15.5.5
Přednosti, nevýhody a problémy metody BSC - shrnutí
Ing. Aleš Kostelka
NahoruPřednosti
Přednosti:
-
Metoda uplatňuje celostní (holistický) a integrující
přístup.
-
Je pomocníkem při zavádění a realizaci strategie, zejména u
organizací, které mají se zpracováním strategie méně zkušeností nebo mají
omezené kapacity pro tento úkol.
-
Pomáhá hledat správné strategické cíle určováním příčin a
následků jednotlivých jevů.
-
Pokrývá měřením i nefinanční oblasti a přivádí firmy ke
komplexnějšímu pohledu a z toho vyplývajících akcí (doplňuje do řízeného celku
měkké faktory, staví nefinanční ukazatele na roveň finančním).
-
Omezuje množství údajů předkládaných vrcholovým manažerům a
tím přispívá k rychlejší reakci na odchylky při realizaci strategie.
-
Díky vzájemně souvisejícímu a strukturovanému systému měřítek
pomáhá propojit operativní a strategický informační systém a tím pomáhá
překonat obvyklou propast mezi operativou a strategií.
-
Široká mezinárodní marketingová propagace metody snižuje odpor
lidí při zavádění metody.
-
Pro náročné aplikace existuje softwarová podpora. Dodavatelé
SW často využívají své běžné systémy restrukturované do formy BSC.
-
Přivádí organizace k rozšíření účelného měření i bez samotného
zavedení BSC, podporuje řízení na základě faktů.
NahoruNevýhody
Nevýhody:
-
Požadavek na stanovení řetězce příčin a následků může vést k
jejich intuitivnímu stanovení a k chybám.
-
Může nastat efekt "císařových nových šatů“ - u firem, kde je
měření v základních oblastech uspokojivě prováděno a je šito na firemní
potřeby, ale metodu BSC chtějí přesto autoritativní vedoucí zavést, se
podřízení mohou obávat říci, že "císař žádné šaty nemá“. Novost šatů je často
podporována obvyklým marketingovým tahem - novostí názvosloví.
-
Metoda je pro menší organizace relativně složitá - zavádění
může zůstat napůl cesty a oslabí důvěru personálu v racionalitu nových
metod.
NahoruProblémy
Problémy:
-
Používané pojmy jako perspektivy, procesy a učení se
a růst mohou vést k nejasnostem a obtížnému vymezení hranic.
Učení
se a růst bývá někdy označováno jako inovace a učení, procesy jako vnitřní procesy a podobně. Lidé, kteří detailně neprostudovali
"návod“, budou mít v českém jazykovém prostředí s vymezením jednotlivých
oblastí, jak je stanovuje metoda, potíže. Otázka je, zda i důkladné seznámení
se s metodou tyto potíže odstraní. Není to jen problém překladu z angličtiny do
češtiny. Nic na tom nemění možnost přidat i nějakou další perspektivu (např.
"environment“).
Např. inovace a učení můžeme považovat rovněž i za vnitřní proces. Mimo to sloučit učení a růst do jedné kategorie
jistě způsobí pochyby, o růst čeho se vlastně jedná.
Co se týče finanční
perspektivy, jde o procesy, kde se hodnotově transformuje hmota nebo
informace (a to jsou v podstatě všechny procesy ve firmě!), nebo jde v podstatě
o výsledné firemní finanční ukazatele s jejich konkrétními hodnotami? V druhém
případě myslíme výsledné za firmu, nikoliv výsledné jako finančně ohodnocený
výstup ze zvoleného jednotlivého procesu. Hodnotovými (finančními) ukazateli
můžeme vyjádřit i to, co se odehrává se zákazníky. Zákazníků se týká např. i
zlepšení marketingu (noví lidé, školení, nové metody). Zařadili bychom
sledovanou věc do perspektivy finanční nebo do zákaznické? Nebo
do učení se a růstu? Stejným způsobem se můžeme ptát na procesy třeba ve
výrobě nebo projekci. A co třeba metoda trvalého zlepšování? Můžeme ji
považovat za strategický proces - kam ji zařadíme?
Není to v konkrétnu
docela zmatek? Není nakonec rozčlenění na perspektivy nesystémové a působící
zbytečné zmatky?
Jsou tyto nejasnosti skutečně jen formálního rázu?
NahoruDalší poznámky
Další poznámky:
-
Firmy, které se dosud málo zabývaly měřením procesů, málo nebo
vůbec tvorbou a realizací strategie a také nedostatečně svým vztahem k
zákazníkům (mohou to být např. některé organizace státní správy), budou zřejmě
považovat metodu BSC za novou a přínosnou.
