16.5.4
Neshody a opatření s ohledem na novou normu ISO
9001:2008
Ing. Monika Becková
NahoruÚvod
V předchozích odstavcích této kapitoly jsme se krátce věnovali
obecnému popisu neshod vůči požadavkům normy či normativního dokumentu, zejména
ve vztahu k managementu procesů kvality návazně na normu ISO 9001:2000 jako
základu pro řízení kvality. S ohledem na to, že od roku 2009 platí v České
republice norma ČSN EN ISO 9001:2009 , popíšeme postup identifikace a řízení
neshod včetně opatření k jejich vypořádání s ohledem na požadavky této
revidované normy, a to jak po stránce obecné, tak na konkrétních
příkladech.
NahoruPřechod na registrovaný systém
Obecně se popisu požadavků celé této normy věnuje jiná kapitola této
příručky (viz např. kap. Systémy managementu kvality dle ČSN EN ISO 9001:2009), v této části se tedy zaměříme na
problematické oblasti při přechodu certifikovaných firem z uplatňování systému
managementu kvality dle ISO 9001:2000 na implementaci požadavků a management
procesů dle ISO 9001:2008 (resp. ČSN EN ISO 9001:2009 ) a ukážeme si, jaké
neshody mohou v této souvislosti vzniknout, jaké neshody jsou příčinou potíží
při auditech a jaká opatření k jejich nápravě je možno přijmout. Tato část
kapitoly 16 bude tedy sloužit jako nápověda, na které oblasti systému
managementu kvality se zaměřit a čeho se vyvarovat, pokud chceme obhájit
certifikaci podle "staré“ normy z roku 2000 i při auditu, který má vést k
certifikaci dle normy revidované. Protože v letošním roce (přesněji v listopadu
2010) končí přechodné období, které trvalo celkem 2 roky a mělo poskytnout
dostatek času pro provedení případných změn ve firmě, je nejvyšší čas se touto
problematikou zabývat i ve firmách, které zatím revizi
odkládaly.
(Pozn.: 24 měsíců po vydání ISO 9001:2008, tj. po 15. 11.
2008, nesmí být platné žádné certifikáty podle ISO 9001:2000!!)
NahoruDoplnění poznámek
Úvodem si připomeňme, že cílem revize normy 9001 nebylo doplňovat
jakékoli další požadavky, technická normalizační komise pod mezinárodní
organizací ISO dodržela jeden z cílů při práci na revizi - neměnit ani
nedoplňovat požadavky normy. Převážná většina změn se tak týká doplnění
poznámek k jednotlivým požadavkům a upřesnění textu, které na praktickém
významu nic zásadního nemění.
K tomu dodává česká verze normy upozornění, že český text byl
přepracován s cílem zvýšit jeho srozumitelnost, a dokonce výslovně v úvodu
nabádá k tomu, že "... nový překlad některých termínů a slov nesmí být
důvodem pro vystavení neshody v rámci certifikačního auditu“.
NahoruÚNMZ
Na webových stránkách normalizačního orgánu v ČR, kterým je od ledna
roku 2009 Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví -
ÚNMZ (viz čl. 2/2.9 této příručky, viz www.unmz.cz ), dokonce zveřejnila
technická komise TNK 6 dne 10. 7. 2009 poznámku k revidovanému znění
normy ČSN EN ISO 9001:2009 , kde je mj. uvedeno, že "záměrem revize ČSN EN ISO 9001:2009 bylo dosáhnout jednoznačnějšího výkladu ustanovení normy,
nedochází ke zpřísnění nebo rozšíření požadavků“. Z dalšího textu
jednoznačně vyplývá, že pokud byla prokázána certifikačním orgánem při auditu
shoda systému managementu kvality ve firmě s požadavky normy ČSN EN ISO
9001:2001, musí systém managementu kvality "... bez problémů plně vyhovovat
edičním změnám nové normy ISO 9001“.
Pojďme si tedy rámcově na základě požadavků normy ISO 9001:2008
vymezit některé odlišnosti vůči předchozímu vydání a ukázat si na příkladech
možné odchylky pro případ, že jsme v minulosti neodváděli dobrou práci a shoda
se všemi požadavky ISO 9001:2008 by nemusela nastat.
