2.2.130.4
Norma ČSN ISO 45001:2018 - komentář k praktické aplikaci – 6 Plánování
Ing. Monika Becková
Nahoru6 Plánování
Kapitola 6 se skládá ze dvou částí, v nichž jsou jednak obsaženy požadavky dřívějších článků OHSAS 4.3.1 (Identifikace nebezpečí, posuzování rizika a určení způsobu řízení), 4.3.2 (Požadavky právních předpisů a jiné požadavky), 4.3.3 (Cíle a programy), a jednak obsahují nové požadavky na opatření pro řešení rizik a příležitostí.
Nová kapitola 6 normy ISO 45001 řeší v první části rizika, příležitosti, požadavky předpisů, a ve druhé části cíle BOZP. A přináší opět změny některých formulací (např. dokumentované informace).
Kapitola 6 má nyní následující části:
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí
OHSAS obsahoval pouze opatření týkající se rizik BOZP. Nová ISO 45001 je rozšiřuje jednak o opatření pro řešení "jiných" rizik, a dále o "příležitosti".
Nyní je tedy v ISO 45001 požadováno následující:
6.1.1 Obecně
Tento článek je v SMBOZP v podstatě nový, i když souvislosti jsou v čl. OHSAS 4.3.1 Identifikace nebezpečí, posuzování rizika a určení způsobu řízení, zejména pokud jde o management změny. Je PODSTATNĚ rozšířena oblast požadavků, které má tato oblast obecně zahrnovat.
Původně:
Odpovídající článek OHSAS neobsahoval.
Nyní:
Při plánování SMBOZP musí organizace zvážit:
-
externí a interní záležitosti (viz čl. 4.1 normy);
-
požadavky zainteresovaných stran (viz čl. 4.2 normy);
-
rozsah SMBOZP (viz čl. 4.3 normy);
a určit rizika a příležitosti, které je třeba řešit, aby se:
-
prokázalo, že SMBOZP je schopen dosahovat zamýšlených výstupů;
-
předešlo nežádoucím účinkům nebo se zmírnily,
-
dosáhlo neustálého zlepšování.
Musí se přitom vzít v úvahu:
-
Nebezpečí (viz dále čl. 6.1.2.1 normy);
-
Rizika v oblasti BOZP a jiná rizika (viz dále čl. 6.1.2.2 normy);
-
Příležitosti v oblasti BOZP a jiné příležitosti (viz dále čl. 6.1.2.3 normy);
-
Požadavky právních předpisů a jiné požadavky (viz dále čl. 6.1.3 normy).
POZOR – nyní máme: "RIZIKA V OBLASTI BOZP" a "JINÁ RIZIKA".
Matematicky vyjádřeno platí:
NahoruRIZIKA = "RIZIKA V OBLASTI BOZP" + "JINÁ RIZIKA"
Analogicky
NahoruPŘÍLEŽITOSTI = "PŘÍLEŽITOSTI V OBLASTI BOZP" + "JINÉ PŘÍLEŽITOSTI"
Aby bylo zcela zřejmé, co je třeba vzít v úvahu při určování rizik a příležitostí, uspořádali jsme jednotlivé oblasti do přehledné tabulky:
Co dále platí?
-
Není předepsána žádná metodika (v každém případě by měla vždy odpovídat kontextu organizace);
-
Minimální požadavky jsou obsahem zejména čl. 6.1 normy;
-
Organizace může přístup k řízení rizik zvolit i rozsáhlejší formou založenou na souboru norem určených pro management rizik (viz např. ČSN ISO 31000:2018: Management rizik - směrnice; ČSN EN 31010:2011: Management rizik – techniky posuzování rizik);
-
Určená rizika a příležitosti jsou vstupem pro plánování opatření a stanovování cílů a programů;
-
Opatření musí být vždy úměrná potenciálnímu dopadu.
Rozšířený přístup k riziku na systémové úrovni je, společně s uvědoměním si kontextu organizace, jednou z klíčových změn v ISO 45001:2018 oproti OHSAS. Jak už bylo řečeno, není předepsána žádná metodika. Proces by měl ale v každém případě zahrnovat tyto minimální etapy:
- Identifikace nebezpečí;
- Analýza a hodnocení "jiných" rizik a "jiných" příležitostí v souvislosti s kontextem organizace na systémové úrovni;
- Analýza a hodnocení rizik v BOZP a příležitostí v BOZP (stanovení míry rizika v závislosti na pravděpodobnosti výskytu a závažnosti následků);
- Naplánování opatření k eliminaci nebo snížení rizika, stanovení priorit (plán opatření);
- Realizace plánu opatření;
- Kontrola účinnosti opatření;
- Poučení se ze zkušeností (neustálé zlepšování);
- Aktualizace a "management změny".
Co je v této části normy beze změny?
Je to management změny, který zahrnoval i OHSAS ve čl. 4.3.1, a to, pokud se týká plánování. Tato část se v podstatě nezměnila (pozn.: o managementu změn, pokud jde o jejich zavádění a řízení v provozu, hovoří ještě čl. 8.1.3 ISO 45001).
