dnes je 21.11.2024

Input:

Příklady nejčastějších neshod z auditů certifikačních orgánů

5.6.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.120
Příklady nejčastějších neshod z auditů certifikačních orgánů

Ing. Monika Becková

Příklady neshod (případně zjištění na úrovni oblasti vhodné ke zlepšení) k novým nebo změněným požadavkům tak, jak se s nimi setkáváme při auditech třetí stranou.

Kap. Požadavek Neshoda / oblast ke zlepšení
4 Kontext organizace
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se interních a externích aspektů, není však zcela jasně specifikováno, kterých oblastí se určení kontextu má v tomto případě týkat (které aspekty ji ovlivňují).
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se zainteresovaných stran, u zainteresované strany "zaměstnanci" nejsou určeny jejich požadavky.Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se zainteresovaných stran, ve které chybí konečný uživatel produktu.
4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se rozsahu, není však jednoznačně stanoveno, které požadavky a jaké normy jsou aplikovatelné ve vztahu ke kterým činnostem, produktům a službám.V Manuálu kvality není jasně specifikován rozsah QMS z hlediska všech pracovišť a činností na nich vykonávaných.Příručka QMS obsahuje odkaz na vyloučení 7.3 a odkazy na špatně datované (resp. neplatné) normy, což neodpovídá aktuálně aplikované normě ČSN EN ISO 9001:2016.Příručka kvality ne zcela jednoznačně popisuje konkrétní rozsah sytému managementu kvality z hlediska procesů a jednotlivých lokalit.Příručka kvality nedostatečně nebo nejasně určuje rozsah z hlediska funkcí nebo útvarů, které se nacházejí na různých adresách.V Příručce QMS je uvedeno vyloučení procesu měření ve smyslu čl. 7.1.5 "Zdroje pro monitorování a měření" z rozsahu QMS se zdůvodněním, že jde o externí proces. V Příručce QMS je uvedeno vyloučení požadavků čl. 8.3 s odůvodněním, že organizace neprovádí vývoj (přesto, že ve skutečnosti provádí např. návrhy úprav produktu a projektovou činnost).
4.4 Systém managementu kvality Není určena posloupnost identifikovaných procesů ani jejich vzájemné vazby a nejsou stanovena kritéria a metody pro zajištění efektivního fungování a řízení stanovených procesů. Nejsou stanovena konkrétní kritéria pro jednotlivé procesy / činnosti.Mapa procesů ani jiný dokument neobsahuje určení jejich vlastníků a příslušných ukazatelů.Pro jednotlivé procesy specifikované přílohou Manuálu kvality chybí jednoznačně definované vstupy, výstupy, odpovědnosti a ukazatele výkonnosti. Vhodné by bylo též určení rizik.
5 Vedení
5.1 Vedení a závazek Nebyla prokázána dostatečná podpora vedoucích pracovníků jednotlivých oddělení top managementem z hlediska fungování QMS.
5.2 Politika kvality Při auditu nebylo prokázáno, že revidovaná politika je dostupná pro všechny zainteresované strany. V politice kvality chybí jednoznačnější popis strategického zaměření organizace.
5.3 Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace Nově pověřený manažer kvality nemá jednoznačně stanovenou oblast odpovědností, povinností a pravomocí z hlediska QMS s odůvodněním, že nejde o pracovní místo, ale "pouze" o roli v rámci QMS.
6 Plánování
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí Nejsou určena rizika a příležitosti QMS včetně opatření.Organizace nemá dostatečné (žádné) povědomí o problematice GDPR (obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů s účinností od května 2018), ani se nezabývala riziky z toho vyplývajícími v případě jejich neplnění.Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se analýzy rizik - Registr aspektů a rizik, ten však neobsahuje procesy realizace produktů a poskytování služeb.Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se analýzy rizik, není však uvažován hlavní proces; bylo by také vhodné zvážit doplnění některých v současnosti relevantních hrozeb (např. nedostatek lidských zdrojů na trhu práce) a vhodných opatření k jejich minimalizaci.Opatření k řešení rizik jsou plánována jako součást Příručky kvality, což povede k častému změnovému řízení.Analýza rizik postrádá systémový přístup, je potřeba zabývat se riziky nejen z pohledu výroby (zdravotnických prostředků), ale na systémové úrovni s využitím vhodné metodiky.Společnost vytvořila dokumentovanou informaci týkající se analýzy rizik, ve které je nejasně specifikovaná metodika identifikace nebezpečí, hodnocení a analýzy rizik (posouzení není opakovatelné).
6.2 Cíle kvality a plánování jejich dosažení Cíle kvality na rok 2018 neobsahují konkrétní "programy/projekty/plány" (tj. co, kdo, jak má udělat atd.). Při stanovování cílů kvality na další období by bylo také vhodnější držet se struktury příslušných článků normy ČSN EN ISO 9001:2016.Dokument Cíle a programy nestanovuje potřebné zdroje ani měřítka splnění příslušného cíle (požadavku "jak se budou hodnotit výsledky").
6.3 Plánování změn K změnám projednávaným na poradách vedení nejsou pořizovány zápisy s konkrétními úkoly ani jinak nejsou vytvářeny projekty týkající se změn.
7 Podpora
7.1 Zdroje Lidé:Procesy na personálním oddělení nezajišťují dostatečný předpoklad pro plánování termínů školení a lékařských prohlídek, bylo by vhodné zvážit zjednodušení s využitím vhodného informačního systému.Infrastruktura:U revizí vyhrazených technických zařízení chybí v některých případech protokoly o odstranění závad a převzetí provozovatelem.Nejsou vyvěšeny provozní řády jednotlivých skladů, sklady nejsou uzamčené, nejsou oficiálně ustanoveny odpovědné osoby za jednotlivé sklady.Metrologie:Není prováděna kalibrace příslušných typů měřidel, chybí tak předpoklad z hlediska prokázání kvality výstupů.Používané posuvné měřítko není zařazeno mezi pracovní měřidla nestanovená (viz z. č. 505/1990 Sb. v pl. zn.), i když se používá při kontrole tloušťky ocelové konstrukce jako parametru zákazníka.Metrologický řád je neaktuální, rozměrové tolerance nepočítají s nejistotou měření, pracovní náplň metrologa nekoresponduje s požadavky v metrologickém řádu.Znalosti:Prohlášení výrobce se odkazují na jiný zákon o posuzování shody stanovených výrobků a již neplatná nařízení vlády, což značí neznalost odborné problematiky související s výrobou.
7.2 Kompetence Organizace nestanovila odpovídající požadavky v oblasti kompetencí na externí pracovníky (např. svářecí dozor, odborně způsobilá osoba v prevenci rizik a externí projektant).
7.3 Povědomí Nebyl doložen zápis o provedeném školení z požadavků nové normy včetně prezenční listiny, pracovníci nemají dostatečné povědomí o obsahu.
Nahrávám...
Nahrávám...