3.3.1.0
Systémy managementu kvality dle ČSN EN ISO 9001:2008
NahoruObecně
Systematická péče o kvalitu poskytovaného produktu je v současné
době neodmyslitelnou součástí každého seriózního podnikatelského záměru,
uskutečněného v jakékoliv organizaci. Aby byl podnikatelský záměr úspěšný, musí
výsledek jeho realizace nacházet své zájemce - zákazníky a přinášet zisk
podnikatelům při respektování požadavků současné společnosti. Splnění očekávání
zákazníka z hlediska kvality a při současném plnění požadavků zákonů a dalších
relevantních právních předpisů je prvním předpokladem k dlouhodobějšímu odbytu
výrobků (a/nebo služeb), k získání "dobrého jména“ výrobce či poskytovatele
služeb a k jeho následné prosperitě. Bez systémové péče o plnění požadavků na
shodu poskytovaného produktu se specifikovanými požadavky, uplatňované podle
současných zkušeností, si nelze představit v soudobém tvrdém konkurenčním
prostředí dlouhodobě úspěšného podnikatele. Nabízet kvalitní produkt je pro
podnikatele podmínka nutná (nikoli však postačující). Žádná firma si nemůže
dovolit nekvalitní produkty ani nestandardní chování, protože jinak ztratí své
zákazníky.
NahoruKvalita
NahoruCo znamená pojem kvalita?
Pro praktický život a řízení firem byla vypracována definice,
která je nejenom univerzální, ale i mimořádně důležitá. Uvádí ji (sice již
neplatná, ale zajímavá jako zdroj inspirace i dnes) norma ČSN ISO 8402,
která říká: "Jakost je celkový souhrn znaků entity, které ovlivňují schopnost
uspokojovat stanovené a předpokládané potřeby.“ Entita je přitom vymezena jako
všechno to, co je možné individuálně popsat a vzít v úvahu, např. výrobek,
proces, organizaci, systém, osobu.
Jak se tato definice liší od dnešních?
Norma ČSN EN ISO 9000:2006 ve svém čl. 3.1.1 definuje kvalitu jako
"stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik“, přičemž
požadavek je definován toutéž normou jako "potřeba nebo očekávání, které jsou
stanoveny, obecně se předpokládají nebo jsou závazné“.
NahoruProdukt
V každém případě je nutné chápat produkt jako výsledek činností a
procesů, který může mít podobu služby, hardwaru, softwaru, zpracovaných
materiálů, resp. jejich kombinace. Každý z těchto produktů má nějak
specifikované požadavky, ať zákazníkem uvedené či neuvedené, ale předpokládané
nebo dané např. zákonem. Jejich plnění je výsledkem procesů a jejich
řízení.
NahoruČinnost
Procesy směřující k zabezpečování kvality produktu mohou zahrnovat
např. následující činnosti buď jednotlivě, nebo v jakékoli kombinaci:
-
prevenci závad: monitoring klíčových výrobních a montážních
procesů zahrnujících nejdůležitější součásti s přímým vztahem k bezpečnosti
výrobku,
-
zajištění kvality nového výrobku: vyřešení otázky, jak při
použití nové technologie předem zabránit vadám u nových výrobků, a to ještě ve
fázi konstrukce a vývoje (analýza rizik),
-
sběr, přenos a užití informací o kvalitě: vytvoření informační
sítě kvality a vytvoření nástrojů, které ji udrží v aktivním stavu,
-
implementaci, řízení a zlepšování systému řízení kvality:
vyjasnění, co se má dělat a jak se má aplikovat kontrola ve výrobě/službách
(včetně např. testování funkčnosti produktu zákazníkem), provádění hodnocení
konkurenceschopnosti,
-
systémy zajištění vysoce kvalitních výrobků: vytváření
systémů, ve kterých se budou vyrábět kvalitní výrobky ve spolupráci všech
oddělení podniku,
-
zábranu konstrukčních a výrobních chyb: bezchybné procesy a
systémy,
-
vytváření přesných a snadno srozumitelných návodů k použití
(manuálů),
-
udržování a zlepšování výrobních procesů: zdokonalování
procesů, rozšiřování schopnosti detekce problémů, výcvik pracovníků (včetně
externích),
-
zlepšení služeb týkajících se zajišťování kvality: zlepšení a
udržování vysoké bezpečnosti, norem údržby a oprav,
-
udržování výrobních nákladů na minimum: snižování nákladů na
materiál a na zařízení při současném zajištění vyšší kvality a bezpečnosti
výrobku, snížení nákladů na nekvalitní produkty,
-
vývoj technologií pro zlepšení zajišťování kvality:
automatizace kontrolních procesů, posun od kontrol mimo výrobní linku k
automatickým kontrolám během výrobního procesu, aplikace pokrokových
technologií, jako je CAD a CAM do konstrukce…