13.4.1
Řízení procesů služeb
Ing. Monika Becková
NahoruRealizační fáze
Nyní navážeme přehledem činností, které patří k řízení procesů
služeb, i když toto uspořádání (resp. rozdělení procesů) je samozřejmě
zjednodušující. Jednak se některé fáze časově překrývají a nelze striktně
požadovat, aby se řadily za sebou přesně v tomto pořadí, jednak i proces
plánování je proces a jako takový musí být řízen, měl by být stanoven jeho
"nositel“ či "majitel“, definována kritéria, měl by být monitorován a hodnocena
jeho úspěšnost, a de facto je vlastně také realizační. Nicméně pro přehlednost
budeme pokračovat v posloupném rozdělení.
Po fázi plánování tedy následuje fáze realizační, tedy vykonání
toho, za co zákazník zaplatí a co přinese firmě obrat a v konečném důsledku -
doufejme - zisk. Tato fáze souhrnně představuje následující kroky:
V návaznosti na předchozí zjednodušený obrázek "Plánování strategie“
si znázorněme zcela jednoduše, jak jsme postoupili od plánování (= cíle,
programy ...) k řízení procesů a vlastní realizaci. Celá část realizace z
pohledu normy ČSN EN ISO 9001 je složena z následujícího:
-
plánování realizace produktů (plánování je zde ve smyslu
plánování již konkrétní realizace),
-
procesy týkající se zákazníka,
-
návrh a vývoj,
-
nakupování,
-
výroba a poskytování služeb,
-
řízení monitorovacích a měřicích zařízení.
Ve své podstatě realizace vlastní služby znamená plánovat a řídit
procesy podle stanovených postupů, provádět kontroly, monitorování a měření,
odstraňovat vzniklé neshody nebo předcházet potenciálním rizikům, prostě
všechno to, co známe z běžného provozu firmy.
Řízení procesů:
NahoruPostup realizace služby
Na rozdíl od výroby má proces realizace služby svá specifika, na
které je třeba pamatovat již při jeho plánování. Pokud firma použije pro
plánování systému poradce, který zhotovuje dokumentaci tzv."na klíč“, a chybí
jak spoluúčast, tak zainteresovanost vedení firmy, může se stát, že výsledek
neodpovídá skutečným procesům v organizaci (pak je např. možné setkat se v
organizaci zabývající se vzděláváním dospělých se záznamem o neshodě z
interního auditu, který obsahuje kolonky jako např. "počet vadných kusů“, "č.
výkresu“ ... a podobné nesmysly).
Příklad řízení realizace služeb - vzdělávání dospělých
Vzdělávací organizace musí plánovat minimálně různé etapy návrhu,
vývoje, realizace a vyhodnocení jednotlivých vzdělávacích akcí. Obvykle se
plánují s půlročním až ročním předstihem. Součástí plánu musejí být i potřebné
zdroje, ale v praxi se může stát, že je naplánován program např. na rok předem,
ale zdroje se začínají plánovat, až když je reálný předpoklad, že se jednotlivé
konkrétní vzdělávací akce skutečně budou realizovat (tj. přihlásí se dostatečný
minimální počet žadatelů). V následujících odstavcích si vždy stručně nastíníme
požadavky na jednotlivé etapy řízení realizace služeb tak, jak vycházejí z
požadavků QMS, a uvedeme si konkrétní příklady takových kroků.
Nahorua) Plánování realizace služby
Při plánování realizace musí organizace určit cíle a požadavky na
produkt, potřebu vytvořit procesy a dokumenty a poskytnout nutné zdroje, dále
naplánovat požadované činnosti při ověřování, validaci, monitorování, kontrole
a zkoušení, kritéria "úspěšnosti“ a záznamy potřebné pro poskytnutí důkazu, že
realizační procesy a výsledný produkt splňují na ně kladené požadavky. Součástí
takového plánování může být rozvoj procesů realizace produktu, tj. návrh nového
produktu.
V předchozím příkladu postupového diagramu "Realizační proces“
zahrnuje plánování realizace služby následující části:
-
výběr vhodného modulu školení nebo návrh nového modulu,
-
zabezpečení akreditace programů či personálních ohodnocení
(kvalifikací),
-
naplánování vhodné reklamní činnosti (akvizice),
-
určení administrátora školení,
-
příprava programu,
-
výběr lektora nebo lektorského týmu,
-
výcvik personálu,
-
získávání materiálu a jiných zdrojů,
-
příprava školicích materiálů,
-
příprava techniky nezbytné k úspěšné realizaci vzdělávací akce
(školicí prostory, audio-videotechnika, IT, knihovna, prostory a vybavení pro
praktický výcvik apod.),
-
přijímání žadatelů (uchazečů o vzdělávací akci),
-
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (a to včetně
uchazečů - posluchačů).
Nahorub) Procesy týkající se zákazníka
Organizace musí v souladu s požadavky QMS určit požadavky
specifikované zákazníkem včetně těch, které neuvedl, ale které jsou nezbytné,
dále musí zohlednit zákonné požadavky a požadavky předpisů týkající se produktu
a jakékoli doplňující požadavky určené organizací. Tyto požadavky musejí být
přezkoumány ještě před přijetím smluv nebo objednávek, tj. před uzavřením
závazku službu poskytnout.
Organizace poskytující služby dodávají zákazníkovi produkty
nehmotné, neskladovatelné, "spotřebované“ v okamžiku dodání. Vzdělávací
organizace umožňují žadatelům - posluchačům - studium, získávání znalostí a
praktické aplikace. Zároveň zde funguje systém administrativní podpory, který
napomáhá zabezpečit úroveň výuky. V případě vzdělávacích organizací (možná více
než v případě hmotných produktů, kde jsou parametry výrobku snadno
deklarovatelné předem - např. barva, příkon, účinnost, velikost, hmotnost,
rozměry atd.) znamená uspokojit zákazníka bezchybnou komunikaci již ve fázi
plánování realizace. Mnohdy zákazník zcela přesně netuší, jaký rozsah a
obsah kurzu je pro něj vhodný, a pokud narazí na nekvalifikovaný personál v
oblasti administrativy, může se stát, že bude "sedět“ na školení, které mu je v
jeho odborné praxi téměř k ničemu. Důvody mohou být hned dva: buď je rozsah
předkládaných informací z jeho pohledu nad úrovní, které je schopen porozumět,
je zkrátka "mimo mísu“, nebo je v opačném případě obsah školení pro něj zcela
nedostatečný a informační přínos se rovná nule.
Ve vztahu k zákazníkovi se tedy budeme zaobírat všeobecnými
požadavky zákazníka, které ani sám nevysloví, ale oprávněně je předpokládá, a
to jsou:
-
bezpečné, čisté zařízení na odpovídající úrovni s někým, kdo za
ně odpovídá,
-
obousměrná komunikace mezi ním a vzdělávací organizací, kde
dojde k vzájemnému porozumění a souladu očekávání na jedné straně a možností na
straně druhé,
-
odpovídající chování veškerého personálu (odbornost, úroveň
komunikace a vystupování, profesionalita, vstřícnost, ochota, odborné znalosti
...).
Z praktických záležitostí bude v této fázi probíhat komunikace
týkající se přípravy ve vztahu k zákazníkovi, tj. např. odeslání zálohové
faktury, potvrzené objednávky, zaregistrované přihlášky, doplňující organizační
informace pro zákazníka, bude se realizovat smlouva či objednávka lektora,
příprava podkladů pro školicí materiály.
Nahoruc) Návrh a vývoj
Návrh a vývoj nového produktu je sám o sobě někdy dosti složitý
proces, zejména ve vztahu k několika etapám včetně ověřování a validace,
kterými musí projít, a s přihlédnutím k povinným záznamům, které v těchto
fázích norma požaduje. Z tohoto důvodu řada organizací, služby nevyjímaje,
tento požadavek do svého systému nezařazuje s odůvodněním, že žádné nové
produkty nevyvíjí (viz předchozí příklady v čl. 3.2.1.1). Organizace
poskytující vzdělávání také mohou nabízet stále stejné produkty, tj. vzdělávací
akce, nanejvýš s různými modifikacemi téhož. Na druhou stranu, vzdělávací
organizace by měla mít určitou ctižádost stát se určitým "střediskem
vzdělanosti“ (třeba v omezeném rozsahu určitého oboru), a to znamená jednak
doplňovat odborné znalosti vlastního personálu, jednak nabízet nové vzdělávací
produkty pro nové, ale zejména již stávající zákazníky.
