2.3.11.3
Oddíl 7.3 normy IATF 16949: Povědomí + vzory školících formulářů
Ing. Pavla Blackmore
NahoruPodpora systému řízení kvality IATF 16949
NahoruOddíl 7.3: Povědomí
Ustanovení normy ISO 9001 o informovanosti vyžaduje, aby zaměstnanci věděli o:
- politice kvality organizace
- cílech a záměrech v oblasti kvality
- o tom, jak zaměstnanci přispívají ke kvalitě, a o aspektech s tímto spojené.
- o tom, co se stane, pokud organizace nesplní cíle (na základě rizik).
Norma vyžaduje, aby se všichni, nejen ti, kteří spravují systém kvality, seznámili s jejími zásadami a cíli a věděli, co musí udělat pro dosažení jejích cílů, včetně toho, co se stane, pokud tyto požadavky nebudou dostatečně plnit.
Obvykle se tyto požadavky naplňují při úvodním školení při nástupu zaměstnance a poté pravidelně podle změn v politice kvality, cílech a záměrech.
Tedy organizace provede změnu ve výše uvedených oblastech a poté provádí seznámení s těmito změnami při meetincích nebo přes intranety nebo jiné IT prostředky.
7.3.1 Povědomí-dodatek
Dle normy IATF musí organizace uchovávat dokumentované informace prokazující, že si všichni zaměstnanci jsou vědomi dopadu na kvalitu produktu a důležitosti svých činností při dosahování, udržování a zlepšování kvality, včetně požadavků zákazníka a rizik týkajících se zákazníka s ohledem na neshodný produkt
Toto ustanovení normy se naplňuje obdobným způsobem, jako předcházející článek, tedy při úvodním zaškolením zaměstnance a při změnách, které mají vliv na zaměstnance, na jeho aktivity a působení a přitom organizace uchovává všechny dokumentované informace.
7.3.2 Motivace a zmocňování zaměstnanců
Organizace musí udržovat dokumentovaný proces (procesy) s cílem motivovat zaměstnance k dosahování cílů kvality, k neustálému zlepšování a k vytváření prostředí podporujícího inovace. Tento proces musí zahrnovat podporu povědomí o kvalitě a technologii v celé organizaci.
Pouhá informovanost zaměstnanců však nepomůže k dosažení cílů kvality, neboť konečným cílem je splnění požadavku /ů/ zákazníka.
Dosažení cíle kvality každého procesu nebo funkce v organizaci vyžaduje zapojení zaměstnance. Toto zapojení zaměstnance do dosahování cíle kvality, podpora kvality a technologického povědomí může přijít pouze prostřednictvím motivace a zmocnění. Tak zní bod 7.3.2.
Organizace musí udržovat dokumentovaný proces (procesy) pro motivaci zaměstnanců k dosahování cílů kvality, k neustálému zlepšování a k vytváření prostředí podporujícího inovace. Tento proces musí zahrnovat podporu kvality a technologického povědomí v celé organizaci
NahoruJak je tedy možné dosahovat cíle kvality?
- -
provádět neustálé zlepšování a
- -
vytvořit prostředí podporující inovace.
A především je důležité pochopit, co je to CÍL KVALITY.
Pokud jde o CÍL KVALITY, ten je zmíněn v bodě 6.2.2.1, Cíl kvality a plánování k jeho dosažení – doplňující ustanovení.
“Vrcholové vedení musí zajistit, aby cíle kvality pro splnění požadavků zákazníka byly definovány, stanoveny a udržovány pro příslušné funkce, procesy a úrovně v celé organizaci.“
Cíl kvality musí tedy splňovat požadavky zákazníka a musí být také stanoven pro jednotlivé procesy a funkce v organizaci.
Jak je možné naplnit tyto požadavky?
Požadavek doložky se plní právě prostřednictvím procesu motivace a zmocňování zaměstnanců.
NahoruA co je to motivace a co zmocňování?
Motivace: Je to psychologický jev pro člověka/jednotlivce a základem je naplnění jeho přání a potřeb.
Slovo motivace vzniklo ze slova “motiv“ a motiv je “důvod, proč něco dělat“.
Zmocnění: je pravomoc nebo moc, která je někomu dána, aby něco udělal.
A jak tedy můžeme naplnit touhu a potřebu jednotlivce nebo zaměstnance organizace?
Motivaci nelze naplnit pouze uspokojením potřeby jednotlivce prostřednictvím odměny, protože odměna je poskytována všem zaměstnancům organizace, ale úroveň motivace je jiná a nemusí být zaměřena na dosažení cíle kvality, protože je více zaměřena na každodenní činnosti, jako je údržba a provoz.
Následující příklady ukazují, jak a jakými způsoby lze zaměstnance motivovat prostřednictvím naplnění jejich přání, potřeb a prací směřujících k naplnění cíle kvality, neustálému zlepšování a podpoře inovací.
OCENĚNÍ jsou vždy zdrojem motivace a lze je udělit lidem / zaměstnancům / manažerům / přispěvatelům, kteří významně přispěli k prosazování zásad řízení kvality, zásad energetického managementu, spokojenosti zákazníků, koncepcí, technik, postupů údržby a dalších postupů, které vedou ke zlepšení výkonnosti podniků.
TÝMOVÁ PRÁCE: Týmovou práci lze prokázat účastí týmu na různých soutěžích, sjezdech na téma související s jejich profesí a uznáním. Může to být na úrovni organizace, na národní nebo mezinárodní úrovni.
INDIVIDUÁLNÍ ÚČAST: Organizace může podporovat a vysílat své zaměstnance na různé odborné prezentace, soutěže,…