13.4.2.2
Systém managementu s využitím ČSN EN ISO/IEC 17025 -
příklady
Ing. Monika Becková
V minulé části jsme se zabývali požadavky uvedené normy na systém
managementu ve zkušební laboratoři spolu s komentářem k jednotlivým ustanovením
a některými praktickými zkušenostmi. Dnes si ukážeme na jednotlivých příkladech
naplňování některých výše uvedených požadavků normy ISO/IEC 17025 v praxi.
NahoruOrganizace a systém managementu
Organizační a řídící struktura laboratoře může být
například v následující podobě:
Pro všechny klíčové funkce by měli být určeni zástupci. Zkušební
technici by pro různé typy zkoušek měli být pokud možno rovněž zastupitelní,
což souvisí se schopností laboratoře dodržovat plánované termíny zkoušek, a
tedy rovněž se spokojeností zákazníka i v případě dovolené nebo nemoci
příslušného pracovníka.
NahoruMatice odpovědnosti
Laboratoř musí mít přesně stanoveny odpovědnosti a pravomoci
jednotlivých pracovníků za veškeré činnosti, související se systémem
managementu. Osvědčeným a přehledným popisem je matice odpovědnosti, jejíž názorný příklad ukazuje následující tabulka.
Matice odpovědnosti zkušební laboratoře
Legenda (funkce):
NahoruJmenování a pověření
Pracovníci zastávající klíčové funkce v laboratoři by měli mít
písemné jmenování nebo pověření k výkonu své činnosti, jehož znění může
vypadat následujícím způsobem (samozřejmě jde zde o obsah, forma a grafická
úprava může odpovídat ostatním řízeným dokumentům používaným v laboratoři).
Tedy např.:
JMENOVÁNÍ DO FUNKCE METROLOGA ZKUŠEBNÍ LABORATOŘE XYZ
Pracovník ... je jmenován do funkce metrologa zkušební
laboratoře. Ve své funkci zodpovídá za stav metrologie v laboratoři a jeho
shodu s požadavky ČSN EN ISO/IEC 17025:
-
Vede a udržuje v aktuálním stavu seznam zkušebního
zařízení.
-
Vede a udržuje v aktuálním stavu seznam měřidel a měřících
zařízení s údaji o jejich ověřování nebo kalibraci.
-
Vede a udržuje v aktuálním stavu karty jednotlivých
měřidel.
-
Zajišťuje ověřování a kalibraci měřidel v předepsaných
intervalech.
-
Zajišťuje identifikační označení měřidel a umístění
kalibračních označení na měřidla.
-
Označuje, případně stahuje měřidla, která neodpovídají
požadovanému stavu.
-
Ve spolupráci s technickým vedoucím navrhuje nákup měřícího
zařízení.
-
Provádí namátkové kontroly fyzického stavu měřících
zařízení.
-
Udržuje svou kvalifikaci účastí na školeních a seminářích,
pořádaných externími organizacemi.
Všichni pracovníci laboratoře by také měli mít písemný popis
práce a pracovní náplň. Jako příklad uveďme popis práce zkušebního
technika:
Zkušební technik 1
-
Provádí tyto zkoušky, uvedené v seznamu zkoušek akreditované
zkušební laboratoře: zkouška č. 2, 5, 6, 9, 10, 12...
-
Provádí odběry vzorků těchto materiálů / výrobků/: .....
-
Při vzorkování a zkouškách dodržuje všechny požadavky
příslušných technických norem a požadavky interních předpisů laboratoře.
-
Vede předepsané záznamy o vzorkování a zkouškách a zodpovídá
za jejich archivaci.
-
Vypracovává návrhy smluv na zkoušky.
-
Vypracovává protokoly o zkouškách.
-
Závady na zkušebním nebo měřícím zařízení oznamuje
neprodleně technickému vedoucímu a metrologovi.
-
Zajišťuje pořádek na svém pracovišti.
-
Plní další úkoly podle pokynů vedoucího laboratoře.
