15.5.4
Postup zavádění metody BSC
Ing. Aleš Kostelka
NahoruVolba postupu zavádění BSC
Volba postupu při zavádění BSC závisí na kultuře firmy a jejím
rozsahu, míře zpracování strategie, vyspělosti v měření procesů, kvalitě
informačního systému a dalších konkrétních okolnostech.
Rámcový postup, kdy je předpokládána situace, že je rozumné BSC
zavést a ověřit nejprve na pilotním projektu (vzorku části firmy) a teprve
potom rozšířit na celou firmu, je znázorněný na následujícím schématu:
NahoruPopis postupu zavádění BSC
V následujícím textu jsou popsány vybrané kroky k zavedení BSC a
práce pro trvalé provozování metody. Kroky jsou jen modelové, je nutné je
modifikovat podle individuální situace. Tak jako jsou různé strategie pro různé
firmy v různých situacích, jsou i různé BSC.
NahoruTvorba strategie a začátku BSC
NahoruTvorba strategie a začátku BSC
"Když člověk neví, do kterého přístavu chce doplout, není pro
něj žádný vítr správný.“ (Seneca)
Samotná metoda BSC předpokládá, že je zpracována strategie firmy
nebo dané organizace (úřadu, nemocnice, policejního útvaru apod.) a že BSC je
již součástí průběhu zpracování strategie.
Neexistují žádná nejlepší pro všechny případy platná pravidla, jak
strategii zpracovávat. Existují však prověřené rámcové postupy. Strategie vždy
začíná nějak formulovanou vizí a končí konkrétními úkoly. Mezitím je záhodno
realizovat řadu kroků. Uveďme si nejprve velmi stručně některé základní kroky
při zpracování strategie:
Stanovení vize a mise firmy
NahoruStanovení vize a mise firmy
Vize stanovuje, kam chce firma "dojít“ (např. být nejlepší v
dodávkách... pro trh...)
Mise čili poslání říká, čím chce firma zákazníkům sloužit (u
vrtaček Bosh to bylo "prodáváme otvory“). Formulace vize a mise může mít velmi
různou formu a nemusí být ani nutně deklarována. I bez formalizovaných
deklarací však musí být základní směr firmy pro rozhodující pracovníky
nepochybně jasný.
SWOT analýza a další pro strategii
NahoruSWOT analýza a další pro strategii
SWOT analýza určí silné a slabé stránky firmy, příležitosti a
hrozby okolí. PEST analýza vytipuje politické, ekonomické, sociální a
technologické trendy. Součástí analýz je analýza konkurence a substitučních
produktů, segmentace trhu, analýza dodavatelů, analýza vlastních produktů
(růstové a útlumové části, fáze životního cyklu).
Mnoho poradenských firem nabízí spolupráci při zpracování
strategie a existuje i široká teoretická literatura na toto téma. Na trhu
odborné literatury o strategii však chybí soubor konkrétních návodů zpracovaný
variantně pro různě velké firmy a různé oblasti podnikání ve formě tabulek a
formulářů, s případnými vyplněnými příklady. Taková pomůcka by byla vhodná
zejména pro střední a menší firmy, které nemají dostatek specializovaných
pracovníků a nechtějí z nějakých důvodů využít externí poradenství. Technika
formulářů vede dané pracovníky přes jednotlivé kroky a nutí je zamýšlet se i
nad tím, co by bez tohoto vodítka neměli na mysli a neudělali. Nejde výhradně o
formuláře na papíře. Vhodné je využití PC s výhodami případného provázání a
dalších funkcí, které počítač umožňuje.
Strategii samozřejmě nejde "opsat“, je to zčásti tvůrčí proces,
přesto však lze osvědčené postupy zpracovat tak, aby byly přínosem pro praxi v
menších firmách.
NahoruGlobální cíle
BSC počáteční části tvorby strategie neřeší, připojuje se až ve
fázi stanovování cílů v jednotlivých perspektivách. Před volbou perspektiv a
vytýčením strategických cílů v jednotlivých perspektivách vytýčí strategie
globální cíl/cíle a směr/směry - např. proniknout na náročné zahraniční trhy.
