dnes je 23.11.2024

Input:

Přehled změn a porovnání ČSN EN ISO 9001:2009 a nové verze ČSN EN ISO 9001:2016

7.6.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.122
Přehled změn a porovnání ČSN EN ISO 9001:2009 a nové verze ČSN EN ISO 9001:2016

Ing. Monika Becková

Nejnovější trendy a propojení systémů řízení

Nutno poznamenat, že všechny ISO normy jsou pravidelně přezkoumávány (a to dokonce přibližně každých pět let), aby bylo možno rozhodnout, zda je nutná revize z hlediska aktuálnosti a použitelnosti standardu pro trh, či nikoli. V tomto smyslu také revize ČSN EN ISO 9001:2016 reaguje na nejnovější trendy (např. identifikací zainteresovaných stran, řízením rizik, posílením kontroly externích dodavatelů).

Norma je nově (díky společné struktuře) konečně zcela kompatibilní s jinými normami pro systémy řízení, jako je ISO 14001, ISO/IEC 27001, OHSAS 18001 (kterou právě nahradila zcela nová ISO 45001:2018) apod. Integrované systémy managementu budou postaveny na jednom základu, respektujícím více nutnost propojení řady prvků systému řízení do jednoho společného rámce v organizacích, které potřebují plnit požadavky dvou nebo více norem pro systémy managementu zároveň.

Dalším přínosem je zobecnění modelu řízení organizací, které má napomoci organizacím v implementaci.

Souhrnný přehled změn

Nová struktura dle Annex SL

ISO 9001 respektuje novou, vyšší úroveň struktury, aby se usnadnilo její používání ve spojení s jinými normami pro systémy řízení (to zahrnuje přibližně 30% identických požadavků, 30% požadavků revidované normy, 30% individuálních požadavků specifických pro systém managementu kvality).

Norma je nově rozdělena do 10 kapitol. Struktura normy ČSN EN ISO 9001:2016 má tedy nyní v české verzi následující podobu:

0 Úvod

0.1 Obecně

0.2 Zásady managementu kvality

0.3 Procesní přístup

0.6  vazby na ostatní normy systému managementu

1 Předmět normy

2 Citované dokumenty

3 Termíny a definice

4 Kontext organizace

4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu

4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran

4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality

4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy

5 Vedení (leadership)

5.1 Vedení (leadership) a závazek
5.2 Politika
5.3 Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace

6 Plánování

6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí
6.2 Cíle kvality a plánování jejich dosažení

6.3 Plánování změn

7 Podpora

7.1 Zdroje
7.2 Kompetence
7.3 Povědomí
7.4 Komunikace
7.5 Dokumentované informace

8 Provoz

8.1 Plánování a řízení provozu

8.2 Požadavky na produkty a služby

8.3 Návrh a vývoj produktů a služeb

8.4 Řízení externě poskytovaných procesů, produktů a služeb

8.5 Výroba a poskytování služeb

8.6 Uvolňování produktů a služeb

8.7 Řízení neshodných výstupů

9 Hodnocení výkonnosti

9.1 Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování
9.2 Interní audit
9.3 Přezkoumání systému managementu

10 Zlepšování

10.1 Obecně

10.2 Neshoda a nápravné opatření
10.3 Neustálé zlepšování

Upravená terminologie – produkty, služby a další

Je použita částečně nová terminologie včetně nových pojmů a definic.

V textu je také využito revidovaných zásad managementu kvality (dle revize ISO 9000:2015) – původních 8 zásad je nyní redukováno na 7 (k této změně došlo integrací systémové a procesní zásady do jedné). Ty jsou následující:

  • Zaměření na zákazníka

  • Vedení lidí

  • Zapojení (angažovanost) lidí

  • Procesní přístup

  • Zlepšování

  • Rozhodování založené na faktech

  • Management vztahů

Pro příklad zcela nových termínů uveďme např. "riziko", "zainteresovaná strana", "kontext organizace".

Jako částečně novou terminologii uveďme následující příklady:

  • Produkt, který byl dříve chápán jako hmotný (výrobek) a nehmotný (služba), se nyní rozdělil na dva samostatné termíny: "produkt" (lze říci, že je obecně hmotný, organizace jej vyrábí např. ve výrobní hale bez přítomnosti zákazníka), a "služba" (obecně nehmotný výstup činností / procesů; součástí produktů může být i služba – například dodání (transport) vyrobeného produktu. Tato změna

Nahrávám...
Nahrávám...