Identifikace neshody vůči požadavkům normy ISO
9001:2008
NahoruIdentifikace neshody
Postup identifikace neshody je v zásadě stále stejný. Na jedné
straně jsou požadavky (nyní revidovaného vydání) normy, na druhé straně
skutečnost. Rozdíly mezi požadavkem a skutečností pak mohou být identifikovány
jako neshoda. Identifikace přitom může v zásadě nastat při některé z
následujících činností (procesů) nebo jejich kombinací:
-
interní audit poté, co jsme provedli přechod na požadavky revize
("upgrade“ systému managementu kvality),
-
externí audit certifikačním orgánem (dozorový, recertifikační,
certifikační podle požadavků nové normy, který má vést k "upgrade“ certifikátu,
pokud nejde o novou certifikaci),
-
běžná kontrolní činnost ve firmě (vstupní, mezioperační,
výstupní kontrola).
Celý proces je shodný jako v případě normy ISO 9001:2000:
-
identifikace neshody >> náprava >>
případně nápravné opatření >> případně preventivní opatření >>
analýza a přezkoumání vedením
Popis tohoto procesu ukazuje následující postupový diagram:
Neshody lze stejně jako dříve dělit na neshody produktu (norma
požaduje následně řízení neshodného produktu), neshody v procesu, systémové
neshody. Obecný popis jednotlivých případů je podán v předchozích odstavcích
této kapitoly.
NahoruProces řízení neshod dle ISO 9001:2008
NahoruProces řízení neshod
Z hlediska systémů managementu jde v případě neshod o velice
důležitý proces, který může mít zásadní vliv na fungování firmy i spokojenost
zákazníka. Norma ISO 9001:2008 požaduje stejně jako dříve pro řízení neshod (a
to jednak pro řízení neshodného produktu, jednak obecně pro nápravná opatření a
preventivní opatření) tzv. povinně dokumentovaný postup (vnitřní
předpis, směrnici). Příklady těchto směrnic si ukážeme dále.
Příklad směrnice pro řízení neshodného produktu dle normy ISO
9001:2008:
NahoruÚčel
1 Účel
Společnost ABC zajišťuje, že produkt, který neodpovídá stanoveným
požadavkům, je identifikován a řízen tak, aby se zabránilo jeho nezamýšlenému
používání nebo dodání (to zahrnuje i pokračování procesu realizované služby
jako nehmotného produktu).
Tento dokumentovaný postup stanoví pravidla, povinnosti a
odpovědnost při zjištění, přezkoumání a vypořádání neshody identifikované
zejména v průběhu vlastní realizace poskytovaného produktu. Další návaznost na
systém nápravných a preventivních opatření ve smyslu analýzy příčin řeší
ustanovení SŘ "Nápravná a preventivní opatření“.
NahoruOblast platnosti
2 Oblast platnosti
Tato směrnice je závazná v rozsahu celé společnosti ABC, která se
zabývá převážně obchodní činností s nástroji a nářadím.
NahoruDefinice
3 Definice pojmů a použité zkratky
Definice pojmů:
-
Neshoda - nesplnění specifikovaného požadavku (tj.
nesplnění potřeby nebo očekávání, které jsou stanoveny, obvykle se
předpokládají nebo které jsou závazné).
-
Záznam o neshodě - písemný popis charakteru neshody,
opatření k nápravě a následného přezkoumání (protokol o neshodě, reklamační
protokol, záznam v servisní knize).
Zkratky:
NahoruPříslušnost
4 Příslušnosti
Ředitel společnosti:
Představitel managementu:
-
spolupracuje při šetření neshod a jejich příčin,
-
spolupracuje při návrhu NO a PO,
-
analyzuje záznamy o neshodném produktu jako součást podkladů
pro přezkoumání vedením.
Odpovědný pracovník:
-
odpovídá za identifikaci neshodného produktu,
-
rozhoduje o způsobu odstranění neshody,
-
kontroluje plnění nápravných opatření,
-
zodpovídá za zpracování záznamů o neshodě a přijatých
opatřeních,
-
ve spolupráci s PM, resp. vedením společnosti, navrhuje
preventivní opatření.
Pracovník:
-
odpovídá za nahlášení neshody,
-
odpovídá za nápravu neshody, která mu byla dána k
vyřízení.
