20.2.1
Příprava k certifikaci
Ing. Monika Becková
O procesu přípravy k certifikaci a jejím průběhu, ať už jde o
certifikaci systémů, výrobků či personálu, bylo již napsáno dost, ale většinou
v rovině obecné. Úvodní část této kapitoly se bude věnovat celkovému pohledu na
způsob přípravy k certifikaci a na její provedení, v dalších dílech se potom
budeme zamýšlet nad jednotlivými částmi podrobněji, a to spíše ve smyslu
příkladů a konkrétních postupů.
Na úvod si nejprve upřesněme, co je vlastně myšleno pojmem
certifikace a certifikát.
Certifikát je dnes chápán jako výstupní dokument osvědčující
shodu s požadavky příslušné normy (předpisu). Jeho potřeba vyplývá z požadavků
právních předpisů, z požadavků organizací na své subdodavatele nebo z potřeby
využít marketingové výhody.
Základní rozdělení typů certifikátů může vypadat takto:
-
výrobkový (vydává certifikační orgán výrobků nebo
autorizovaná/notifikovaná osoba - např. certifikát typu),
-
systémový (vydává certifikační orgán systémů managementu - např.
QMS, EMS, OHSAS, ISMS a další),
-
inspekční (vydává inspekční orgán - např. inspekce zařízení,
provozu, inspekční certifikát strojního zařízení),
-
personální (vydává certifikační orgán personálu - např.
certifikát Auditor jakosti/QA).
Pokud je organizace tím, kdo požaduje a nechává si předložit
certifikát jako důkaz svého dodavatele o posouzení shody (výrobku, systému)
nebo v případě uchazeče o zaměstnání v oblasti personální certifikace jako
důkaz splnění jeho kvalifikace, měla by hledat znaky důvěryhodnosti, které
certifikát nese, případně si může ještě dále ověřit pravdivost údajů u toho,
kdo jej vydal.
Znaky, které bychom na certifikátu neměli přehlédnout:
-
datum vydání,
-
registrační číslo včetně identifikace toho, kdo jej udělil (a
kde je možno provést případně ověření údajů),
-
doba platnosti (pokud je relevantní),
-
rozsah (oblast platnosti - někdy doplněno formou přílohy),
-
odkaz na akreditaci příslušného certifikačního/inspekčního
orgánu (nebo na autorizaci, resp. notifikaci, v případě posuzování shody podle
zákona č. 22/97 Sb., v platném znění),
-
datum vydání,
-
registrační číslo včetně identifikace toho, kdo jej udělil (a
kde je možno provést případně ověření údajů),
-
doba platnosti (pokud je relevantní),
-
rozsah (oblast platnosti - někdy doplněno formou přílohy),
-
odkaz na akreditaci příslušného certifikačního/inspekčního
orgánu (nebo na autorizaci, resp. notifikaci, v případě posuzování shody podle
zákona č. 22/97 Sb., v platném znění),
-
pokud je certifikát udělen akreditovaným
certifikačním/inspekčním orgánem, pak je součástí takového certifikátu povinně
i akreditační značka.
Pokud je organizace naopak držitelem certifikátu, může tento
dokument využít pro
-
podání důkazu o splnění určitých předem definovaných
požadavků,
-
zvýšení prestiže u zákazníka,
-
marketingové účely,
-
splnění požadavku některých právních předpisů (např. zákona o
veřejných zakázkách č. 40/2004 Sb., v platném znění, posuzování shody výrobků
podle zákona č. 22/1997 Sb.),
-
splnění požadavků zadavatele zakázky.
Možnosti, jak se připravit k certifikaci, jsou samozřejmě různé.
Všechny mají ovšem nezbytnou podmínku, bez které se nedobereme výsledku, jaký
očekáváme (nebo bychom očekávali, pokud bychom se dostatečně odborně
orientovali v dané problematice), která je jednoznačná: stanovit cíl
certifikace, což znamená ujasnit si, co od výsledku očekáváme. V závislosti
na tom pak bude zřejmý vhodný postup, jak cíle dosáhnout, a samozřejmě pak z
tohoto záměru také budou vyplývat nutné zdroje, které k tomu budeme
potřebovat.
