5.9.6
Operační plánování a řízení
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Operační plánování se soustřeďuje na následující subjekty:
NahoruŘízení kapacit
Existují tři hlavní oblasti, ve kterých musí výrobní podnik pečlivě
řídit kapacity. První z nich je kapacita vybavenosti. Zahrnuje výběr
největších kapacit z daného souboru vybavení (včetně kanceláří), tak pomáhá
zajistit vynikající návratnost jmění pro podnik.
Druhou oblastí, ve které se počítá s řízením kapacit, je strojní
vybavení a nástroje. Zde se to ještě více kriticky dotýká zajištění toho,
že podnik má odpovídající potřebnou kapacitu, kde a kdy maximalizovat uspokojení zákazníka s minimálními náklady za nejkratší celkový
čas.
Mnoho podniků, jejichž primární kapacita závisí na strojním vybavení
(např. firmy, které užívají formy, matrice a vzorky), chybuje v tom, že
nerozpoznaly význam systému řízení strojního vybavení pro svou obchodní
efektivitu. V mnoha takových společnostech jsou výsledkem řídícího systému
spíše vysoké úrovně technologií než systém řízení strojního vybavení.
Společnost může mít vyšší investice do zásob strojního vybavení než do
výrobních zásob a nástroje jsou často kontrolním faktorem ve zjištění podnikové
výrobní kapacity a /nebo krátkodobé schopnosti uspokojit své zákazníky.
NahoruProblém
Problém spočívá v tom, zda náš podnikový informační systém
řízení strojního vybavení dokáže odpovědět na následující otázky v reálném
čase:
-
Kolik sad nástrojů máme pro tento výrobek a kde jsou (které
závody a kde v těchto závodech, nebo kde jsou subdodavatelé pro jejich opravu
nebo modifikaci)?
-
Na jaké úrovni je strojírenský výrobní nebo procesní postup pro
každou sadu nástrojů?
-
Jaké nářadí je již připraveno k užití?
-
Na jaké speciální výrobní stroje bude vyhovovat každý ze sady
nástrojů bez modifikace? (Všimněte si, že to požaduje přesnou databázi o
výrobních strojích:)
-
Jaký je stav každého nástroje (připraven k okamžitému užití,
potřebuje menší opravu, potřeba modernizace nebo potřebuje větší důkladnou
prohlídku)? Kolik času byl každý nástroj od jeho poslední větší prohlídky
využíván (četnost použití raznice, četnost použití formy atd.)?
-
Zda je připraven k okamžitému užití.
Většina managementu firem zabývajícího se strojním vybavením nemůže
odpovědět na první z těchto otázek, mnohem méně už na většinu z nich a jistě už
ne na všechny z nich.
Tradiční přístup k řízení kapacit managementu spočíval v nalezení a
eliminaci kritických míst, která kladla vážná omezení při uspokojování
zákazníků a tržeb. Výrobci by se měli dívat na kapacity odlišným způsobem a
prodávat je jako rozšiřitelnou entitu na jednotku v čase tak, jak prodávají
aerolinky svá místa.
NahoruŘízení kapacity pracovních sil
Třetí a nejtradičnější oblastí řízení kapacit je samozřejmě řízení kapacity pracovních sil. Stane se to ještě více kritickým,
jakmile se budou pracovní dovednosti rozšiřovat a výrobní podniky budou
přecházet směrem k sedmidenním pracovním týdnům a 24hodinovému využití svých
závodů, aby maximalizovaly návratnost jmění a ospravedlnily vysokou úroveň
kapitálu použitého na modernizaci výroby a informační technologie ve svých
závodech. Navíc podniky musí uvažovat s vysokými výdaji na další vzdělávání a
trénink všech svých zaměstnanců.
NahoruPlánování výroby
Tradičně těžký úkol, tato oblast se stává ještě náročnější,
protože zákazníci požadují lepší služby, JIT a EDI (elektronická výměna dat),
prudce se rozrůstá dodávkový řetězec a je stále větší tlak na výrobce, aby
snižoval náklady.
NahoruObjednávka zákazníka na dodávku
Toto přestavuje všechny aspekty "objednávky v hotovosti“ obchodního
procesu. Protože zákazníci kladou vysoké priority na to, kdy obdrží výrobek,
ale ne na to, kdy za něj zaplatí, abychom…