NahoruOchrana důvěrných informací
Ochrana důvěrných informací, s nimiž pracovníci laboratoře
přicházejí do styku, je důležitým požadavkem. Vzhledem k tomu, že laboratoř
zkouší výrobky a materiály často pro vzájemně si konkurující společnosti,
existuje riziko, že by se zákazník mohl náhodně seznámit s údaji a informacemi
o konkurenčním výrobku. Laboratoř proto musí přijmout opatření, která tomu
zabrání, jako např.:
-
registrace osob vstupujících do prostorů laboratoře,
-
souhlas odpovědného pracovníka s pohybem návštěvníka po
laboratoři,
-
doprovod návštěvníka po celou dobu jeho pobytu,
-
v případě účasti zákazníka při zkouškách jeho výrobku nelze
současně v téže místnosti provádět zkoušky jiného výrobku,
-
v laboratoři nemohou být přístupné záznamy o zkouškách nebo
zkušební protokoly,
-
dveře jednotlivých zkušebních místností mají být uzamčené a
přístupné pouze povolaným osobám buď pomocí zvláštních klíčů, nebo za použití
magnetických karet; totéž se týká i prostor, kde se skladují vzorky,
-
elektronicky uložená data musí být zabezpečena proti
neoprávněnému přístupu jak zabezpečením celé počítačové sítě, tak hesly pro
jednotlivé počítače a pracovníky.
NahoruPŘÍRUČKA KVALITY ZKUŠEBNÍ LABORATOŘE
NahoruPříručka kvality
Základním dokumentem systému managementu je příručka
kvality. Příručka může být vytvořena ve dvou základních variantách. Ta
první, která bývá obvyklejší, obsahuje pouze základní údaje a informace o
jednotlivých prvcích systému a činnostech laboratoře a odkazuje na další
interní předpisy, detailně popisující jednotlivé procesy a postupy. U druhé
varianty pak příručka přímo zahrnuje podrobný popis všech procesů a činností
(stejné přístupy jsou obvyklé i např. z příručky kvality dle ISO 9001, ale i
dalších systémových norem). Příklady obou variant i s ukázkou textu uvádějí
následující odstavce:
NahoruVarianta 1
Varianta 1
Struktura a obsah příručky kvality v případě první
varianty:
Politika kvality zkušební laboratoře zabezpečuje nakupování
materiálního vybavení a služeb v takové kvalitě, aby bylo zajištěno správné
provádění zkoušek a zákazník obdržel jejich objektivní výsledky.
Laboratoř provádí výběr důvěryhodných dodavatelů materiálů a
služeb, které opakovaně prověřuje. O těchto prověrkách a hodnocení vede
laboratoř záznamy a má každoročně aktualizovaný seznam schválených
dodavatelů.
Laboratoř má vypracované postupy pro kontrolu nakupovaných
zařízení, materiálů a činidel, zajišťující splnění požadavků před jejich
použitím. O provedených kontrolách jsou vedeny záznamy.
Postup pro výběr a nakoupení zkušebního zařízení je uveden v
interním předpise ...
Postup pro výběr a nakoupení spotřebního materiálu a činidel je
uveden v interním předpise ...
Postup pro nakupování služeb je uveden v interním předpise ...
NahoruVarianta 2
U druhé varianty je struktura obdobná, příručka je však rozšířena
např. o přílohy:
-
Personální obsazení laboratoře
-
Matice odpovědnosti
-
Seznam akreditovaných zkoušek
-
Kompetence zkušebních techniků pro jednotlivé zkoušky
-
Seznam zkušebního zařízení
Jednotlivé články pak obsahují podrobný popis procesu, např.:
4.4 Přezkoumání poptávek, nabídek a smluv
4.4.1 Objednávky od zákazníků
Všechny objednávky jsou registrovány u vedoucího laboratoře.
Registrace probíhá takto:
-
zápis do knihy došlé pošty,
-
přezkoumání objednávky pověřeným pracovníkem,
-
zápis do knihy zakázek pod přiděleným zakázkovým číslem,
-
označení originálu objednávky zakázkovým číslem a datem
přijetí,
-
vyhotovení kopie objednávky s uvedením řešitele,
-
předání kopie objednávky řešiteli.
O případných jednáních se zákazníkem, týkajících se jeho požadavků
se vztahem ke zkušební činnosti, se vedou záznamy a ukládají se do složky
zakázky.
Pokud laboratoř hodlá použít zkoušku, pro niž platí pravidla o
flexibilní akreditaci, nebo chce pro některou ze souboru zkoušek využít
subdodavatele, nechá si souhlas zákazníka potvrdit písemně.
4.4.2 Nabídky na zkušební činnost
Požadavky na zkušební činnost jsou registrovány u vedoucího
laboratoře obdobně jako objednávky. Návrh nabídky v listinné podobě vypracuje
pověřený pracovník, nabídku schvaluje vedoucí laboratoře.