Původně:
Pro management změny musí organizace před zavedením změn:
-
Identifikovat nebezpečí a rizika v BOZP spojená se změnami v organizaci, SMBOZP nebo v jejích činnostech;
-
Výsledky zvažovat pro provoz.
Nyní:
Organizace musí:
-
určit rizika a příležitosti související se změnami (tedy v souladu s předchozím komentářem "rizika v oblasti BOZP" a "jiná rizika" / "příležitosti v oblasti BOZP" a "jiné příležitosti);
-
pokud jde o změny plánované, posouzení provést ještě před jejich zavedením.
Je to rovněž požadavek udržovat dokumentované informace týkající se:
Je tedy třeba popsat metodiku a udržovat vlastní registry nebezpečí, rizik, příležitostí.
Pozn.: Na rozdíl od ISO 9001:2015, která sice rovněž požadavek na určování rizik obsahuje, ale v jejím obdobném čl. 6.1.1 není stanovena povinnost dokumentovaných informací, v rámci SMBOZP (stejně jako v EMS) je dokumentace týkající se rizik a příležitostí povinná.
6.1.2 Identifikace nebezpečí a posuzování rizik a příležitostí
Tento článek víceméně obsahuje požadavky článku 4.3.1 OHSAS (Identifikace nebezpečí a posuzování rizik a příležitostí). Požadavky jsou ale v některých částech přepracovány, doplněny, a celá část je více strukturována, a to do následujících částí:
4) Posuzování příležitostí – NOVÉ
5) Určování požadavků předpisů Původní čl. 4.3.2 OHSAS
6.1.2.1 Identifikace nebezpečí
Tento článek je přepracovaným původním čl. 4.3.1 OHSAS, a to části týkající se, jak název napovídá, identifikace nebezpečí.
Původně (zkráceně):
Organizace musí:
-
vytvořit, implementovat a udržovat postupy pro průběžnou identifikaci nebezpečí.......;
-
tyto postupy musí brát v úvahu:
- běžné a mimořádné činnosti;
- činnosti všech osob, které mají přístup na pracoviště;
- lidské chování, způsobilosti a další lidské faktory;
- identifikovaná nebezpečí mimo pracoviště;
- nebezpečí v okolí pracoviště způsobená prací na pracovišti organizace;
- infrastrukturu, vybavení a materiály;
- změny nebo navrhované změny v organizaci;
- úpravy SMBOZP, včetně dočasných změn;
- jakékoliv požadavky právních předpisů;
- návrh pracovišť, procesů, zařízení, strojů/vybavení, provozních postupů atd.
Nyní:
Organizace musí:
-
vytvořit, zavést a udržovat průběžný a proaktivní proces(y) pro identifikaci nebezpečí;
-
Proces identifikace nebezpečí musí brát v úvahu:
- Jak je práce organizována, sociální faktory vč. pracovní zátěže, pracovní doby, diskriminace, leadership, firemní kulturu (nový požadavek, který by se mohl zařadit zčásti pod stresové situace);
- Rutinní (tzn. zaběhané dovednosti dané dlouhou zkušeností) a nerutinní (nezvyklé, mimořádné, nové, příležitostné) činnosti a situace, včetně:
-
Infrastruktury, materiálů, fyzických podmínek
-
Návrhu, vývoje, výroby, montáže, údržby (tato část by měla zahrnovat všechny procesy, činnosti v organizaci);
-
Lidských faktorů;
-
Způsobu provádění práce;
- Dřívější relevantní incidenty včetně havárií a jejich příčin (nový požadavek);
- Potenciální havarijní situace (nový požadavek);
- Osoby včetně zvážení:
-
Osob, které mají přístup na pracoviště, a jejich činností (to zahrnuje pracovníky, subdodavatele, návštěvy apod.);
-
Osob v blízkosti pracoviště, které mohou být ovlivněny (např. kolemjdoucí, sousedé);
-
Pracovníků na místě, které organizace přímo neřídí;
- Jiné záležitosti včetně zvážení:
-
Návrhu pracovních prostorů, procesů, instalací, postupů;
-
Situací v blízkosti pracoviště vyvolaných pracovními činnostmi organizace;
-
Situací, které organizace neřídí, ale vyskytují se v okolí a mohou způsobit úraz a poškození zdraví;
- Aktuální nebo navrhované změny v organizaci, procesech, činnostech, SMBOZP;
- Změny znalostí a informací týkající se nebezpečí.
Jak už bylo řečeno výše, není předepsána žádná metodika, v praxi se běžně používají:
Jaké jsou další zdroje informací?
-
Zákonné požadavky
-
Technické normy
-
Návody výrobců
-
Informace o používaných zařízeních
-
Bezpečnostní listy
-
Vnitřní předpisy
-
Pracovní postupy
-
Časové snímky pracovní zátěže
-
Měření
-
Informace o předchozích incidentech
-
Statistiky, dostupné odborné informace
-
Zprávy z kontrol, auditů, ročních prověrek
Výsledek má pokrývat nevyhnutelná nebezpečí a nebezpečí, která lze rozumně předvídat. Tato část se týká pouze BOZP (nemá tedy část nebezpečí BOZP a "jiná" nebezpečí).