5 Popis procesu
5.1 Identifikace neshodného produktu organizace
Organizace zajišťuje, že produkt, který není ve shodě s
požadavky, je identifikován a řízen. Neshodným produktem se přitom rozumí
poskytovaná služba, kde chybí nebo se odchyluje jeden či více specifikovaných
požadavků na shodu (kvalitu), což zahrnuje v neposlední řadě i specifikované
požadavky na dodávanou komoditu. Neshodný produkt má jeden nebo více z
následujících znaků:
-
poškozený obal přebírané nebo dodávané komodity (musí být
zásadně porušen obal, tj. vlivem jeho porušení došlo k poškození
obsahu),
-
neshoda v počtu nebo druhu komodity,
-
neshoda v termínech dodávky zákazníkovi,
-
neshoda v požadovaných znacích komodity (nefunkčnost,
chybějící dokumenty, chybný návod k používání),
-
neshoda v souvisejících službách (servis, návrh nového
produktu),
-
jiné znaky neshodného produktu.
Odpovědnost za hodnocení a vypořádání neshodných produktů při
realizaci zakázek, za jejich dokumentování a oznámení příslušným zaměstnancům,
jichž se týkají, má příslušný přímý nadřízený pracovník. Při hodnocení
konkrétního neshodného produktu je vždy zohledněn druh a rozsah neshody
vzhledem k zakázce. Neshodný produkt resp. některý z výše uvedených znaků
neshody identifikuje zpravidla:
-
odbytové oddělení,
-
obchodní oddělení,
-
sklad (během přejímky či uskladnění zboží/výrobků),
-
servis (během přejímky, během poskytované služby - instalace
zařízení, servis),
-
IA (během interního auditu),
-
zákazník (v rámci převzetí a používání),
-
kterýkoli pracovník během provádění vlastní činnosti.
Kterýkoliv pracovník, který zjistil nebo způsobil v průběhu
realizace poskytované služby neshodu při vlastní práci, nebo pracovník, u něhož
byla kontrolou objevena neshoda, je povinen neprodleně neshodu na dotčeném
procesu/zakázce napravit, a to v souladu s pokynem přímého nadřízeného, pokud
není použito následující ustanovení.
5.1.1 Pozastavení a přerušení zakázky
-
Je-li možné bez problémů napravit neshodu v normálním průběhu
práce, pracovník tak učiní a následně, v průběhu pracovní doby, nahlásí druh
neshody, její rozsah a způsob nápravy svému nadřízenému. O zdokumentování
neshody rozhodne nadřízený.
-
Není-li možné bez problémů neshodu napravit v normálním
průběhu práce, je pracovník povinen oznámit skutečnost svému nadřízenému.
Nadřízený je povinen rozhodnout o dalším průběhu práce a neshodu, je-li to
relevantní, zdokumentovat.
-
Přerušení práce na zakázce je možné, pokud zjištěná neshoda
ohrožuje zdraví či život pracovníků nebo je nebezpečí vzniku škody na majetku
zákazníka nebo vlastní firmy. Přerušení oznámí pracovník neprodleně svému
nadřízenému, pokud mu přerušení nebylo nadřízeným nařízeno.
-
V přerušené práci na zakázce smí pracovník pokračovat až na
pokyn svého nadřízeného v době, kdy je rozhodnuto, jakým způsobem bude neshoda
vypořádána.
5.1.2 Označení a zaznamenání neshodného produktu
V případě identifikace neshodného produktu pracovníkem
společnosti provede, není-li použito ustanovení čl. 5.1.1 a), odpovědný
pracovník záznam - protokol o neshodě, v případě neshody identifikované
zákazníkem reklamační protokol. Hmotné produkty (komodity), podezřelé z
neshody, identifikované pracovníkem společnosti, oddělí odpovědný pracovník
od ostatních shodných produktů a v případě potřeby označí. Do záznamu o
neshodě vždy uvede tento pracovník popis neshody, v druhé části navržený způsob
vypořádání neshody. Výsledek kontroly po odstranění příčiny zaznamená pověřený
pracovník do třetí části záznamu o neshodě. V případě reklamačního protokolu je
uvedena, pokud je to vhodné, i kontaktní osoba zákazníka.
5.2 Přezkoumání neshody
Odpovědný pracovník rozhodne, zda provede přezkoumání neshody sám
nebo v týmu. Rozhoduje se na základě složitosti neshody a vlastních zkušeností.