Teprve globální cíl a směr je rozdělen na strategické cíle v jednotlivých
perspektivách.
Návrat alternativ strategie
Posouzení alternativ a výběr strategie
NahoruNávrat posouzení alternativ strategie
Vytvoření alternativ strategie je naplněním obecného pravidla, že
při řešení důležitých problémů vytvoříme nejprve alternativy, ty potom podle
zvolených kritérií posoudíme a vybereme nejvhodnější. Při tvorbě alternativ
strategie můžeme vybírat z poměrně široké nabídky teoretických modelů, u
středních a malých firem se však teoretickými modely většinou nezabýváme a
uvažujeme přímo praktické možnosti.
Výběr oblasti pro pilotní projekt BSC
NahoruVýběr oblasti pro pilotní projekt BSC
V průběhu tvorby strategie vybereme část firmy, na které BSC
nejprve vyzkoušíme.
V takovém případě nezačínáme u největší nebo nejkomplikovanější
části firmy, ale tam, kde je menší nebezpečí zaváděcích potíží. U malých firem
pilotní projekt vynecháváme a zavádíme BSC bez tohoto mezikroku.
Výběr oblasti pro pilotní projekt BSC
NahoruVýběr oblasti pro pilotní projekt BSC
Projektový tým vybereme podle známých zásad, určíme jednotlivým
členům jejich role, tým proškolíme, stanovíme cíle, termíny atd.
Stanovení perspektiv
NahoruStanovení perspektiv
Pokud se podmínky firmy liší značně od obvyklého standardu,
doplníme ke standardním perspektivám (finance, zákazníci, interní procesy,
potenciály) podle konkrétní situace perspektivy další. Např. chemická výroba
může zvolit jako další samostatnou perspektivu ekologii, potravináři bezpečnost
potravin, firmy s velkým objemem nákupu (automobilky) mohou zvolit jako jednu z
perspektiv dodavatele.
Strategii většinou nakonec doplníme dlouhodobým finančním plánem
ve formě zjednodušených finančních výkazů - zkrácené výsledovky, rozvahy a
cash-flow.
NahoruPilotní BSC
NahoruPilotní BSC
Následující kroky platí i pro situaci, kdy BSC zavádíme přímo -
bez pilotního projektu.
Odvození strategických cílů
NahoruOdvození strategických cílů
Proces stanovování strategických cílů byl popsán viz Jednotlivé části metody BSC. Protože se jedná o velmi důležitou věc,
přidejme na toto téma ještě další informace.
Pozor na možný konflikt mezi dlouhodobými a krátkodobými cíli.
Zřeknutím se dlouhodobých investic lze dosáhnout krátkodobě vyšších
ekonomických výsledků (zisku, ROE aj.), ovšem na úkor budoucnosti (i těch
samých ukazatelů). Platí to i pro péči o potenciál personálu (investic do
lidí).
Z hlediska vertikály na organizační struktuře můžeme při tvorbě
strategie postupovat zdola nahoru nebo shora dolů.
Při postupu zdola nahoru si stavíme cíle ke zlepšení nejprve na
nižších úrovních a z nich stavíme cíle úrovní vyšších. Výsledkem jsou většinou
celkově málo náročné cíle a "sázení stromů namísto pěstování lesa“.
Při postupu shora dolů se vyhneme chybám postupu "zdola nahoru“,
můžeme však stanovit nereálné cíle.
Je nutné oba postupy kombinovat s převahou postupu "shora dolů“ -
strategie začíná vždy odshora.
Důležité je ke strategickým cílům přiřadit (získat, přidělit, mít)
zdroje k jejich naplnění. V opačném, bohužel častém případě zůstává strategie
jen na papíře, a pokud je součástí strategie BSC, pak měří pouze neplnění a
skluzy.