Hned v úvodu si také připomeňme, že je nutné nezaměňovat
systémový přístup v této oblasti, tj. certifikaci systémů managementu a
certifikaci výrobků, i když v některých ohledech jsou postupy obdobné, či
dokonce shodné. Mnoho organizací stojících na počátku rozhodování zaměňuje
certifikaci výrobků a systémů a nerozlišuje normy kvality od certifikace a
norem výrobků (produktů). Omyl na začátku rozhodování pak může vést ke zklamání
ve výsledku, neboli chybné rozhodnutí má důsledky pro marketingové využití
certifikační značky či odkazu na certifikaci, pokud jde o certifikaci
dobrovolnou čili získávanou a poskytovanou za účelem komerčních výhod
objednatele (komentář k rozdílu mezi komerční a povinnou certifikací bude
následovat v dalších odstavcích).
Obecný postup směřující k certifikaci je následující:
stanovení cíle => příprava => posouzení shody s normou
(specifikací) => certifikát.
Toto velmi obecné schéma platí jak v případě certifikace systémů a
výrobků, tak v případě personálu. Zásadní rozdíl spočívá v rozsahu a způsobu
přípravy. Zatímco u výrobků mnohdy v podstatě žádná speciální příprava není
nutná, pokud má výrobce potřebnou dokumentaci a dané požadavky již splňuje,
protože podle normy, která má být podkladem k certifikaci, již produkt vyrábí,
u systémů managementu je příprava nutná vždy a často bývá dosti zdlouhavá. V
případě personálu pak záleží na druhu certifikace a požadovaném doložení
předchozí kvalifikace včetně nejrůznějších školení. Jednotlivým tématům se
budeme věnovat dále podrobněji. Vlastní postup shodný pro všechny tyto tři
oblasti je zjednodušeně znázorněn na následujícím obrázku.
Postup přípravy a certifikace:
Příprava na certifikaci může probíhat různými způsoby, ale
platí stejné zásady:
-
nemusí vyústit do přehnané byrokracie a papírování,
-
platí pravidlo, že již před přípravou k certifikaci
pravděpodobně organizace realizuje hodně z toho, co bude vyžadováno, jako jsou
např. zaběhlé postupy, stávající dokumentace - to by mělo být zachováno, pokud
je to možné,
-
také procesy nejsou žádnou novinkou - v organizaci již skutečně
existují a mnohdy jsou přesně definované včetně požadovaných dokumentů,
-
normy říkají, co se má (musí) udělat, ale ne, jak to udělat -
řešení je v rukou samotné organizace!
Vlastní realizace přípravy, tedy zavedení příslušných požadavků do
praxe včetně ověření ještě před certifikací formou zpětné vazby o efektivnosti,
závisí na složitosti odborné problematiky a také na tom, jaké má organizace k
dispozici zdroje:
-
personální,
-
časové,
-
finanční.
Existují zde určité možnosti, resp. způsoby podpory, a to je
zejména:
-
celá řada nejrůznějších školení,
-
samostudium (k dispozici je vždy odborná literatura, obrovské
množství informací je zcela zdarma na internetu),
-
poradenství (poradenských organizací je nepřeberné množství od
jednotlivců přes již poměrně velké organizace),
-
finanční podpora státu a EU (existují různé dotace na zavádění a
certifikaci, počínaje programem na podporu MSP - TRH, dále ESF a další).
Zásady, které je třeba při přípravě na certifikaci dodržet:
-
management musí být v každém případě angažovaný (pokud chybí
nedostatek vůle, prostředků, informací, znalostí nebo je zřejmý negativní
přístup vedení, pak se tato skutečnost nutně odrazí na výsledku),
-
nutná je dostatečná motivace pracovníků (dobře fungující interní
komunikace, dostatek informací, budování povědomí o důležitosti, motivační
programy), v opačném případě je demotivace důsledek zejména předchozího nezájmu
managementu, ale třeba také příliš velké vytíženosti určených pracovníků, kteří
vykonávají řadu jiných pracovních úkolů a nemají k dispozici dostatečné časové
zdroje nebo znalosti.
NahoruMetoda "udělej si sám“
Tento způsob přípravy je někdy nutný v případě malých firem, kde
nejsou k…