Do týmu si případně přizve další pracovníky, podle povahy neshody, a/nebo PM.
Zkoumáním neshody se zjišťuje:
-
rozsah neshody (možný průnik neshody do jiného
procesu),
-
závažnost (zda se nejedná o opakovaný výskyt
neshody),
-
možnost nápravy neshody z hlediska technického a
smluvního,
-
u neshody, která je předmětem stížnosti dodavateli nebo
upozornění od zákazníka, rozhodne odpovědný pracovník o oprávněnosti
reklamace.
Pokud to charakter služby (smlouvy) vyžaduje, informuje odpovědný
pracovník o možném způsobu nápravy zákazníka a vyžádá si jeho souhlas. V
případě nesouhlasu zákazníka odpovědný pracovník rozhodne o dalším postupu.
Odpovědný pracovník doplní do záznamu o neshodě vypořádání neshody.
5.3 Vypořádání neshody
5.3.1 Opatření k vypořádání neshodného produktu
Podle povahy neshody produktu lze pro její odstranění použít
některé z následujících možností:
-
reklamace u dodavatele,
-
vrácení komodity dodavateli a následná výměna dodavatelem
nebo záruční oprava dodavatelem,
-
přeřazení do jiné třídy (tj. změna třídy neshodného produktu
tak, aby byl ve shodě s požadavky, které se liší od původních - vyžaduje
souhlas zákazníka),
-
oprava (takové opatření provedené na neshodném produktu, aby
byl přijatelný pro zamýšlené použití),
-
vyřazení (opatření provedené na neshodném produktu, aby se
zabránilo jeho původně zamýšlenému použití),
-
výjimka (tj. povolení použít nebo uvolnit ve specifikovaných
mezích po schválenou dobu nebo na určité množství produktu takový produkt,
který nevyhovuje specifikovaným požadavkům),
-
nápravné opatření (neplánovaný interní audit, školení
personálu, vyřazení dodavatele ze seznamu schválených dodavatelů, revize
dokumentace, revize procesu).
O povaze neshod a všech provedených opatřeních jsou pořizovány
záznamy.
5.3.2 Přeřazení do jiné třídy
Přeřazení se týká dodávaných komodit, jejichž znaky neodpovídají
požadavkům zákazníka, ale je možno je použít jako komodity jiného druhu (např.
odlišná barva, materiál...). Přeřazení do jiné třídy předpokládá souhlas
zákazníka. Je rovněž možno přeřazení provést uskladněním komodity pro jiné
použití ve skladu společnosti. Záznam o přeřazení je proveden.
5.3.3 Oprava
Specifický postup opravy se týká dodávaných komodit v oblasti
strojů a zařízení. U neshodného produktu odpovědný pracovník postupuje
následujícím způsobem:
-
u nakoupeného hmotného produktu zajistí vyjmutí produktů z
procesu realizace a určí způsob a místo opravy,
-
u již dodaného produktu zákazníkovi určí způsob opravy u
zákazníka,
-
zadá znaky kvality ke sledování po dobu opravy,
-
u služby určí způsob nápravy po dohodě se zákazníkem.
Po opravě je proveden záznam do servisní knihy a proběhne
stejná kontrolní činnost jako před zjištěním neshody. Tato následná kontrola
ověří, zda provedená oprava splnila očekávaný výsledek a zda produkt dosáhl
stanovených parametrů.
Vedoucí pracovník zakázky doplní do záznamu o neshodě:
-
u nakoupených hmotných produktů výsledek kontroly po opravě,
tzn. konečný rozsah neshody,
-
u služby výsledek kontroly po opravě.
5.3.4 Vyřazení
Nakoupený produkt, který prokazatelně nesplňuje požadavky
objednávky, reklamuje odpovědný pracovník dodavateli. O reklamaci je pořízen
záznam formou reklamačního protokolu.
5.3.5 Výjimka
V případě schválení zákazníkem, tj. získání povolení zákazníka
použít nebo uvolnit ve specifikovaných mezích neshodný produkt, lze po
schválenou dobu nebo na zákazníkem schválené určité množství produktu takový
produkt použít, tj. pokračovat v realizaci produktu. O udělené výjimce včetně
jejího rozsahu je odpovědným pracovníkem pořízen záznam jako součást reklamačního protokolu.