4.4.3 Smlouvy
Na všechny zakázky na zkušební činnost, jejichž cena převyšuje
částku XXX Kč, se uzavírají písemné smlouvy. Návrh smlouvy podle stanoveného
vzoru vypracovává řešitel zakázky, přezkoumává a podepisuje vedoucí laboratoře.
Smlouva se vypracovává ve 3 vyhotoveních, z nichž 2 jsou zaslána zákazníkovi k
podpisu. Vrácený podepsaný výtisk se ukládá do archivu.
O případných jednáních se zákazníkem, týkajících se jeho požadavků
se vztahem ke zkušební činnosti, se vedou záznamy a ukládají se do složky
zakázky.
Pokud laboratoř hodlá použít zkoušku, pro niž platí pravidla o
flexibilní akreditaci nebo chce pro některou ze souboru zkoušek využít
subdodavatele, nechá si souhlas zákazníka potvrdit písemně.
Související dokumentace:
-
kniha došlé pošty,
-
kniha zakázek,
-
vzory smluv,
-
dokumentace zakázky.
NahoruPOLITIKA KVALITY ZKUŠEBNÍ LABORATOŘE
NahoruPolitika kvality
Deklarování přístupu laboratoře ke kvalitě je obsaženo v
dokumentu, jenž se nazývá prohlášení o politice kvality, které bývá
vydáváno jako samostatný dokument, ale může být i součástí příručky
kvality.
Může mít například tuto podobu:
NahoruPROHLÁŠENÍ O POLITICE KVALITY
NahoruProhlášení o politice kvality
Zkušební laboratoř se při své činnosti řídí politikou, jejímž
cílem je získat spokojenost a důvěru svých zákazníků svým profesionálním,
odborným a objektivním výkonem při současném soustavném plnění všech kritérií
normy ČSN EN ISO/IEC 17025.
Management laboratoře se zavazuje k neustálému zlepšování
systému kvality a prohlašuje, že laboratoř poskytuje služby na nejvyšší možné
úrovni.
Laboratoř zabezpečuje ochranu důvěrných informací o zákazníkovi
a jeho výrobcích před třetími osobami. Laboratoř při své činnosti uplatňuje
nestrannost, nezávislost a rovný přístup ke všem zákazníkům.
Laboratoř zajišťuje soustavné vzdělávání a výcvik svých
pracovníků s ohledem na nejnovější poznatky.
Management laboratoře prohlašuje, že personální i přístrojové
vybavení laboratoře, finanční zdroje a používané zkušební postupy umožňují
zabezpečit požadovanou kvalitu prováděných zkoušek a vysokou úroveň
poskytovaných služeb a uspokojení požadavků zákazníků.
Vedoucí laboratoře se zavazuje postupovat při všech činnostech
ve shodě s ČSN EN ISO/IEC 17025.
V návaznosti na politiku kvality si laboratoř stanovuje na
kratší období, obvykle jeden rok, cíle kvality. Cíle musí být konkrétní,
aby jejich splnění bylo možné vyhodnotit, a u každého z nich musí být stanovena
odpovědná osoba.
Příklad cílů kvality v laboratoři:
NahoruPříklad cílů kvality
Zkušební laboratoř si stanovuje pro rok.. . tyto cíle
kvality:
-
V souladu s plánem rozvoje a na základě nově vydaných
harmonizovaných evropských technických specifikací zavést nejméně 5 nových
zkušeních postupů
Zodpovídá: vedoucí laboratoře Termín:
-
Pro nově zaváděné zkoušky zakoupit tato zkušební
zařízení.
Zodpovídá: technický vedoucí laboratoře Termín:
-
Provést formou jednoduchých dotazníků průzkum spokojenosti
zákazníků.
Zodpovídá: manažer kvality Termín:
-
V souladu s plánem výcviku zajistit účast vybraných
pracovníků na odborných školeních, pořádaných externími organizacemi.
Zodpovídá: vedoucí laboratoře Termín:
-
Zvyšovat jazykové znalosti pracovníků laboratoře účastí 2
pracovníků na jazykových kurzech.