-
Firmám, které mají formulovanou strategii, u kterých má měření
výkonnosti svou tradici a je propracované i pro úroveň strategických úkolů,
nepřinese metoda BSC zřejmě žádné zásadní novinky.
-
Existují druhy organizací, které sice slouží zákazníkům, ale u
kterých není kvalita této služby přímo spojena s platbami za poskytované
služby. Obecně je to tam, kde není přímý zákazník zároveň přímým plátcem.
Podobným případem jsou organizace s monopolním postavením a ceníkem daným
direktivně (např. notáři). U těchto typů organizací není v zákaznické
perspektivě měření dostatečně vyvinuto, ne-li přímo zanedbáváno. Děje se tak
např. u škol nebo u zdravotnických zařízení. Nedostatečná orientace na
zákazníka je v těchto případech prioritně problémem principu oddělení plateb od
zákazníků, až druhotně může být problém způsoben případnou neochotou nebo
nedostatečným výcvikem personálu. Přijetí principů BSC těmito organizacemi
(školy, zdravotnická zařízení, úřady) kvalitě jejich práce napomůže.
-
Zlepšení vlivem efektu Hawthorn.
Míra přínosu metody BSC
závisí především na výchozích podmínkách dané firmy, které ovlivňují mj.
využití výhod a potlačení nevýhod metody (jsou popsány výše). Zlepšení stavu
někdy nastane vlivem tzv. Hawthornského efektu.
Tento fenomén dostal
své jméno podle četných experimentů prováděných na skupině výrobních pracovníků
a pracovnic ve dvacátých a třicátých letech minulého století ve firmě Western
Electric v Hawthorne v USA. Experimenty ukázaly, že bez ohledu na úroveň
osvětlení (nahoru i dolů) produktivita postupně rostla.
Podstatou bylo
zjištění (zjednodušeně řečeno), že když je daná činnost měřena, bez ohledu na
technické podmínky nastává zlepšování výkonu.
Tento efekt se může projevit
i při zavádění nových metod včetně BSC, kdy má vliv na lepší výkon lidí ne
metoda samotná, ale zvýšená pozornost věnovaná nové věci včetně nových objektů
měření. Hawthornský efekt se však obvykle časem snižuje.
NahoruJak souvisí metoda BSC se systémem jakosti?
Jak souvisí metoda BSC se systémem
jakosti?
Otázka by mohla znít přesněji - jak souvisí zásady BSC se zásadami
tvorby systému jakosti? Systém jakosti má svá pravidla: Mimo jiné vše, co se
děje ve firmě, se dá rozčlenit na procesy, z nichž každý má své vstupy a
výstupy. Toto členění má jasná kritéria a je jednoznačné. Vstupy a výstupy mají
stanoveny požadavky na jakost a jsou měřitelné. Kdy nemá měření smysl,
případněkdy požadavky stanoveny nejsou, ponechme stranou. Měřením se zjišťuje
odchylka skutečnosti od požadavku a vyvozují se případné korekční akce.
Vstupy a výstupy jakožto měřené veličiny lze rozčlenit metodou ABC
podle důležitosti na podstatné, tj. na skupinu A, a na ostatní (skupiny B a
C).
Míněno ABC podle Pareta, nikoliv ABC jako zkratka Acivity Based
Costing.
Teď už jsme sice mimo systém jakosti, ale nikoliv mimo systémový
způsob řešení problémů. Proto pokračujme ve stejném duchu.
Důležitost chápejme účelově. Důležitost pro majitele, důležitost
pro management, důležitost pro strategii (pro dlouhodobé cíle) či operativní
řízení (pro krátkodobé cíle). Co je důležité pro jednu úroveň řízení, nemusí
být podstatné pro jinou úroveň atd. Měřené důležité vstupy a výstupy tvoří
informační systém firmy, přesněji jeho součást (k informačnímu systému patří i
metody a prostředky zpracování informací).
Uvedený popis vedený zásadami systému jakosti má obhajitelnou a
pochopitelnou logiku, která je konzistentní (bezrozporná) s rozšířenými
principy i názvoslovím. Má podnítit pouze k tomu, abychom kriticky srovnávali
různé přístupy a učinili si závěry o vhodném postupu pomocí vlastní hlavy.
NahoruProč se BSC tak rozšířila?
Proč se BSC tak rozšířila?
Mnozí manažeři BSC znají, většinou ne však důkladně. Ti, kteří
říkají, že BSC v organizaci používají, většinou myslí, že používají kombinaci
finančních a nefinančních (naturálních) ukazatelů prezentovaných v nějakém
…