NahoruOtázky
Ke stanovení strategických cílů v jednotlivých perspektivách mohou
napomoci vhodné otázky, např.:
-
Finanční perspektiva
Jaká jsou očekávání majitelů (a
ostatních skupin oprávněného zájmu:...) ve finanční oblasti?
-
Zákaznická perspektiva
Jak bychom měli působit na trhu,
abychom dosáhli strategických cílů ve finanční oblasti?
-
Procesní perspektiva
Jak bychom měli změnit naše procesy,
abychom dosáhli cílů ve finanční a zákaznické oblasti?
-
Perspektiva potenciálů
Jaké cíle v oblasti zaměstnanců
(počtu, znalostí, motivace), znalostí (získávaných externě), inovací,
technologií, informačních technologií apod. bychom si měli stanovit, abychom
zvýšili potenciál firmy a dokázali reagovat na současné a budoucí výzvy?
Stanovení řetězu příčin a následků
NahoruStanovení řetězu příčin a následků
Stanovením řetězu příčin a následků vytvoříme tzv. strategickou
mapu. Strategická mapa zobrazuje vztahy mezi jednotlivými cíli a akcemi k
jejich dosažení. Příklad strategické mapy pro podmínky státní správy je na
následujícím obrázku. V mapě je vize (jako základní strategický cíl), k ní
strategické cíle pro jednotlivé perspektivy:
V mapě jsou také znázorněny vztahy mezi jednotlivými prvky.
V reálu existuje řetěz příčin a následků, který určuje výsledek.
Nabízí se lákavá myšlenka tento řetěz dokonale poznat, vztahy kvantifikovat,
znázornit a takto určit strategii (budoucnost).
Funguje to dobře v účetnictví, kde jsou vztahy mezi používanými
veličinami jednoznačně dány početními algoritmy (viz např. Du Pontův
rozklad).
V mimoúčetních oblastech si vždy musíme vytvořit zjednodušený
model skutečnosti (ať minulé nebo budoucí). Výsledek modelu se od skutečného
výsledku liší s přesností někdy přijatelnou, ale většinou je také výsledek o
mnoho jiný. Vztahy příčin a následků jsou v praxi složité, obvykle ne
dostatečně kvantifikovatelné a vstupují do nich "poruchové veličiny“ (lidé
podají jiný než plánovaný výkon z důvodů, z nichž některé nemusí být jasné ani
jim samotným).
NahoruMíra intenzity vazeb
Míra intenzity vazeb (to znamená např. odpověď na otázku: jak
mnoho zvýší školení obchodníků tržby) je často již značným problémem.
Nerozebírejme přehledné případy, které se snadno vejdou do účetnických operací
(snížení nákladů na zvýšení zisku), ale uvažujme o případech typu investice do
vzdělávání a jeho vliv na zisk. V těchto případech je dobré udělat expertní
odhady alespoň ve smyslu, zda je vazba silná nebo slabá, a v přehlednějších
případech, než je vzdělávání, se pokusit o kvantifikaci. V některých případech
se lze opřít o vysledování vztahu z minulých dat. (Máme-li statisticky významné
soubory - např. při hledání míry závislosti mezi produktivitou a jakostí
produkce - můžeme využít regresní a korelační analýzu. Obvyklejším případem
může být nalezení vztahu mezi tržbami a kvalitou obchodníků. Tato kvalita však
musí být vyjádřena odpovídajícím způsobem.)
Na úrovni tvorby strategie je závislost mezi cíli a akcemi
většinou příliš komplexní a obtížně kvantifikovatelná. Proto převažuje při
hledání vztahů odhad na základě zkušenosti.
Volba měřítek
Stanovení výchozích a cílových hodnot
NahoruVolba měřítek
NahoruStanovení výchozích a cílových hodnot
Pokud je cíl nejasný nebo příliš nekonkrétní, je velmi obtížné
nějaké měřítko nalézt. Např. cíl formulovaný jako "zlepšit výrobní proces“ je
možné měřit snad jen pomocí výroků lidí vyjadřujících zkušenost nebo i jen
přání.
U…