16.3.1.1
Příklad řízení nápravných opatření
Vzhledem k tomu, že je vhodné (v případě ISO povinné) pro tuto
oblast vytvořit dokumentovaný postup, ukážeme si dále příklady pro oblast
řízení neshodného produktu, nápravných a preventivních opatření jak obecně, tak
i konkrétní případy neshod a jejich řešení, vycházející ze skutečných
událostí.
Prvním popisem procesu bývá základní vymezení v příručce jakosti,
někdy zcela obecně pojaté - viz následující část kap. 8 příručky jakosti stavební společnosti:
Příklad 1 - Řízení neshodného produktu
Monitorování a měření produktu
Organizace První stavební pravidelně monitoruje a měří znaky
produktu, aby se ověřilo, že specifikované požadavky na jeho jakost jsou
plněny. Proces monitorování a měření produktu je plánován již v rámci činností
uvedených v kap.7 a dále v pracovních postupech.
Před zahájením zakázky je provedena kontrola a přezkoumání
zakázkových pokladů a případně dodaného majetku zákazníka z pohledu úplného a
správného pochopení požadavků a vhodnosti dodaných předmětů pro požadovanou
činnost. O tom jsou provedeny záznamy. Během vlastní realizace zakázky se
provádějí průběžně kontroly jakosti podle schváleného plánu jakosti, které jsou
zaměřené na dodržování požadavků na jakost, aby se zajistilo splnění podmínek
zakázky.
Řízení neshodného produktu
Organizace zajišťuje, že produkt, který není ve shodě s
požadavky, je identifikován a řízen. Neshodným produktem se přitom rozumí
takový produkt, kde chybí nebo se odchyluje jeden či více specifikovaných
požadavků na jakost.
Odpovědnost za hodnocení a vypořádání neshodných produktů při
realizaci zakázek, za jejich dokumentování a oznámení příslušným zaměstnancům,
jichž se týkají, má stavbyvedoucí. Při hodnocení konkrétního neshodného
produktu je vždy zohledněn druh a rozsah neshody vzhledem k zakázce.
Zaměstnanec provádějící hodnocení tohoto neshodného produktu musí prokázat
přijatelnost a věrohodnost návazně provedených činností nebo jejich
výsledků.
Zjistí-li se neshodný produkt až po dodání, resp. po zahájení
jeho používání, provede organizace opatření odpovídající důsledkům neshody
včetně potenciálních dopadů. O povaze neshod a všech provedených následných
opatřeních jsou udržovány záznamy. Bližší postup je uveden ve směrnici Q
008.
Jak je vidět z textu, o samotném…