18.2.2
Příklady realizace
Ing. Pavlína Vršková
V této části budeme popisovat konkrétní příklady řešení jednotlivých
výše uvedených požadavků SMBOZP, sankce, které připadají v úvahu v případě
nedodržení (legislativních) požadavků na tuto oblast, dále příklady auditování
SMBOZP včetně neshod, nápravných a preventivních opatření a principy zlepšování
SMBOZP.
Praktická aplikace jednotlivých prvků
SMBOZP
v kapitole č. 4 mezinárodního standardu OHSAS 18001 jsou
vyspecifikovány všechny prvky systému, jež je nutné splnit pro udělení
oficiálního prohlášení o shodě plněním tohoto standardu.
NahoruVšeobecné požadavky
Bod 4.1 mezinárodního standardu OHSAS 18001 - VŠEOBECNÉ POŽADAKY -
vyžaduje, aby organizace měla vytvořen a i nadále udržovala systém managementu
BOZP podle všech (následujících) bodů tohoto standardu.
V každé organizaci, která chce splnit všechny tyto požadavky, je
nezbytné celý tento systém vytvořit, nastavit fungující mechanismy, tento
systém stále rozvíjet a kontrolovat, je-li stále fungující, a v neposlední řadě
tento systém neustále zlepšovat.
Funkčnost, rozsah a složitost celého systému jsou vždy závislé na
velikosti organizace a na zaměření organizace (trochu jinak bude nastaven
systém u stavební či strojařské firmy a trochu jinak bude např. u firmy, která
podniká v oblasti dopravy).
Organizace si dále může dobrovolně zvolit, zda systém zavede v celé
společnosti nebo zda požadavky tohoto standardu bude uplatňovat "pouze“ v
určité provozní jednotce nebo činnosti organizace.
Při rozhodnutí organizace neuplatnit požadavky v celé společnosti je
třeba mít na mysli, jakým způsobem se projeví vyřazení ostatních jednotek ze
systému - ovlivnění bezpečnosti vlastních zaměstnanců, nebo dokonce i
bezpečnosti zainteresovaných stran a vliv na celkové fungování organizace.
Celkovým splněním tohoto bodu by měl být zavedený, fungující a neustále se
zlepšující systém managementu BOZP, který by měl organizaci pomáhat a zvyšovat
její výkonnost v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců.
NahoruPolitika BOZP
Co si vůbec představit pod pojmem POLITIKA?
Pod pojmem politika se skrývají celkové záměry a zaměření
organizace, deklarování těchto záměrů a veřejné vyřčení toho, jaký má
organizace strategický záměr. To, je-li politika zaměřena na oblast bezpečnosti
práce, jakosti nebo životního prostředí, je zřejmé jak z názvu - politika
jakosti, politika BOZP apod., tak zejména z obsahu této politiky.
Pro splnění požadavku 4.2 Politika BOZP je nutné, aby organizace
měla politiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, která je schválena jejím
vrcholovým vedením a která jasně uvádí celkové cíle v oblasti bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, a zároveň v ní byl zahrnut závazek ke zvyšování
výkonnosti systému ochrany zdraví a bezpečnosti.
Politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí podle
mezinárodního standardu OHSAS 18001 odpovídat povaze a rozsahu rizik BOZP, musí
obsahovat závazek k neustálému zlepšování a závazek plnit požadavky příslušné
platné legislativy BOZP a jiné požadavky, ke kterým se organizace přihlásila.
Politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí být dokumentována,
udržována a také uplatňována.
Všichni zaměstnanci organizace, která chce plnit požadavky výše
uvedeného standardu, by s vydanou politikou bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci měli být seznámeni. Záměrem není, aby zaměstnanci znali politiku BOZP
slovo od slova. Sdělování politiky BOZP zaměstnancům by mělo být prováděno se
záměrem vytvořit u těchto zaměstnanců povědomí o jejich povinnostech v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Takto vytvořená a dokumentovaná
politika BOZP musí být přezkoumávána z hlediska zajištění neustálé vhodnosti a
přiměřenosti ve vztahu k organizaci.
Platná politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí být
dostupná zainteresovaným stranám. Pod pojmem zainteresovaná strana si můžeme
představit jakoukoli osobu či skupinu (interní či externí), které se dotýká
plnění BOZP dané organizace nebo na ni výsledky tohoto řízení jakýmkoli jiným
způsobem působí nebo ji nějakým způsobem ovlivňují. Mnoho organizací tento
požadavek řeší jednoduchým a elegantním způsobem, a to zveřejněním své politiky
BOZP na svých internetových stránkách.
Organizace, které své webové stránky nemají zpracované, řeší
většinou tento požadavek umístěním tištěné politiky BOZP do vrátnice
organizace, kde si ji může jakýkoli zájemce vyzvednout, či zasíláním tištěné
verze svým obchodním partnerům. Obecně se nedoporučuje zasílat politiku BOZP
hromadně všem, ale pouze na vyžádání.
Ze správně zpracované politiky BOZP by měl být cítit závazek, že
vrcholové vedení vede organizaci směrem k správnému řízení systému BOZP a že
tato politika vytváří celkové povědomí o směru řízení a zároveň určuje zásady
fungování organizace.
