13.4.2.1
Systém managementu s využitím ISO/IEC 17025
Ing. Monika Becková
Každá z činností, které zahrnujeme pod pojem služby, má určité
specifické požadavky a odlišnosti, management kvality je však shodný. Jestliže
je tedy v této kapitole za reprezentanta služeb zvolena zkušební laboratoř, lze
uvedené informace přiměřeně aplikovat i ve službách jiných.
NahoruSystém managementu ve zkušební laboratoři
Systém managementu a požadavky na něj jsou popsány v české
technické normě ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Posuzování shody - Všeobecné
požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří.
Pro aplikaci uváděných informací i v jiných službách, než je
zkušební laboratoř, je vhodné vzít v úvahu, že:
-
nezáleží na počtu osob, provádějících službu, a systém je tedy
vhodný i pro velmi malé provozovny,
-
splnění požadavků uvedené normy znamená splnění principů ISO
9001,
-
v případě potřeby management může stanovit tzv. specifické
požadavky, vysvětlující v normě obecně specifikované požadavky. Tyto specifické
požadavky však nemají zahrnovat dodatečné všeobecné požadavky, které
mezinárodní norma neobsahuje.
Budeme se nyní věnovat komentování jednotlivých ustanovení uvedené
normy, zvláště těch, u kterých není jejich aplikace zcela jednoduchá a kde je
účelné uvést praktické zkušenosti. Pro přehlednost přitom bude zachováno
členění a názvy jednotlivých článků normy.
NahoruPožadavky na management
NahoruOrganizace a systém managementu
Laboratoř nebo organizace, jejíž je součástí, musí být právním
subjektem. Pokud existuje laboratoř v rámci organizace, která se zabývá i
jinými činnostmi, je důležité stanovit přesně její organizační a řídicí
strukturu a vymezit pravomoci a odpovědnosti všech jejích pracovníků.
Pracovníci laboratoře mohou v některých případech vykonávat i jiné
činnosti a být pověřováni úkoly, nesouvisejícími se systémem managementu. V
těchto případech se osvědčilo vypracování katalogu a popisu všech činností v
organizaci a laboratoři, ze kterého jednoznačně vyplývá rozlišení činností,
zahrnutých do systému managementu, a těch, které jsou mimo něj. Popisy a
pracovní náplň jednotlivých činností mohou být zahrnuty do osobní složky
příslušného pracovníka a dokládají jeho kompetenci pro příslušnou zkoušku nebo
činnost.
V některých případech je nutné zkoušky provádět mimo stálé
prostory laboratoře. Pozornost musí být věnována tomu, aby činnost a její
výsledek byly stejné, jako kdyby se zkoušení odehrálo v laboratoři a byly
dodrženy všechny požadavky příslušného zkušebního postupu včetně zkušebních
podmínek.
Důležitou věcí je i ochrana důvěrných informací, s nimiž
pracovníci laboratoře přicházejí do styku. Protože zákazník má právo zúčastnit
se zkoušek svých výrobků, je nutné zajistit, aby nemohl získat informace o
konkurenčním produktu například tím, že vedle probíhá jiná zkouška nebo dokonce
leží na stole protokol o jejím provedení. Nesmí se zapomínat ani na ochranu
elektronických dat - přístupová hesla, antivirová ochrana apod.
Samozřejmým požadavkem je zabránit jakémukoliv střetu zájmů
pracovníků, který by mohl ohrozit jejich objektivitu a ohrozit postavení a
pověst laboratoře. Není například možné, aby byl zkušební technik odměňován
podle počtu provedených zkoušek.
Organizační strukturu si volí laboratoř podle své velikosti a
potřeb. V čele stojí vedoucí laboratoře a nezbytnou funkcí je i manažer
kvality. Dalšími důležitými funkcemi jsou technický vedoucí laboratoře,
metrolog a u velkých laboratoří často také vedoucí odborných pracovních
skupin.
Pro plynulý a hladký chod laboratoře je nutné, zvláště ve větších
laboratořích, jmenovat zástupce klíčových řídících osob. V praxi bývá
nevyhnutelné, aby někteří pracovníci zastávali více než jednu funkci.
Organizace dokumentuje svůj systém managementu v rozsahu, který je
nezbytný pro zajištění výsledků zkoušek.
