3.3.1.0.8.1
Plánování realizace produktu - čl. 7.1. normy ISO
9001:2008
Požadavkem tohoto článku normy je, aby organizace plánovala a
vytvářela procesy potřebné pro realizaci produktu. Podle okolností, které se
týkají zejména druhu poskytovaného produktu, musí organizace určovat v rámci
tohoto plánování:
-
cíle kvality týkající se konkrétního produktu,
-
požadavky na produkt,
-
potřebu vytvářet procesy a dokumenty,
-
potřebné zdroje pro realizaci (lidské, materiální,
informační),
-
kritéria pro přijetí produktu,
-
požadované činnosti pro ověřování, validaci, monitorování,
měření, kontrolu a zkoušení specifické pro produkt,
-
záznamy potřebné pro poskytování důkazů, že realizační
procesy a výsledný produkt splňují požadavky (tyto záznamy patří k povinným
záznamům o kvalitě).
Stanovovat cíle kvality samostatně pro konkrétní výrobek či
službu není povinné, záleží vždy na povaze konkrétního produktu. Obecně je
samozřejmě vždy cílem poskytovat produkty kvalitní (nebereme v úvahu firmy,
resp. jejich majitele, jejichž cílem je zákazníka podvést, či dokonce
okrást).
Jako příklad typu výroby, kdy je stanovení cíle kvality na
výrobek vhodné, ne-li přímo nezbytné, můžeme použít výrobu v oblasti
stanovených výrobků, kde je (zjednodušeně řečeno) povinnou součástí procesu
výroby, resp. jeho zakončení, zkoušení a/nebo certifikace výrobku, případně
určitého typu (typové řady) výrobku. Na základě výsledků takových zkoušek pak
výrobce (či dovozce do EU) stanovuje shodu výrobku s příslušnými požadavky
nařízení vlády a příslušných technických norem. Za cíl kvality bychom pak mohli
považovat požadavek splnění všech relevantních požadavků (které se týkají
především bezpečnosti).
Poznámka: Právním předpisem, který upravuje požadavky v
této oblasti, je zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky,
včetně souvisejících prováděcích předpisů (viz např. kap. 20 této
příručky).
Pokud není nutné stanovovat samostatně cíle kvality pro
produkt, může být popsána tato skutečnost např. v Příručce kvality následujícím
způsobem:
Popis způsobu plánování realizace produktu:
1. Plánování realizace produktu
- 1.1 Organizace plánuje a rozvíjí procesy potřebné pro
realizaci produktu - výrobků a jejich dílů pro automobilový průmysl z plastu a
kovů. Procesy potřebné pro realizaci produktu jsou plánovány a rozvíjeny
formou:
-
stanovení cílů kvality,
-
vytvořením jednotlivých procesů a potřebných
dokumentů včetně poskytnutí zdrojů,
-
ověřováním, monitorováním, kontrolou a
zkoušením
-
udržováním záznamů o kvalitě jako důkazu splnění
požadavků na shodu se specifikovanými požadavky.
Procesy realizace produktů v rozsahu uvedeném výše
probíhají podle schémat uvedených v mapě procesů v příloze Příručky kvality,
případně podle postupových diagramů uvedených v přílohách dokumentů II. a III.
vrstvy (směrnice, pracovní postupy).
- 1.2 Vzhledem k tomu, že procesy související s realizací
produktu jsou zavedené a opakované, dané zadáním zákazníka, technickými normami
a relevantními právními předpisy, nestanovují se obvykle v rámci plánování
realizace cíle kvality samostatně vždy pro jednotlivé zakázky.
- 1.3 Je uplatňována zejména forma plánování zakázky v
následujícím obecném rozsahu:
K dalším příkladům (kromě stanovování cílů kvality na produkt)
v oblasti plánování realizace můžou patřit např. plány kvality zakázek, plány
kvality zkoušek, kontrolní a zkušební plány, směrnice pro plánování výroby,
směrnice pro průběh zakázky apod.
Plán kvality zakázek: Proces plánování výroby je
orientován podle jednotlivých zakázek navazujících na jednotlivé smlouvy se
zákazníkem, přičemž výstupem plánování je konkrétní plán kvality zakázky, který
specifikuje potřebné procesy a zdroje, které se mají použít. Současně jsou
stanoveny požadavky na monitorování výrobku a plán kvality slouží jako podklad
a záznam o kontrolách a zkouškách.
Plán kvality zkoušek: Proces plánování poskytování
služeb zkušební laboratoře je orientován podle jednotlivých nabízených zkoušek,
přičemž výstupem plánování je typový plán kvality zkoušky, který specifikuje
potřebné procesy a zdroje, které se mají použít. Pokud je požadavek zákazníka
…