2.2.94
Revize normy ISO 14001:2015 – 7. Část – Podpora (1. díl)
Ing. Monika Becková
Kapitola 7, stejně jako v případě revize ČSN EN ISO 9001:2016, nezahrnuje příliš významných změn. Má sice na první pohled také relativně novou podobu, ve skutečnosti jde ale o souhrn jednotlivých požadavků různých částí původní normy, týkajících se společného tématu (zdrojů potřebných pro plánování a realizaci veškerých činností v organizaci) do jedné společné kapitoly. Jak už sám název kapitoly nové ISO 14001 napovídá, jedná se o podporu fungování EMS. Jsme-li zvyklí na procesní přístup, můžeme říci, že tato část normy specifikuje podpůrné procesy (podprocesy, činnosti).
Kapitola 7 se skládá z 5 ucelených dílů, v nichž jsou částečně zahrnuty požadavky dřívějších článků obsažených v kapitolách 4.4.1 (Zdroje, úlohy, odpovědnost, pravomoc), 4.4.2 (Odborná způsobilost, výcvik a povědomí), 4.4.3 (Komunikace), 4.4.4 (Dokumentace), 4.4.5 (Řízení dokumentů) a 4.5.4 (Řízení záznamů).
Jsou tu ale i nové požadavky. Kapitola 7 obsahuje opět změny některých termínů (např. "dokumentované informace") a formulací.
Kapitola 7 má nyní následující části:
Změny jednotlivých požadavků normy jsou následující:
Nahoru7.1 Zdroje
Tento článek obsahuje požadavky původně stanovené ve čl. normy 4.4 (Zavedení a provoz), konkrétně v odstavci 4.4.1 normy ISO 14001:2004 (Zdroje, úlohy, odpovědnost a pravomoc).
Původně:
Vedení musí zajistit dostupnost zdrojů nezbytných pro vytvoření, zavedení, udržování a zlepšování EMS. Mezi tyto zdroje patří:
Nyní:
Organizace musí určit a poskytovat zdroje potřebné pro stanovení, implementování, udržování a neustálé zlepšování EMS.
Pozn.1: Z formulace požadavku je zřejmé zdůraznění potřeby skutečně poskytnout dostatečné zdroje (všimněme si předchozí formulace "vedení musí zajistit dostupnost" x nynější "organizace musí určit a poskytovat" potřebné zdroje).
Pozn. 2: Původní článek 4.4.1 obsahuje přímo v textu výčet zdrojů, které jsou "nezbytné". Nynější čl. 7.1 nic bližšího nespecifikuje. V komentáři k této oblasti v informativní příloze A nové normy ale najdeme obdobný výčet formou příkladů. Podle něj zdroje potřebné pro EMS (doplněné o příklady) opět zahrnují:
-
Lidské zdroje a specializované dovednosti (např. odborné znalosti);
-
Přírodní zdroje (např. voda, půda) - nově doplněno;
-
Infrastrukturu (např. budovy, zařízení, inženýrské sítě);
-
Technologie včetně informační a komunikační technologie (např. informační systémy) - nově doplněno;
-
Finanční zdroje (např. aktiva, pasiva).
A dále:
Původně:
-
Úlohy, odpovědnosti a pravomoci se musí definovat, dokumentovat a sdělovat (pracovníkům) tak, aby podporovaly efektivní environmentální management;
-
Vrcholové vedení organizace musí jmenovat zástupce (představitele) vedení, jemuž musí být bez ohledu na další povinnosti určeny úkoly, odpovědnost a pravomoci, aby ... byl EMS ve shodě a byly podávány zprávy o výkonnosti EMS (přezkoumání vedením).
Nyní:
Tato část je nyní obsahem čl. 5.3. Připomeňme si, že nynějším požadavkem je zajistit, aby odpovědnosti a pravomoci pro relevantní role byly přiděleny a sděleny (resp. přidělovány a sdělovány), a aby byly předkládány zprávy vrcholovému vedení o výkonnosti systému environmentální managementu, včetně environmentální výkonnosti.