Pokud chce organizace vytvořit vyhovující politiku BOZP, měla by
brát v úvahu prvky, jako jsou politika a cíle, které se vztahují k podnikání
organizace, právní a jiné požadavky, které se na organizaci vztahují, stejně
jako požadavky jiných zainteresovaných stran. Další prvky, na které by se
organizace měla zaměřit, je například nebezpečí v oblasti BOZP, minulá a
současná výkonnost organizace v této oblasti, příležitosti a potřeby pro
neustálé zlepšování a nemělo by se také zapomínat na neméně důležitý, nebo
dokonce na jeden z nejvíce důležitých prvků, a to na potřebné zdroje, bez
kterých by organizace nemohla vůbec fungovat.
Při vytváření politiky BOZP by se také nemělo zapomínat na jakékoli
zaevidované nebo zaregistrované příspěvky, ať už příspěvky zaměstnanců, nebo
příspěvky dodavatelů a dalších externích pracovníků. Takto vytvořenou politiku
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci by mělo vrcholové vedení organizace
aktivně podporovat.
Jako malá ukázka zpracované politiky BOZP je níže uveden
příklad:
Společnost PLATONIKEXPRES je jedním z největších a
tradičních výrobců plastových a ocelových nádob.
Zajištění vysoké úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví
zaměstnanců při práci pokládáme za prioritní pro dosažení úspěšnosti a
prosperity naší společnosti a zvyšování konkurenceschopnosti na tuzemském a
zahraničním trhu.
Naším cílem je zajistit a neustále zvyšovat pracovní
pohodu a kulturu práce ve společnosti v návaznosti na vyhlášené politiky
jakosti a EMS. Vytvářet a i nadále udržovat vhodné pracovní prostředí a
sociální jistoty pro své zaměstnance a také spolupracovat na jejich
seberealizaci.
Vedení společnosti PLATONIKEXPRES rozhodlo v zájmu
zvyšování a zlepšování úrovně řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
vyhlásit v souladu se strategickými záměry, s politikou jakosti a EMS a s cíli
společnosti tuto politiku BOZP.
-
Pečlivou prevencí předcházet haváriím, skoronehodám a
situacím, jejichž důsledky by mohly mít negativní dopad na ochranu a zdraví
zaměstnanců.
-
Plnit veškeré povinnosti vyplývající z právních a jiných
požadavků související s bezpečností a ochranou zdraví při práci.
-
Vytvářet a udržovat podmínky pro bezpečné, nezávadné a
zdraví neohrožující pracovní prostředí a přijímat opatření k prevenci rizik za
účelem jejich odstranění nebo omezení.
-
Zpracovat a řídit se instrukcemi pro případ zdolávání
mimořádných událostí a jiných vážných nebezpečí.
-
Upřednostňovat takové smluvní partnery, kteří uplatňují
stejné principy v oblasti BOZP, a zabezpečit a prosazovat požadavky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci u našich smluvních partnerů.
-
Věnovat trvalou pozornost vytváření podmínek pro zvyšování
úrovně kultury práce a celkové pracovní pohody.
-
Neustále zlepšovat realizované činnosti a pracovní podmínky
našich zaměstnanců tak, aby byl minimalizován jejich negativní dopad na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
-
Maximálně využívat a neustále zlepšovat systém vzdělávání
zaměstnanců ke zvyšování jejich odborných znalostí, motivace a odpovědnosti v
návaznosti na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Vedení společnosti PLATONIKEXPRES se zavazuje:
-
zajistit odpovídající zdroje pro systém řízení BOZP a
vytvářet podmínky umožňující prosazování a plnění vyhlášené politiky BOZP a
stanovených cílů,
-
pravidelně přezkoumávat vhodnost a přiměřenost této
politiky.
Od zaměstnanců společnost očekává, že v rámci svých
kompetencí a odpovědností aktivně přispějí k trvalému plnění zásad vyhlášené
politiky BOZP a že se budou aktivně podílet na její realizaci za účelem
neustálého zlepšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Za naplněné této
politiky nese zodpovědnost každý zaměstnanec.
Proto, aby byl systém řízení BOZP, a tím pádem i politika BOZP
úspěšná a funkční, je zapojení a závazek zaměstnanců životně důležitý.
Je třeba, aby si zaměstnanci byli schopni uvědomit jejich vliv na
management BOZP a na kvalitu jejich vlastního pracovního prostředí.
Pod takto stanovenou politikou BOZP by neměl chybět datum a podpis
vrcholového vedení.
NahoruPlánování
Plánování pro identifikaci nebezpečí, hodnocení rizik a řízení
rizik
Co to vůbec nebezpečí je? Jak vypadá riziko? Pro porozumění
následující kapitole je velice důležité pochopit tyto pojmy. Jaký je vůbec
rozdíl mezi nebezpečím a rizikem?
Slovo NEBEZPEČÍ je vysvětlováno jako:
-
zdroj nebo situace s možností, že může dojít ke zranění osob
nebo poškození zdraví či může dojít ke způsobení škody, škody na majetku,
poškození pracovního prostředí nebo jejich kombinaci.
Obecně lze říci, že…