Jinými slovy, v oblasti navrhování a vývoje nového produktu (modulu,
typu vzdělávací akce) tento nový modul je dalším stupněm vzdělávání, který
je výstupní úrovní ze současného stupně nebo úrovně způsobilosti.
Příklad: pokud současnou úrovní je v oblasti QMS školení s
názvem "Úvod do požadavků normy ISO 9001“, dalším modulem by mohlo být např.
školení "manažer jakosti“ či "interní auditor jakosti“.
Celý proces návrhu má odpovídat účelu, rozsahu a trvání zamýšleného
nového modulu a zahrnuje následující kroky: plánování návrhu a vývoje, vstupy
pro návrh a vývoj, výstupy z návrhu a vývoje, přezkoumání, ověřování, validace
a řízení změn. Opět si zcela konkrétně na našem příkladu vzdělávací organizace
uvedeme příklady, jak každá tato etapa probíhá.
Plánování návrhu a vývoje - předmětem zájmu musí být:
-
posouzení potřeb zákazníka,
-
posouzení rozsahu, osnovy,
-
zabezpečení shody výukových materiálů s požadavky výuky,
-
posouzení potřeb nutných zdrojů.
Výsledkem analýzy bude zpráva o potřebách, která bude vstupem do
vlastního návrhu (vyhlásí cíle pro návrh). Zpráva může být provedena např.
formou prezentace nového projektu. Vztah mezi analýzou pro plánování a výstupem
z této fáze ukazuje pro přehlednost následující tabulka.
Vstupy pro návrh nového školení:
NahoruVstupy pro návrh a vývoj
Vstupy pro návrh a vývoj musí organizace definovat a současně určit,
jaké záznamy budou udržovány. Musejí zahrnovat požadavky na provedení,
příslušné zákonné požadavky a požadavky předpisů, pokud existují, případně
informace založené na předchozích podobných zkušenostech a další požadavky,
které jsou podstatné pro návrh a vývoj. Vzdělávací organizace má do vstupů
zahrnout, jak je vidět v předchozí tabulce, zejména následující oblasti:
-
závěry o požadavcích na pracovní materiály,
-
certifikační, akreditační, pracovní požadavky,
-
požadovanou způsobilost učitelů (lektorů),
-
předpoklady vzdělávací akce,
-
požadavky na způsobilost žadatele.
NahoruVýstupy z návrhu a vývoje
Výstupy z návrhu a vývoje musejí odpovídat vstupům, dále poskytovat
zejména vhodné informace pro nakupování a poskytování služeb, obsahovat
kritéria a znaky produktu.
V našem případě tedy musejí zahrnovat minimálně:
-
dovednosti a znalosti, které se mají získat,
-
posouzení výkonnosti,
-
vhodné výukové strategie,
-
požadavky na kvalifikaci lektora a dalšího personálu,
-
požadavky na zabezpečení.
NahoruPřezkoumání návrhu a vývoje
Ve vhodných etapách návrhu a vývoje se musí provádět
přezkoumání, aby se vyhodnotila schopnost výsledků plnit požadavky, aby se
identifikovala rizika či případné problémy a aby byla navržena nezbytná
opatření. Přezkoumání se mají účastnit představitelé organizačních jednotek,
kterých se týkají jednotlivé etapy přezkoumávaného návrhu a vývoje. Musejí se
udržovat záznamy o výsledcích přezkoumání včetně záznamů o opatření.
V našem případě bude přezkoumání probíhat formou např. připomínkového řízení k jednotlivým etapám, zasedání skupiny…