To znamená, že - stejně jako u nové ISO 9001 - již není požadováno jmenování představitele vedení (nemusí být jmenován zvláštní zástupce vedení pro EMS).
Pozn.: na rozdíl od revize ČSN EN ISO 9001:2016 je tato část nové normy ISO 14001 výrazně jednodušší. Porovnejme požadavky obou nových norem ve čl. 7.1:
Při vytváření integrovaného systému managementu se můžeme držet struktury nové ISO 9001, požadavky revize ISO 14001 v tomto kontextu tak zcela určitě splníme.
Nahoru7.2 Kompetence
Článek 7.2 rovněž není nový, naopak obsahuje některé požadavky původního čl. 4.4.2 (Odborná způsobilost, výcvik a povědomí), které jsou nyní zčásti jinak formulované, nicméně původní obsah se nemění. Původní čl. 4.4.2 se rozdělil do dvou samostatných nových čl. 7.2 (Kompetence) a 7.3 (Povědomí).
Původně:
Organizace musí:
-
zajistit, aby osoby provádějící pro ni nebo z jejího pověření úkony, které mohou způsobit významné environmentální dopady identifikované organizací, byly způsobilé na základě odpovídajícího vzdělání, výcviku nebo zkušeností;
-
určit potřeby výcviku spojené s environmentálními aspekty a celým EMS;
-
poskytovat odpovídající (potřebný) výcvik;
-
uchovávat (s tím spojené) záznamy.
Nyní:
Organizace musí:
-
určit potřebné kompetence osob, jejíž práce je řízena organizací, a které mají vliv na environmentální výkonnost a schopnost plnit závazné povinnosti;
-
zajistit, aby tyto osoby byly kompetentní na základě vhodného vzdělání, výcviku a zkušeností;
-
určit potřeby výcviku;
-
tam, kde to použitelné, přijímat opatření pro získání potřebné kompetence a hodnotit efektivnost přijatých opatření;
-
uchovávat odpovídající dokumentované informace jako důkaz o kompetenci.
Poznámka na konci tohoto odstavce v normě dále upřesňuje, že použitelná opatření mohou zahrnovat například poskytování výcviku, mentorování, přeřazení (převedení) na jinou práci, přijetí kompetentních osob na přechodnou dobu atd.
Pozn. 1: Další původní část čl. 4.4.2 týkající se poučení a potenciálních následků činností je součástí dalšího (nového) čl. 7.3 (viz komentář dále).
Pozn. 2: Z výše uvedeného porovnání je vidět, že požadavky v oblasti kompetencí personálu se v podstatě obsahově nezměnily.
Dochází zde k posunu požadavků ze stávajícího "osoby provádějící ... úkony, které mohou způsobit významné environmentální dopady" na "osoby, jejichž práce je řízena organizací, a které mají vliv na environmentální výkonnost a schopnost plnit závazné povinnosti". Tím dochází k jednotnému pohledu na tyto požadavky s normou ISO 9001.
Pod pojmem "osoby" můžeme spatřovat nejen pouze zaměstnance ve smyslu zákoníku práce, ale i externí spolupracovníky či pracovníky dodavatelů. Také se rozšířila oblast oněch "dopadů". Pojem environmentální výkonnost a schopnost plnit závazné povinnosti má širší rozsah, než poněkud obecné "dopady", a okruh osob, které mohou mít vliv, může být širší. Pro představu si ukážeme skupiny těchto osob a jejich možný vliv na následujícím příkladu formou tabulky. Jedná se zároveň o zainteresované strany ve smyslu čl. 4.2 nové normy.
Příklad:
Tab.: Přehled "osob", jejichž práce je řízena organizací, a které mají vliv na environmentální výkonnost a schopnost plnit závazné povinnosti"