Základním dokumentem je příručka kvality. V zásadě se používají
pro tento dokument dvě varianty.
-
V prvním případě, používaném častěji, vlastní příručka
obsahuje pouze základní údaje o systému, nastiňuje strukturu používané
dokumentace a odkazuje na další dokumenty a technické a podpůrné postupy.
Taková příručka je někdy využívána k prezentaci laboratoře navenek a
poskytována zákazníkům.
-
Ve druhém případě obsahuje příručka veškerou dokumentaci
systému managementu a je pak nutně dokumentem důvěrným.
Příručka stanovuje politiku laboratoře ve vztahu ke kvalitě a
odpovědnosti technického managementu a manažera kvality. Je třeba zdůraznit, že
dokumentace systému musí být pracovníkům laboratoře známa a musí jimi být
pochopena a tito pracovníci ji musejí mít v potřebném rozsahu a v aktuálním
znění k dispozici na svém pracovišti, aby se mohli kdykoliv ujistit, že ji při
práci v plném rozsahu uplatňují.
NahoruŘízení dokumentů
Všechny činnosti, vykonávané v rámci systému managementu, musí být
dokumentovány. Vydávání dokumentů musí být řízeno a pro jejich vydávání musí
mít laboratoř vytvořeny postupy. Všechny dokumenty, vytvářené laboratoří, musí
být nezaměnitelně identifikovatelné. Před vydáním musí být dokument přezkoumán
a schválen oprávněnou osobou.
Při řízení dokumentů se nesmí zapomínat na dokumentaci externí,
jako jsou předpisy, normy, zkušební postupy, software apod.
Laboratoř musí mít základní seznam, z něhož je zřejmý současný
stav revize a distribuce dokumentů. Dokumenty musí být pravidelně přezkoumávány
a revidovány, obvyklá četnost je jednou ročně, avšak u externích předpisů a
technických norem je nutné změny sledovat průběžně.
Je třeba zajistit, aby neplatné nebo zastaralé dokumenty byly
neprodleně staženy ze všech míst, kam byly distribuovány. Dokumenty jsou často
vedeny v elektronické formě a pracovníci, pokud si dokumenty tisknou pro
vlastní potřebu, musí dbát na to, aby se vždy před jejich použitím ujistili o
platnosti a aktuálnosti vytištěného dokumentu. Pravidla pro vydávání dokumentů
platí samozřejmě i pro jejich změny. Změněný dokument přezkoumává a schvaluje
stejná osoba jako u původního dokumentu. Je nutné mít postupy pro změny
dokumentů v počítačových systémech, aby se zabránilo neoprávněným zásahům.
NahoruPřezkoumávání poptávek, nabídek a smluv
Cílem přezkoumávání poptávek, nabídek a smluv je prověřit
schopnost laboratoře splnit požadavky zákazníka provést požadovanou práci.
Přezkoumáním se ověří, že požadavek zákazníka a způsob jeho splnění je jasný,
navržená zkušební metoda je vhodná, laboratoř má k dispozici příslušné zkušební
zařízení i zkušebního technika s příslušnými odbornými znalostmi a kapacitně je
schopná provést práci v požadovaném termínu. Součástí přezkoumání je i hledisko
finanční.
Smlouvou může být i ústní ujednání, avšak kromě zcela jednoduchých
zkoušek malého rozsahu se doporučuje písemné uzavírání smlouvy.
NahoruSubdodávky zkoušek
Pokud dojde k nutnosti zadat část prací jako subdodávku jiné
laboratoři, ať již pro nepředvídatelné skutečnosti nebo proto, že danou zkoušku
laboratoř neprovádí, je nezbytné získat souhlas zákazníka s takovým postupem a
použít pouze způsobilého subdodavatele, jehož způsobilost si laboratoř ověřila,
neboť laboratoř je odpovědná zákazníkovi i za práce, které sama neprovedla,
pokud si ovšem zákazník nevybral subdodavatele sám.
NahoruNakupování služeb a dodávek
Pro poskytování kvalitně provedených zkoušek laboratoř potřebuje
nakupovat pouze takové služby a dodávky, které splňují požadavky. O splnění
kvalitativních požadavků se tedy musí laboratoř při dodání přesvědčit např. z
přiložených dokladů, atestů, vlastní kontrolou apod.