Zodpovídá: vedoucí laboratoře
Termín:
V minulé části jsme uvedli, že laboratoř musí mít seznam dokumentů
souvisejících s managementem kvality. Z praktických důvodů se obvykle vedou
zvláště seznam interních předpisů, seznam zkušebních a pracovních postupů,
seznam návodů pro obsluhu a údržbu zkušebních zařízení, seznam technických
norem a další. Seznam interních předpisů může zahrnovat např. předpisy:
-
Řízení dokumentů a záznamů
-
Výstupní dokumenty
-
Kvalifikace a výcvik pracovníků
-
Přezkoumání systému managementu
-
Přezkoumání nabídek a smluv
-
Nakupování dodávek a služeb
-
Vzorkování, manipulace a skladování vzorků
-
Zkoušení
-
Prostory a podmínky prostředí
-
Zařízení
-
Nové zkušební metody
-
Řízení neshod, nápravná a preventivní opatření
-
Interní prověrky
-
Řešení stížností
-
Statistické metody a nejistoty měření
-
Elektronický systém pro data a informace
Seznam zkušebních a pracovních postupů:
-
Interní zkušební postup pro zkoušku ...
-
Pracovní postup při provádění ...
-
Provádění výpočtů při stanovení ...
Databáze technických norem je obvykle vedena elektronicky.
Uživatelé mají někdy přímý přístup k jednotlivým normám a v tom případě
zodpovídají sami za aktuálnost použité normy. Pokud jsou normy distribuovány
centrálně, je nutné vést evidenci držitelů jednotlivých norem, aby mohli být
včas a spolehlivě informováni o nastalých změnách.
NahoruSeznam dalších dokumentů
Seznam dalších dokumentů laboratoře zahrnuje např.:
-
seznam formulářů pro zkoušky,
-
seznam měřidel,
-
roční plán školení a výcviku,
-
roční plán interních prověrek,
-
roční plán preventivních opatření,
-
roční plán údržby zařízení,
-
seznam schválených dodavatelů zkušebních zařízení,
-
seznam schválených dodavatelů služeb a materiálů,
-
knihu stížností,
-
knihu doručené pošty,
-
knihu zakázek,
-
vzory objednávek, smluv, vydávaných dokumentů.
a další dokumenty a seznamy podle potřeb laboratoře
Laboratoř nakupuje zkušební zařízení, pomocné materiály pro
zkoušky a služby. Při jejich nakupování musí laboratoř používat pouze takové
dodavatele, kteří jsou uvedeni v seznamu schválených dodavatelů, který
je každoročně aktualizován na základě hodnocení, prováděného laboratoří.
Příklad seznamu dodavatelů materiálů:
Legenda/hodnocení:
-
3: velmi dobrý,
-
2: vyhovující,
-
1: nevyhovující.
Laboratoř si např. stanoví, že schválený dodavatel musí v celkovém
hodnocení dosáhnout alespoň 8 bodů, přičemž u žádného kritéria nesmí být
hodnocení 1.
Dodavatel 555 musí být na základě tohoto posledního hodnocení ze
seznamu vyřazen a nahrazen jiným.
NahoruPOSTUP ČINNOSTI ZKUŠEBNÍ LABORATOŘE
NahoruPostup činnosti
Základním posláním laboratoře a hlavní náplní její práce je
zkoušení jako služba zákazníkovi. Postup činnosti lze ve zjednodušené
podobě vyjádřit následujícím vývojovým diagramem:
NahoruPOSTUP ŘEŠENÍ STÍŽNOSTÍ
Postup řešení stížností
Laboratoř vynakládá veškeré úsilí k tomu, aby její práce byla
kvalitní a zákazník byl spokojený. Může nastat situace, kdy zákazník spokojený
není a stěžuje si. Laboratoř musí mít proto postup pro řešení stížností. Stížnost musí být zaevidována do knihy stížností a laboratoř informuje
zákazníka o tom, že neprodleně zahajuje její prošetření a sdělí termín, v němž
bude zákazníka informovat o výsledku šetření. Laboratoř prověří všechny
okolnosti, které souvisejí se stížností, a rozhodne, zda byla stížnost
oprávněná nebo neoprávněná. Pokud se prokáže oprávněnost stížnosti, musí
laboratoř ihned přijmout nápravné opatření.
