Ing. Aleš Kostelka
NahoruJádro metody BSC
Jádrem metody BSC je vytvoření systému ukazatelů měřících pokroky
při dosahování cílů, které byly předem stanoveny ve strategii. Tyto cíle jsou
seskupeny do několika málo základních oblastí (perspektiv). Těmito
perspektivami jsou zpravidla: finance, zákazníci, interní procesy, učení se a
růst. Počet ukazatelů je z důvodu přehlednosti a soustředění se na hlavní směry
omezen.
Aby byly zřejmé a logické souvislosti mezi strategickými cíli a
akcemi k dosažení cílů, požaduje metoda vyhledání řetězu příčin a následků.
Tyto souvislosti jsou znázorněny v tzv. strategické mapě.
Na ukazatelový systém BSC navazuje systém řízení (včetně
příslušných ukazatelů a měření) nižších úrovní.
NahoruBSC-ukazatele
BSC-ukazatele umožňují vrcholovému managementu strategii účinně
zavádět a řídit její realizaci. Z tohoto hlediska můžeme BSC chápat jako
součást systému řízení.
Měření pokroků je někdy označováno jako měření výkonnosti.
Ideové schéma BSC pro případ městského úřadu je na následujícím
obrázku.
NahoruFinanční ukazatele a měřítka
Protože perspektivy (oblasti) mají různý charakter, odpovídá tomu
i různost měřítek. Jsou používány hodnotové (finanční) ukazatele a k tomu
příslušná měřítka, vedle nich pak ukazatele a k nim vhodná měřítka nefinanční
(naturální a další).
Finanční cíle a výsledky jsou vždy až výsledkem jednotlivých
procesů, které jsou většinou snadněji a přesněji kvantifikovatelné naturálními
jednotkami (jednotkami času, hmotnosti, počtu kusů apod.). Naturální veličiny
jsou také pochopitelnější zejména pro lidi v prvoliniových procesech (např.
změna spotřeby času na danou operaci je pro pracovníky na operační úrovni
pochopitelnější než změna nákladů nebo ziskovosti dané operace).
Kromě nefinančních naturálních ukazatelů jsou ještě v metodě BSC
používány ukazatele, které měří veličiny typu spokojenost apod.
NahoruNefinanční ukazatele
Nefinanční ukazatele jsou také nutnou podmínkou pro naplánování
toho, jak dosáhnout vytčených cílů. Nestačí jen plán ve finančních ukazatelích
(např. zvýšení tržeb o...), je nutné stanovit řetěz příčin a následků (s
příslušnou kvantifikací), které k vytčenému cíli vedou (např. kolik je nutné
investovat do zlepšení technologie nebo jak máme proškolit personál, abychom
stanovených tržeb dosáhli). Více o problémech měření níže.
Vybalancování jednotlivých oblastí samotná metoda BSC nezajistí (i
když je slovo balanced…