Laboratoř musí své dodavatele pravidelně, obvykle každoročně
hodnotit. Pro hodnocení si laboratoř zvolí kritéria, která považuje za
významná, a přiřadí jim body v alespoň tříbodové, ale lépe pětibodové stupnici.
Mezi obvyklá kritéria patří kvalita nakupovaného produktu, jeho cena, termín
dodávky, dodržování dohod a spolupráce s dodavatelem, případně další
okolnosti.
Pro celkové hodnocení je pak stanoven nejnižší (případně nejvyšší)
počet bodů, nezbytný pro další spolupráci s dodavatelem, s dodatkem, že u
žádného kritéria nesmí být přidělen nejnižší počet bodů.
NahoruSlužba zákazníkovi
Veškeré kontakty a jednání se zákazníkem jsou patrně nejcitlivější
částí činnosti laboratoře. Již první osobní či telefonický kontakt může
rozhodnout o tom, zda se z potencionálního zákazníka stane zákazník skutečný.
Proškolení pracovníků, kteří takový kontakt navazují, je zcela klíčové. Další
komunikace v průběhu provádění prací pak ovlivní spokojenost zákazníka a tedy
to, zda se vrátí s další objednávkou.
Kromě zástupců výrobců, kteří jsou dobře obeznámeni s vlastnostmi
svého produktu a obvykle i se způsobem jejich zkoušení, tvoří nezanedbatelnou
klientelu i obchodníci a prodejci, kteří se v problematice příliš neorientují.
Ocení proto při úvodním jednání, jestliže dostanou srozumitelné a úplné
informace o celém procesu, tedy co, jak a proč se bude zkoušet, jaká je
nezbytná doba trvání zkoušek, ovlivňující termín dokončení prací a v neposlední
řadě finanční hledisko.
U rozsáhlejších zakázek někdy nelze přímo stanovit celkovou cenu,
ale je nezbytné provést alespoň její odhad a zdůraznit přitom, že se jedná o
přibližnou cenu. V takovém případě by však bylo hrubou chybou oznámit později
skutečnou cenu, která by výrazně odhadovanou částku převýšila. Takové jednání
považují někteří zákazníci za neseriózní a může je to odradit od další
spolupráce.
Během realizace zakázky je vhodné udržovat se zákazníkem kontakt.
Naprosto nutné je pak informovat ho o případných potížích a diskutovat s ním
možnosti jejich řešení. V případě poruchy zkušebního zařízení nebo onemocnění
zkušebního technika přijme zákazník lépe návrh na posun termínu, jestliže je
informován neprodleně, než stejnou informaci v okamžiku, kdy měla být zkouška
hotová.
Zvláštní péči by laboratoř měla věnovat stálým a významným
zákazníkům. Existuje řada možností, jak dát najevo, že si spolupráce s nimi
velmi vážíme, ať již je to cenová sleva, přijetí mimořádných opatření pro
zkrácení termínu zakázky, jestliže na tom zákazníkovi opravdu záleží,
nepožadování obvyklé zálohy nebo přerušení dohodnuté série zkoušek několika
vlastností v okamžiku, kdy některá nevyhověla, výrobek má být hodnocen v celém
rozsahu, a další zkoušky by tedy zákazník platil zbytečně.
Ve vztahu k zákazníkům je důležitá zpětná vazba, která může být
využita pro zlepšování služeb. Informace o spokojenosti získá laboratoř z
rozhovorů se zákazníky nebo průzkumem. Vhodný je jednoduchý dotazník, ve kterém
zákazník zaškrtne jedno z hodnocení např. velmi spokojen-spokojen-nespokojen
pro několik kritérií:
-
komunikace ze strany laboratoře,
-
jednání pracovníků laboratoře,
-
termín,
-
cena.
Jaké zlepšení v práci laboratoře byste uvítali?
Dotazník musí být krátký, bez časových nároků na jeho vyplnění,
jinak je jeho návratnost mizivá.
Kvalitní práce a péče o zákazníka, kterého jsme získali, se
rozhodně vyplatí, neboť je známo, že získání nového zákazníka je mnohem těžší
než udržení si stávajícího. Spokojený zákazník se vrátí a svou spokojenost
možná sdělí i dalším. Můžeme si být jisti, že případnou nespokojenost si
zákazník nenechá pro sebe zcela určitě.
