2.2.123.29
Požadavky na auditora podle normy ISO 19011 - 2. část
Ing. Pavla Blackmore
NahoruCo vše potřebuje auditor pojmout, aby mohl úspěšně a efektivně provádět audit?
Ad normy a referenční dokumenty – auditor potřebuje:
- znát normy systému managementu a další dokumenty použití jako kritéria auditu.
- normy systému managementu aplikovat
- dokázat přezkoumávat referenční dokumenty – tím je myšleno, pochopit souvislosti, pochopit podstatu a nezapadnout v detailech
- aplikovat referenční dokumenty v různých situacích při auditu – opět propojovat, dávat do logické a podporující souvislosti, křížově prověřovat a poznávat, zda je vše nastaveno efektivně a přínosně pro systém a pro organizaci
Ad organizační souvislosti – auditor potřebuje:
-pochopit organizační strukturu auditované firmy, také její obvyklé styly a praktiky v dané oblasti podnikání, a to může zahrnovat nebo souviset s:
- organizačními typy, kontrolou, rozsahem, také strukturou, funkcí a vztahy,
- všeobecným způsobem pojaté podnikání a řízení, pochopení procesů a také s nimi související terminologii, včetně plánování, rozpočtování a řízení lidí,
- a také velmi důležité kulturní a sociální aspekty auditované organizace.
Při správném vnímání a respektování aspektů – kulturních, sociálních – či jakýchkoliv dalších specifik, auditor může absolvovat vynikající audit s neuvěřitelným efektem. V podstatě může být nezapomenutelný a vytvoří si profesionální, a přitom lidské vazby, které mu pomohou při dalších auditech.
Ad právní a smluvní požadavky a další požadavky
Znalosti a dovednosti v této oblasti umožní auditorovi efektivní práci s informacemi o právních a smluvních požadavcích auditované organizace.
Specifické znalosti a dovednosti z právní oblasti anebo činnosti a produktů organizace zahrnují:
- zákony, nařízení a jejich řídící organizace,
- základní právnickou terminologii,
- uzavírání smluv a závazků.
Ad odvětvově specifické znalosti a dovednosti
Auditoři mají specifické odvětvové znalosti a dovednosti, které jsou vhodné na auditování modelů systému managementu a odvětví.
Není nevyhnutelné, aby každý auditor v auditním týmu měl stejnou kompetenci. Naprosto zásadní je, že k úspěšnému dosažení cílů auditu je potřebná celková kompetence auditního týmu.
Oblast a specifické odvětvové znalosti a dovednosti auditorů zahrnují:
- -
specifické oblasti požadavků systému managementu, zásady a jejich aplikace,
- -
relevantní legislativní požadavky pro oblast a odvětví, takže auditor je dobře informovaný o specifických požadavcích a závazcích na posouzení, činnostech a produktech auditované organizace,
- -
požadavky relevantních zainteresovaných stran ve specifické oblasti,
- -
podstatu oblasti a aplikaci podnikatelských a technických metod pro specifikovanou oblast, techniky, procesy a praktiky vhodné na umožnění auditorovi přezkoumat systém managementu a generovat náležité zjištění a závěry,
- -
specifické znalosti auditorů pro oblast týkající se obdobného odvětví, povahy anebo pracoviště, které se mají auditovat, vhodné na hodnocení činnosti, procesů a produktů auditované organizace (výrobky a služby),
- -
zásady, metody a techniky managementu rizik vhodné pro oblast a odvětví tak, aby auditor mohl hodnotit a řídit rizika spojená s auditem.
Téma rizik je v posledních letech výrazným tématem při auditech. Zde mohu odkázat na mé dřívější…