5.4 Evidence neshod
Odpovědný pracovník, bezprostředně po vypořádání neshody,
pokračuje v řešení neshody podle ustanovení SŘ "Nápravná a preventivní
opatření“. Podle stanoveného postupu šetří a odstraňují příčinu neshody,
případně podávají návrh na další opatření. Evidence neshod je vedena centrálně.
PM záznamy o neshodách a přijatých nápravných opatřeních analyzuje jako součást
podkladů pro přezkoumání vedením.
NahoruSouvisející dokumentace
6 Související dokumentace
-
Obchodní zákoník,
-
věstník řídicí dokumentace,
-
platná řídicí dokumentace organizace ABC,
-
všeobecné obchodní podmínky v pl.zn.,
-
záruční a servisní podmínky v pl. zn.,
-
servisní kniha,
-
servisní list,
-
evidence neshod a opatření.
Příklad směrnice pro nápravná a preventivní opatření dle normy
ISO 9001:2008:
NahoruÚčel
1 Účel
Tento dokumentovaný postup stanoví pravidla pro přijímání
nápravných opatření a vyřešení podnětů pro preventivní opatření.
NahoruOblast platnosti
2 Oblast platnosti
Tato směrnice je závazná v rozsahu celé organizace ABC, která se
zabývá převážně obchodní činností s nástroji a nářadím.
NahoruDefinice
3 Definice pojmů
-
Vlastník procesu (odpovědný pracovník) - pracovník
odpovědný za proces nebo jeho část (např. ředitel, PM, vedoucí skladu, obchod,
odbyt...).
-
Shoda - splnění stanovených požadavků na produkt,
proces, QMS.
-
Neshoda - nesplnění specifikovaného požadavku.
-
Náprava - opatření k odstranění zjištěné
neshody.
-
Nápravné opatření - opatření k odstranění příčiny
zjištěné neshody nebo jiné nežádoucí situace.
-
Preventivní opatření - opatření k odstranění příčiny
potenciální neshody nebo jiné nežádoucí potenciální situace.
NahoruPříslušnosti
4 Příslušnosti
Ředitel organizace:
-
schvaluje a provádí přezkoumání realizace preventivních
opatření,
-
provádí přezkoumání realizace opatření k nápravě.
Vlastník procesu (odpovědný pracovník):
-
navrhuje postup a charakteristiky procesu,
-
identifikuje neshody,
-
zjišťuje příčinu neshody a navrhuje způsob jejího odstranění
včetně nápravných opatření, spolupracuje s vedením na návrhu preventivních
opatření,
-
zodpovídá za řádný průběh procesu včetně pořizování
záznamů.
Interní auditor:
-
identifikuje neshody,
-
spolupracuje na stanovení příčiny a návrhu opatření,
-
zodpovídá za řádný průběh kontroly včetně pořízení záznamu z
kontroly.
PM:
-
spolupracuje při šetření neshod a jejich příčin,
-
spolupracuje při návrhu NO a PO,
-
analyzuje záznamy o neshodách jako součást podkladů pro
přezkoumání vedením.
NahoruPopis procesu
5 Popis procesu
5.1 Druhy neshod
- 5.1.1 Kvalita poskytovaného produktu může být obecně negativně
ovlivněna problémy souvisejícími s vlastním procesem realizace, s kontrolním,
měřicím a zkušebním zařízením, se subdodávkami, se zaměstnanci (kvalifikace,
odborná způsobilost).
- 5.1.2 Neshody obecně mohou zahrnovat neshody v procesu poskytování
služby, neshody v dodávaných komoditách (výrobcích) - podrobnosti uvádí SŘ
"Řízení neshodného produktu“, neshody v procesech, činnostech a QMS obecně.
Informace o neshodách jsou identifikovány prostřednictvím:
-
provozních kontrol odpovědného pracovníka,
-
interního auditu,
-
vlastními zaměstnanci při běžném provozu,
-
stížností a reklamací zákazníka.
Neshody jsou v zásadě dvojího typu:
-
Nezávažná neshoda se specifikovanými požadavky -
drobná, méně závažná nebo nesystémová neshoda s minimálním možným dopadem na
shodu s požadavky (kvalitu) produktu, na proces nebo celý QMS. Ustanovení normy
jsou splněna částečně nebo se jedná o ojedinělé neshody v systému QMS. Neshodu
je možné bez problémů napravit v normálním průběhu práce. O zdokumentování
takové neshody rozhodne odpovědný pracovník.
