dnes je 25.11.2024

Input:

Revize ISO 9001:2015 - upravená terminologie

4.3.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.57
Revize ISO 9001:2015 – upravená terminologie

Ing. Monika Becková

Upravená terminologie – produkty, služby a další

Je použita částečně nová terminologie včetně nových pojmů a definic.

V textu je také využito revidovaných zásad managementu kvality (dle revize ISO 9000:2015) – původních 8 zásad je nyní redukováno na 7 (k této změně došlo integrací systémové a procesní zásady do jedné). Ty jsou následující:

  • Zaměření na zákazníka

  • Vedení lidí

  • Zapojení lidí

  • Procesní přístup

  • Zlepšování

  • Rozhodování založené na faktech

  • Management vztahů

Pro příklad zcela nových termínů uveďme např. "riziko", "zainteresovaná strana", "kontext organizace".

Jako částečně novou terminologii uveďme následující příklady:

  • Produkt, který byl dříve chápán jako hmotný (výrobek) a nehmotný (služba), se nyní rozdělí na dva samostatné termíny: "produkt" (obecně hmotný, možno použít i pojem "zboží"), a "služba" (nehmotný výstup činností / procesů; tato změna odráží poměrně časté využití ISO 9001 právě ve službách).

Pro názornější představu o této změně

Nahrávám...
Nahrávám...