Pro úplnost dodáváme, že k dané problematice se vyjadřuje i norma
ČSN ISO 10001 Management kvality - Spokojenost zákazníka - Směrnice pro
pravidla chování organizací, která je účinná od 1. 12. 2008.
NahoruStížnosti
Přes veškeré úsilí o kvalitní práci se může stát, že si zákazník
stěžuje. Pro laboratoř je to varovný signál a kromě formálních úkonů, jako je
evidence nebo potvrzení přijetí a lhůty jejího vyřízení, je nezbytné celou
záležitost analyzovat. V praxi se sice ukazuje, že většina stížností je po
prozkoumání označena jako neoprávněné, může se však ukázat, že skutečně došlo k
chybě, a je třeba využít této příležitosti pro přijetí adekvátního nápravného
opatření, a tedy ke zlepšení práce.
Dokonce i v případě neoprávněné stížnosti se může ukázat, že
vznikla nepochopením nějakého momentu ze strany zákazníka a že tedy informace,
které jsme mu podali, pro něj byly nedostatečné nebo nesrozumitelné, a je třeba
se z toho poučit.
Jestliže zjistíme, že je stížnost sice neoprávněná, ale
uvědomujeme si i jakýsi, třeba nepatrný podíl viny na naší straně, naší
reputaci prospěje, nabídneme-li zákazníkovi nějakou kompenzaci. Tento přístup
zatím ale není příliš častý.
O výsledku vyřizování stížnosti samozřejmě zákazníka informujeme.
Pokud stížnost nebyla uznána, je důležité zákazníkovi podrobně vysvětlit proč a
doložit mu fakta z jejího přešetření.
Pro úplnost dodáváme, že další informace lze nalézt v ČSN ISO
10002 Management kvality - Spokojenost zákazníka - Směrnice pro vyřizování
stížností v organizacích
S problematikou řešení stížností mohou v krajním případě souviset
i spory. K tématu existuje norma ČSN ISO 10003 -1,-2 - Směrnice pro externí
řešení sporů organizace.
NahoruŘízení neshodných prací
O neshodné práce se jedná tehdy, když laboratoř zjistí svými
kontrolními mechanismy, že nebyl dodržen postup zkoušení, byl použit neshodný
přístroj nebo spotřební materiál či se jedná o závěry interního auditu. Neshoda
může být zjištěna kontrolou protokolu o zkoušce, na základě stížnosti zákazníka
nebo jinak.
Laboratoř provede neprodleně analýzu závažnosti neshody, stanoví
její příčiny a přijme opatření k její nápravě.
Při analýze je třeba řešit i možnost existence stejné neshody v
době před její identifikací. Pokud tato možnost nemůže být vyloučena, laboratoř
musí přezkoumat výsledky předchozích zkoušek a případně je opakovat.
V případě, že protokol s neshodným výsledkem byl zákazníkovi již
předán, je nutné vydat protokol nový a předat jej zákazníkovi s patřičnou
omluvou.
NahoruOpatření k nápravě
Pokud laboratoř zjistí, že došlo k neshodám v pracovních postupech
nebo vznikly odchylky od postupů systému managementu nebo v technických
činnostech, musí přijmout a uplatnit opatření k nápravě.
Prvním krokem v takovém případě je analýza příčin, jež k neshodě
vedly. Stanovení příčin může být v některých případech obtížné, neboť na vzniku
neshody se někdy podílí více faktorů, jako jsou vzorky a jejich specifikace,
použití a dodržování zvolených metod a postupů, zkušenosti a výcvik pracovníků,
použité zařízení a materiály a další.
Na základě provedené analýzy je třeba přijmout přiměřené opatření,
které pravděpodobně problém odstraní a předejde jeho opakování. Aby se
laboratoř ujistila, že přijaté opatření bylo účinné, je nezbytné monitorovat
výsledky a v negativním případě přijmout dodatečné opatření. Pokud
identifikované neshody představují závažný problém a mohou zpochybňovat soulad
s politikou a postupy v rámci managementu systému kvality, musí být proveden
mimořádný audit, který potvrdí efektivnost uplatněného opatření.
