dnes je 21.11.2024

Input:

Společenská odpovědnost firem - kapitola 12. - Měření, analýza a zlepšování

24.3.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.50
Společenská odpovědnost firem – kapitola 12. - Měření, analýza a zlepšování

Ing. Monika Becková

Kap. 12: Měření, analýza a zlepšování:

A konečně poslední, 12. kapitola obsahuje čtyři samostatné části, ve kterých jsou stanoveny v úvodní části obecné požadavky na monitorování a měření ukazatelů výkonnosti, hodnocení souladu s požadavky v oblasti ochrany životního prostředí, bezpečnosti práce, požární ochrany, dalších právních předpisů; dále ve druhé části požadavky na provádění interního auditu, ve třetí pak přezkoumávání systému managementu za účelem jeho neustálého zlepšování (čtvrtá část).

1. "Obecně" (čl. 12.1 normy)

V úvodním článku této kapitoly je opět obecně stanoveno, že vrcholové vedení organizace musí vytvářet, implementovat a udržovat záznamy o měření, monitorování a analyzování o:

  • spokojenosti významných zainteresovaných stran;

  • dosahování definovaných cílů a měřitelných ukazatelů efektivnosti systému managementu společenské odpovědnosti;

  • souladu s legislativou.

Organizace obeznámené s ISO 9001, ISO 14001 apod. již znají dobře tyto požadavky (ISO 9001 – měření spokojenosti zákazníka, měření, monitoring, analýza procesů, produktu; ISO 14001 – měření, monitoring ukazatelů environmentálního profilu atd.).

Aby bylo možno měřit, monitorovat, a následně analyzovat, je třeba nejprve stanovit ukazatele výkonnosti. Úvodní článek se dále také věnuje procesu hodnocení souladu a požadavkům zainteresovaných stran.

  • Ukazatele výkonnosti:

Organizace musí pravidelně monitorovat a posuzovat své dopady společenské odpovědnosti prostřednictvím ukazatelů výkonnosti (norma ovšem nijak blíže nespecifikuje požadavky na tyto ukazatele). Monitoring musí zahrnovat:

  • informace o vhodnosti a efektivnosti politiky společenské odpovědnosti;

  • informace o vhodnosti a efektivnosti postupů;

  • výsledky týkající se definovaných cílů;

  • plnění požadavků této normy a dalších požadavků, k jejichž dodržování se organizace zavázala.

Mezi vhodné ukazatele lze např. zařadit:

  • počet neshod;

  • stav plnění cílů (vzhledem k tomu, že mají být měřitelné, měl by tomu odpovídat i příslušný ukazatel);

  • výsledky hodnocení souladu (viz dále);

  • výsledky monitoringu uspokojení potřeb zainteresovaných stran (viz dále);

  • výsledky interního auditu (viz dále);

  • trendy ekonomického vývoje;

  • výše investic do podpory komunitě;

  • rozsah finančního sponzoringu a příspěvky nadacím;

  • financování veřejně prospěšných projektů (počet, částky);

  • certifikáty (ISO 9001, ISO 14001, OHSAS, EMAS atd.);

  • poplatky a sankce;

  • ukazatelé environmentálního a bezpečnostního profilu;

  • spolupráce se zainteresovanými stranami (počet, aktivity, částky);

  • atd.

  • Hodnocení souladu s požadavky zákonů a dalšími požadavky:

Pokud se týká hodnocení souladu, požadavek známe jak z normy ISO 14001, tak z OHSAS (oboje čl. 4.5.2). Základem jsou aktuální informace o relevantních právních (a jiných) požadavcích, se kterými má organizace být v souladu, a hodnocením tento stav zjišťovat. Ve smyslu normy ČSN 01 0391 tedy organizace musí vytvořit, implementovat a udržovat postup(y) pro pravidelné hodnocení souladu z hlediska požadavků na:

  • ochranu životního prostředí;

  • bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;

  • požární ochranu;

  • ochranu spotřebitele;

  • daně a účetnictví;

  • dalších (jiných) oblastí, které si organizace v závislosti na svých potřebách zvolí.

O pravidelných hodnoceních musí být udržovány záznamy.

  • Respektování potřeb zainteresovaných stran:

Organizace musí v oblasti potřeb identifikovaných zainteresovaných stran:

  • brát je v úvahu (pokud se jedná o potřeby ve smyslu společenské odpovědnosti);

  • monitorovat informace ohledně jejich plnění;

  • prokazovat, že jsou zájmy významných zainteresovaných stran plněny;

  • provádět opatření k minimalizaci negativních dopadů organizace v oblasti společenské odpovědnosti.

2. "Interní audity" (čl. 12.2 normy)

Tak jako u všech systémových norem, i zde musí organizace zajistit, že jsou v plánovaných intervalech prováděny interní audity systému managementu společenské odpovědnosti. Je rovněž doplněn odkaz na návod pro provádění auditů v podobě směrnice ČSN EN ISO 19011:2012. Cílem interních auditů tedy (opět) je:

  • zajištění souladu systému managementu společenské odpovědnosti se všemi příslušnými požadavky;

  • poskytnutí informace o výsledcích (a tím stavu systému managementu) vrcholovému vedení organizace.

Programy a plány auditu musí být vytvářeny s přihlédnutím k problematickým oblastem

Nahrávám...
Nahrávám...