2.2.75
Příklady k revizi normy ISO 9001:2015 – zainteresované strany
Ing. Monika Becková
Čl. 4 Kontext organizace
Odst. 4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran
Požadavek normy:
Organizace musí:
Hledisko při určování zainteresovaných stran – relevantnost takové zainteresované strany a současně i jejích požadavků, tzn., že:
-
tato osoba nebo organizace má potřeby nebo očekávání vůči organizaci, a
-
potřeby či očekávání (požadavky) této osoby nebo organizace mají nebo můžou mít dopad na schopnost poskytovat produkty či služby ve shodě s požadavky (tj. produkty či služby, které splňují požadavky zákazníka, zákonů, předpisů).
Příklady zainteresovaných stran:
Zainteresovaná strana = osoba nebo organizace, která může mít vliv (případně může být sama ovlivněna) na určité rozhodnutí nebo činnost; například:
-
Zřizovatelé
-
Vlastníci
-
Zákazníci
-
Zákazníci zákazníků (koneční spotřebitelé)
-
Zaměstnanci
-
Externí spolupracovníci
-
Dodavatelé externě poskytovaných služeb a výrobků
-
Kontrolní orgány a podobné instituce
-
Spolupracující organizace, sdružení, spolky
Příklad záznamu: Registr zainteresovaných stran
Registr zainteresovaných stran lze vytvořit např. formou jednoduché tabulky.
Na základě identifikovaných zainteresovaných stran a jejich požadavků se mají plánovat opatření přijatá pro řešení rizik a příležitostí, a to podle jejich…