2.2.126
Plán auditu souladu – SMK, EMS, GDPR
Ing. Monika Becková
Metody použité při auditu:
-
Posouzení dokumentovaných informací
-
Pohovory se zaměstnanci
-
Pozorování při auditu na místě
-
Obchůzky (místní šetření ve firmě)
-
Použití checklistu
1. O auditu:
Dne xx-xx-xx byl v prostorách organizace SOVA s.r.o. proveden úvodní audit souladu zpracování osobních údajů s požadavky GDPR. Audit byl zaměřen na zpracování osobních údajů a jejich zabezpečení. Audit byl zároveň zaměřen na související problematiku systému managementu kvality a systému environmentálního managementu (EMS), zjištění související přímo s požadavky těchto norem jsou předmětem samostatné zprávy.
2. Prověřovaná organizační místa a osoby:
Předmětem auditu byly následující organizační místa/útvary/osoby:
-
Jednatel společnosti SOVA
-
Asistentka jednatele
-
Představitel vedení společnosti SOVA
-
Vedoucí provozu
-
Vedoucí ekonomického úseku a personálního oddělení
-
Externí mzdová účetní (dodavatel = zpracovatel OÚ pro správce SOVA s.r.o.)
3. Zjištění:
3.1 Osobní údaje
Organizace SOVA s.r.o. je správcem i zpracovatelem osobních údajů (dále jen OÚ) o zaměstnancích, zákaznících a dodavatelích, součástí jsou i citlivé OÚ (zvláštní kategorie OÚ ve smyslu GDPR), např. záznamy o zdravotním stavu zaměstnanců.
3.2 Síť
Počítačová síť je tvořena propojením (kabeláží) počítačů tzv. "pracovní skupina" se sdílenými složkami a tiskárnami. Do sítě je zapojen NAS server s připojeným krátkodobým zdrojem energie UPS.
Na NAS (a rovněž na flash disk – bez zabezpečení) je prováděna záloha PC. WiFi je mimo PC síť, přístup na WiFi je zabezpečen prostřednictvím WPA2.
Navrhovaná opatření:
-
stanovit pravidla pro případnou manipulaci/likvidaci poškozených disků NAS serveru
-
vést přehled hesel – pro přístup do PC/NTB a IS, tento přehled uchovávat např. v zalepené obálce v trezoru
-
zpracovat a dokumentovat pravidla pro řízení přístupu do sítě (tvorbu a používání přístupového hesla, vytvoření/změna/zrušení přístupových práv)
-
vést záznamy o bezpečnostních událostech
-
stanovit povinnosti a pravidla pro provádění aktualizace/správu firmware (router, WiFi, Firewall)
-
zvážit vhodnost monitorování komunikace z/do sítě (na routeru, WiFi)
-
školení uživatelů sítě – význam ochrany informací, pravidla pro přístup do PC sítě, pravidla pro komunikaci v rámci i vně sítě.
3.3 Uživatelé výpočetní techniky
Vstup do PC/NTB je prostřednictvím přihlašovacího jména a hesla. Je používán antivir ESET.
PC nemají krátkodobý záložní zdroj energie tzv. UPS.
Vzhledem k tomu, že jsou využívány notebooky (dále jen NTB) i mimo stálé pracoviště, je potenciální riziko vzniku bezpečnostního incidentu.
Na některých PC je nainstalován OS Windows 7, upozorňuji, že se blíží konec rozšířené podpory (14.1.2020).
Navrhovaná opatření:
-
zpracovat pravidla pro tvorbu a používání přístupového hesla
-
zvážit šifrování vybraných složek v NTB přímo operačním systémem (tj. těch složek, v nichž jsou vedeny osobní údaje)
-
omezit uživatelům PC/NTB provádět instalaci SW
-
stanovit pravidla zabezpečení PC/NTB v případě, že uživatel přestane na PC pracovat (např. automatické odhlášení po pěti minutách nečinnosti)
-
k ochraně proti malware používat i další vhodný SW např. jednorázové aplikace
-
vést zálohu osobních údajů vedených v el. formě i mimo budovu
-
stanovit pravidla pro používání a ochranu NTB mimo stálé pracoviště
-
prověřit smlouvy z pohledu bezpečnosti informací s poskytovatelem elektronické pošty/webových služeb
-
stanovit pravidla pro užívání el. pošty, tj. zejména výmaz nepotřebné pošty
-
stanovit pravidla pro používání komunikačních služeb např. internetu
-
zpracovat pravidla pro používání externích datových nosičů (např. identifikace schválených "flešek" pro pracovní účely, manipulace s nimi, co lze na nich uchovávat, jak zabezpečit data, jak vymazat údaje, likvidace poškozených/vyřazovaných nosičů)
-
provést…