NahoruPraktický příklad
Praktický příklad:
Zákazník, v tomto případě distributor polyuretanové montážní
pěny, požádal o ověření jejích vlastností. U výrobku byl deklarován jednak
objem pěny, kterou lze z kartuše vyrobit, jednak její fyzikálně mechanické
vlastnosti, mimo jiné pevnost v tlaku. Laboratoř při zkoušce zjistila, že nelze
dosáhnout splnění obou kritérií současně, takže buď se pěny vyrobí méně, nebo
nemá dostatečnou pevnost. Po několikerém opakování zkoušky se stejným výsledkem
si zákazník stěžoval na nesprávné výsledky s tím, že má k dispozici vyhovující
výsledky zkoušek zahraničního výrobce. Laboratoř proto vyslala svého pracovníka
k výrobci pro odběr nového vzorku. Na místě bylo zjištěno, že sklad výrobků je
rozdělen na dvě části, označené "východ“ a "západ“. Odebral vzorky z obou částí
skladu a v laboratoři bylo zjištěno, že vzorek ze sekce "východ“ opět
nevyhověl, zatímco druhý vzorek splňoval všechna kritéria. Výrobce tedy zřejmě
vyráběl pro některé trhy úmyslně výrobky nižší kvality, resp. s menším
množstvím pěny, než deklaroval. Stížnost byla pochopitelně označena jako
neoprávněná.
NESHODY VE ZKUŠEBNÍ LABORATOŘI A ŘÍZENÍ NESHODNÝCH
PRACÍ
NahoruNeshody
Laboratoř musí mít vypracovaný postup pro řízení neshodných
prací. Neshody při provádění zkoušek a uvádění jejich výsledků bývají
většinou následkem některé z těchto příčin:
-
záměna zkušebních vzorků způsobená nepozorností, případně
chybně nebo nedostatečně trvanlivým označením vzorku;
-
nedodržení správného postupu při přípravě a kondicionování
vzorku;
-
nedodržení předepsaného postupu při provádění zkoušky (může to
být následkem nepozornosti, nedostatečného výcviku a zkušeností osoby
provádějící zkoušku nebo i okolnosti, že zkouška bývá prováděna velmi
zřídka);
-
chybné údaje zkušebního zařízení v důsledku jeho poruchy;
-
chybný přenos údajů ze záznamu o zkoušce do zkušebního
protokolu.
Četnost jednotlivých příčin může být u různých laboratoří odlišná,
avšak obecně bývá nejčastější nedodržení správného postupu. Výsledky analýzy
příčin neshod v konkrétní laboratoři a statistickém vyhodnocení jejich četnosti
mohou přinést velmi cenné informace o potřebě preventivních opatření.
NahoruPreventivních opatření
Příklad preventivních opatření v případě nedodržení
správného postupu provádění zkoušky:
-
zvýšit důraz na proškolení zkušebních pracovníků, zvláště v
případě jejich malých zkušeností;
-
zvýšit dohled nad prováděním zkoušek, nechat občas zkoušku
anonymně opakovat stejným nebo jiným pracovníkem;
-
u zkoušky, která se neprováděla např. půl roku, ověřit, že
pracovník správný postup stále ovládá.
NahoruNápravné opatření
Nápravné opatření je reakcí na vznik konkrétní neshody.
Laboratoř například zjistí neshodu ve výsledku zkoušky. Při analýze možných
příčin se postupně vyloučí možnosti záměny vzorků a chyb při jejich přípravě a
nedodržení zkušebního postupu. Při kontrole zkušebního zařízení se ukáže, že
zařízení sice funguje, avšak odečítané údaje nejsou správné. Následně se
zjistí, že na zařízení byla před zkouškou odstraňována porucha, spojená s
drobnou opravou, ale následně nebyla provedena nová kalibrace.
Laboratoř proto neprodleně zajistí rekalibraci, znovu proškolí
zkušební pracovníky o nutnosti rekalibrace všech zařízení po jakékoliv opravě
nebo neobvyklé manipulaci s nimi. Současně musí prověřit, zda udávání
nesprávných údajů nenastalo již dříve, u zkoušek prováděných před zjištěním
neshody.
NahoruZÁZNAMY Z ČINNOSTÍ ZKUŠEBNÍ LABORATOŘE
NahoruZáznam z činnosti
Při své činnosti pořizuje laboratoř také záznamy. Záznamy
zahrnují zejména následující položky (druhy):
-
zprávy z interních auditů,
-
zprávu o přezkoumání systému managementu,
-
záznamy o preventivních opatřeních,
-
záznamy o opatřeních k nápravě,
-
záznamy o školení pracovníků,
-
záznamy o mezilaboratorních zkouškách,
-
záznamy o údržbě zkušebních zařízení,
-
záznamy o provedení zkoušky,
a další…