NahoruPreventivní opatření
Význam preventivních opatření, která se v praxi často opomíjejí a
podceňují, je v aktivním vyhledávání možného vzniku neshod a odstraňování
jejich příčin dříve, než k nim skutečně dojde. Podkladem pro realizaci takových
opatření mohou být analýzy trendů a rizik, výsledky mezilaboratorního
porovnávání a zkoušení způsobilosti, sledování pracovníků zapojených do procesů
a další. Soustavně a aktivně prováděná preventivní opatření mohou předejít
vzniku někdy i závažných problémů v činnosti laboratoře.
NahoruŘízení záznamů
Záznamy o kvalitě a technické záznamy dokládají činnost
laboratoře, a je tedy důležité jejich řádné vedení, ukládání a archivace, což
je nutné jak pro vlastní laboratoř, tak pro kontrolní orgány nebo případné
pozdější spory.
Záznamy musí být čitelné, snadno dostupné a chráněné před
znehodnocením, ztrátou nebo zničením. Záznamy vedené v elektronické podobě je
nutné zálohovat a chránit před neoprávněným přístupem nebo neoprávněnými
změnami. Záznamy musí být vedeny jako důvěrné a pro každý druh záznamu musí být
stanovena doba archivace a způsob skartace.
Rozsah vedených záznamů o kvalitě závisí na činnosti laboratoře, v
každém případě však musí zahrnovat zprávy z interních auditů a přezkoumání
systému managementu a záznamy o opatřeních k nápravě a preventivních
opatřeních.
Technické záznamy se pořizují průběžně při provádění zkušebních
činností a musí být identifikovatelné ve vztahu ke specifickému úkolu.
Musí obsahovat dostatečné informace, umožňující opakování zkoušky
za shodných podmínek a identifikaci osob, odpovědných za jejich provedení a
kontrolu. Oprava případné chyby se provádí přeškrtnutím a uvedením správného
údaje vedle tak, aby původní údaj zůstal čitelný. U opravy musí být parafa
toho, kdo ji provedl.
NahoruInterní audity
Interními audity si laboratoř ověřuje, že její činnosti vyhovují
požadavkům na systém managementu. Provádějí se podle programu, zpracovaného
manažerem kvality tak, aby se v průběhu jednoho roku prověřily všechny prvky
systému.
Audit musí provádět kvalifikovaná a vyškolená osoba. Větší
laboratoře mají vlastní auditory, malé si mohou zajistit auditora externího,
protože příslušné školení pro ně může být příliš finančně i časově náročné.
Volba externího auditora musí být provedena pečlivě, protože se při své
činnosti seznamuje s důvěrnými a citlivými údaji.
Pokud zjištění z auditů vyvolávají pochyby o efektivnosti činností
nebo o správnosti provedených zkoušek, je nutné přijmout včasné nápravné
opatření a následným auditem ověřit jeho uplatnění a efektivnost.
Dobře a kvalifikovaně prováděné audity jsou cennou pomůckou pro
kvalitní práci laboratoře. Praxe někdy ukazuje, že audit je proveden povrchně a
formálně nebo záznamy z něj neobsahují vážnější neshody, které se odstraňují
"mimo záznam“. Děje se tak z obavy před kontrolními orgány, což je v podstatě
nesmyslné, neboť právě zjištění nedostatků vlastními silami a jejich včasná
náprava dokládají, že systém managementu je opravdu funkční.
NahoruPřezkoumání systému managementu
V plánovaném termínu, což bývá jedenkrát ročně, obvykle na přelomu
roku, musí vrcholové vedení laboratoře přezkoumat celý systém managementu, aby
se ujistilo, že systém je vhodný a efektivní, a zavedlo nezbytné změny a
zlepšení.
Přezkoumání se provádí na základě podkladů, které zpracovává
manažer kvality a zahrnují například výsledky interních auditů, realizovaná
preventivní a nápravná opatření, informace o změnách objemu a typu prováděných
prací, zpětnou vazbu od zákazníků včetně stížností a reklamací, informace o
zdrojích atd. Výsledkem přezkoumání jsou cíle a plány opatření pro další
rok.
NahoruTechnické požadavky
Na správnosti a spolehlivosti zkoušek, prováděných v laboratoři,
se podílí řada faktorů, jimiž se dále budeme zabývat. Míra, ve které se
jednotlivé faktory v konkrétním případě uplatňují, bývá rozdílná a laboratoř je
musí při přípravě a provádění zkoušky vzít v úvahu.
NahoruOsoby pracující v laboratoři
Laboratoř musí zajistit způsobilost všech…