6.1.2.2 Posuzování rizik v oblasti BOZP a jiných rizik z hlediska SMBOZP
Tento článek je přepracovaným původním čl. 4.3.1 OHSAS, a to jeho druhé části týkající se, jak název napovídá, posuzování rizik. Zde už je tato oblast rozšířena o "jiná" rizika.
Původně (zkráceně):
Organizace musí:
a dále:
Metodika organizace pro ... hodnocení rizik musí:
-
být stanovena s ohledem na její předmět, povahu a načasování tak, aby byl zajištěn spíše proaktivní než reaktivní přístup
-
přiměřeně umožnit identifikování rizik, stanovování priorit, dokumentování rizik a aplikování opatření.
Nyní:
Organizace musí vytvořit, zavést a udržovat proces(y) pro:
-
Posuzování rizik v oblasti BOZP na základě identifikovaných nebezpečí (viz předchozí komentář ke čl. 6.1.2.1 ISO 45001) a při zohlednění stávajícího způsobu řízení (stávajících opatření k prevenci apod.);
-
Určování a posuzování jiných rizik vztahujících se k SMBOZP (NOVÉ).
Metodika organizace a kritéria pro posuzování rizik musí být stanoveny s ohledem na jejich:
-
rozsah;
-
charakter;
-
načasování;
aby byl zajištěn spíše proaktivní než reaktivní přístup a používaly se systematicky.
O metodice a kritériích musí být (stejně jako dosud, ať už dle OHSAS, nebo ve smyslu zákoníku práce) vedeny dokumentované informace.
Pozn.: posuzování rizik v oblasti BOZP navazuje logicky na předchozí krok identifikace nebezpečí v oblasti BOZP. Jako takové se nezměnilo. Nově ale přibyla povinnost určovat a posuzovat "jiná" rizika vztahujících se k systému managementu. Co s tím?
Nabízí se dvě možnosti:
- Stávající způsob posuzování rozšířit o "jiná" rizika (např., pokud máme tabulku = registr rizik s využitím bodové metody, tak přidat další řádky týkající se systémových / "jiných" rizik).
- Zpracovat druhou analýzu, tj. posouzení "jiných" rizik na systémové úrovni, samostatně.
Druhá možnost se jeví podle dosavadních zkušeností jako výhodnější. Jednak lze použít jinou metodiku než pro rizika v oblasti BOZP, a jednak nevznikne problém při dokladování dokumentace k analýze rizik ve smyslu zákoníku práce kontrolním orgánům.
Příklady:
- Posuzování rizik v oblasti BOZP:
Používají se různé metodiky, například:
Volba metodiky se neodvíjí od velikosti a složitosti organizace, jako spíše jejích činností a s nimi souvisejících nebezpečí. Organizace, byť veliká, která realizuje činnosti spojené obvykle s malou mírou rizika (např. typu kancelářských prací), si vystačí s jednoduchou metodikou formou jednoduchého slovního popisu, zatímco pro byť menší organizaci, která ale provádí rizikové činnosti spojené s výskytem vysoké míry rizika (typickým příkladem je chemický průmysl, stavebnictví, zdravotnictví apod.), bude daleko vhodnější sofistikovaná metoda typu FMEA nebo HAZOP.
V našem krátkém příkladu je použit pro jednoduchost výpočet míry rizika: MR= P x Z
Kde:
MR= Míra rizika
P = pravděpodobnost výskytu nebezpečné události související s prací nebo expozice v rozmezí 1 / prakticky nemožný, nepravděpodobný po 5 / častý
Z = závažnost následků, kterými je pracovní úraz nebo poškození zdraví v rozmezí 1 / zanedbatelné až 5 / velmi vážné
Příklad rozdělení rizik (opatření musí být vždy úměrná potenciálnímu dopadu):
-
1-14: mírné riziko (je třeba zvážit opatření)
-
15-19: akceptovatelné (je třeba opatření realizovat do ½ roku)
-
20-25: neakceptovatelné (je třeba opatření realizovat co nejdříve)
-
Posuzování "jiných" rizik:
V našem krátkém příkladu je použit pro srovnání stejný způsob výpočtu míry rizika: MR= P x Z
Kde:
MR= Míra rizika
P=Pravděpodobnost výskytu
Z=Závažnost následků
Stejně dobře může ale posloužit např. využití checklistů, rozhovory s pracovníky, SWOT analýza, brainstorming, metoda FMEA (viz ČSN EN 60812).
Pozn.: Pokud organizace implementuje požadavky ISO 45001 v rámci integrovaného systému řízení např. spolu s ISO 9001, ISO 14001, ISO/IEC 27001, může posouzení "jiných" rizik s výhodou provést jako integrované, neboť uvedené normy obsahují analogický požadavek.
6.1.2.3 Posuzování příležitostí v oblasti BOZP a jiných příležitostí z hlediska SMBOZP
Tento článek je nový, v OHSAS nebyl.
Nyní platí:
Organizace musí vytvořit, zavést a udržovat proces(y) pro posuzování: