Nolana
Nortona v USA financoval výzkumný projekt "Měření výkonnosti podniku
budoucnosti“. Motivem byla myšlenka, že měřit výkonnost podniku jen daty z
účetních výkazů je nedostačující, že takto měřená výkonnost omezuje potenciál
podniku vytvářet hodnoty v budoucnosti a že dosavadní měření výkonnosti o
budoucnosti vypovídá málo.
Vedoucím projektu byl David Norton, prezident institutu,
konzultantem Robert Kaplan. Vedoucí projektu a konzultant se měsíčně scházeli s
představiteli firem, na začátku jich bylo 12, z různých oblastí (výroba,
služby, těžký průmysl, high-tech) a společně vytvářeli koncept nového modelu
měření výkonnosti. Při zavádění systému měření výkonnosti firmy do praxe
poznali využitelnost systému při stanovení a realizaci strategie. Dospěli k
závěru, že stanovení cca 20 - 25 ukazatelů napříč základními oblastmi firmy
(finance, zákazníci, interní procesy a znalosti) je pro podporu (formulaci a
realizaci) firemní strategie postačující.
Na aplikaci, rozvoji a rozšíření metody se následně podílela řada
dalších firem z podnikatelského prostředí USA. Metoda se postupně rozšířila do
světa.
NahoruPotíže s názvoslovím
BSC používá v některých případech pojmy a názvosloví, které v
jiných případech a po překladu do češtiny mohou vyvolávat nedorozumění,
případně i zmatek. Metoda používá rovněž i obecné pojmy. Ty jsou samozřejmě
vždy vymezeny s jistou mírou nepřesnosti. Metoda není ani nemůže být
formulována matematickými funkcemi, modeluje složitý život firmy, při jehož
popisu se musíme dopouštět mnoha zjednodušení a odhadů.
Ukažme si konkrétní možné zdroje nedorozumění a vymezme pojmy tak,
aby nebyly zdrojem principiálních potíží:
NahoruPerspektivy
Metoda BSC nazývá…