3.3.1.0.5.5
Řízení záznamů č. 4.2.4 normy ISO 9001:2008
S oblastí řízení dokumentů souvisí následující požadavek
normy, a to řízení záznamů. Organizace musí opět vytvořit dokumentovaný postup,
který stanoví potřebná pravidla pro:
-
identifikaci, ukládání,
-
ochranu, vyhledávání, stanovení doby uchovávání,
-
způsob vypořádání (nakládání se záznamy).
NahoruPožadavky
Záznamy musí splňovat současně všechny tři dále uvedené
požadavky:
-
musí být a zůstat trvale čitelné,
-
musí být rychle a snadno identifikovatelné,
-
musí být rychle a snadno vyhledatelné.
Stejně jako povinně dokumentované postupy požaduje norma CSN
EN ISO 9001:2009 tzv. povinné záznamy o kvalitě. Tam, kde jsou požadovány, je
vždy uveden odkaz na čl. 4.2.4.
Požadované (povinné) řízené záznamy dle ISO 9001:2008 včetně
příkladů ukazuje následující přehled.
Je nutné si uvědomit rozdíl mezi dokumentem a záznamem.
Dokumentem může být např. formulář pro záznam kontrol, záznamem je stejný, ale
již vyplněný formulář pro konkrétní výrobek, který slouží jako důkaz o tom, že
se příslušná činnost (v tomto případě stanovená kontrola výrobku) provedla.
Schéma postupu řízení záznamů zjednodušeně ukazuje následující
obrázek.
Obecný postup řízení dokumentů
Seznam záznamů v systému managementu kvality