2.2.45
Společenská odpovědnost firem – kapitola 7. - Aspekty společenské odpovědnosti v ekonomické oblasti
Ing. Monika Becková
NahoruKap. 7: Aspekty společenské odpovědnosti v ekonomické oblasti:
Kapitola 7 má opět pro změnu čtyři relativně samostatné ucelené části, stanovující požadavky na nákup (výběr a hodnocení dodavatelů), požadavek na stanovení etických principů v podnikání, na ekonomickou výkonnost (plánování a realizace investic, prokazování přímých a nepřímých vlivů na komunitu včetně její podpory; nedílnou součástí požadavků na organizaci v ekonomické oblasti je evidence poplatků a sankcí).
Nahoru1. "Nákup" (čl. 7.1 normy)
Pokud se týká nákupu, je normou požadováno vybírat a hodnotit dodavatele i na základě jejich způsobilosti plnit principy společenské odpovědnosti (v normě ISO 9001 je to na základě vlivu na shodu s požadavky na produkt). Povinností je udržovat záznamy o způsobilosti dodavatelů plnit principy společenské odpovědnosti.
Předpokladem je zřejmě stanovit kritéria, podle kterých se hodnocení bude provádět. Taková kritéria lze přidat mezi stávající, podle kterých vybíráme a hodnotíme dodavatele například z hlediska kvality dodávaného produktu (mezi ně mohou například patřit některé z aspektů společenské odpovědnosti a postoj vybraného dodavatele k nim, certifikát dle vybraného standardu a řada dalších).
Nahoru2. "Etika v podnikání" (čl. 7.2 normy)
Organizace musí stanovit etické principy v podnikání (požadavek zde navazuje na jeden ze sedmi principů společenské odpovědnosti – etické chování). Ty mají být založeny na:
-
zachovávání důvěrnosti informací;
-
zdržení se nekalých praktik (korupce);
-
ochraně duševního vlastnictví;
-
absenci diskriminace.
Etické principy musí být dodržovány ve vztahu k významným zainteresovaným stranám. Nezbytností je opět udržování záznamů o případných porušeních etických principů.
Nahoru3. "Ekonomická výkonnost" (čl. 7.3 normy)
…