-
Závažná neshoda se specifikovanými požadavky -
ustanovení normy jsou nezavedena a/nebo nesplněna, ustanovení vnitřních
předpisů společnosti jsou nesplněna nebo se jedná o opakující nezávažné
neshody. V takovém případě se postupuje dle dále uvedených pravidel:
Neshoda zjištěná vlastnímu zaměstnanci je zaznamenána odpovědným
pracovníkem v případě servisní služby do servisního listu, poté je záznam
doplněn do servisní knihy. V případě reklamací zákazníka je proveden záznam
do reklamačního protokolu, v ostatních případech do formuláře protokol o neshodě. Zjistí-li neshodu pracovník, oznámí tuto skutečnost
bez zbytečného odkladu přímému nadřízenému. Ze strany odpovědného pracovníka
vyjdou místa, kde byla identifikována neshoda, je přezkoumána její příčina,
vyhodnocena potřeba opatření, navržena odpovídající náprava, případně nápravné
opatření k odstranění příčiny existující neshody, aby se zabránilo jejímu
opakování. Opatření k nápravě musí být přiměřené důsledkům zjištěných neshod.
Za tím účelem může odpovědný pracovník, o povaze opatření s PM. Po realizaci
nápravných opatření je hodnocena jejich efektivita a účinnost.
5.2 Nápravná opatření
Vhodnými nápravnými opatřeními jsou v organizaci ABC:
-
analýza procesů (činností),
-
porady k příčinám neshod,
-
revize dokumentace QMS,
-
vypracování nové dokumentace QMS,
-
opravy, údržba a případně kalibrace kontrolního, měřicího a
zkušebního zařízení,
-
školení zaměstnanců,
-
motivační programy.
5.3 Preventivní opatření
- 5.3.1 Preventivní opatření zabraňují vzniku potenciální neshody.
Rozhodnutí o těchto opatřeních patří do kompetence vedení společnosti, neboť je
zpravidla nutné uvolnit také potřebné zdroje na řešení. Jedná se většinou o
řešení systémových problémů s cílem odstranit příčiny možné neshody, vady nebo
jiné nežádoucí situace, aby se zabránilo jejich výskytu. Hlavními informačními
zdroji pro stanovení preventivních opatření jsou analýzy neshod a vyhodnocování
reklamací zákazníků, interní audity a závěry z přezkoumání vedením.
- 5.3.2 Členové vedení společnosti, kteří přezkoumávají QMS,
shromažďují informace o:
-
trhu,
-
potřebách a očekáváních zákazníka,
-
spokojenosti zákazníka,
-
stabilitě procesu,
-
systému managementu kvality,
-
výstupech z analýzy údajů,
-
procesech, které poskytují včasné varování o blížících se
neregulovaných provozních podmínkách.
-
Na základě těchto informací vyhodnocují rizika a trendy a
definují možné neshody. K vyhodnocení používají v případě vhodnosti obecně
známé analýzy.
- 5.3.3 Každou možnou neshodu podrobí příslušný vlastník procesu
(odpovědný pracovník) nebo člen vedení společnosti přezkoumání možné příčiny.
Šetření provede sám nebo v týmu specialistů. Pro stanovení příčiny možné
neshody pověření specialisté shromažďují a analyzují dostupné údaje,
specifikace a záznamy. Specialisté hledají pouze interní příčiny možné neshody,
tedy možné nedostatky v některém z interních procesů. Zjištěné externí příčiny
jsou jen krokem na cestě k odhalení příčiny interní. Ty externí příčiny, proti
kterým společnost nemá ochranu, naznačují nedostatečné ošetření rizika v
systému managementu kvality, a proto je nutné hledat příčinu v interních
systémových předpisech.
- 5.3.4 O přijetí preventivního opatření rozhodne příslušný vlastník
procesu nebo člen vedení společnosti po předchozí poradě s vedením společnosti.
Preventivní opatření s velkým finančním dopadem nebo opatření, která mají
značný potenciální vliv na spokojenost zákazníka, přebírá k řešení vždy ředitel
společnosti. Příslušný vlastník procesu nebo člen vedení společnost (dále jen
zadavatel) vypracuje dokument "Návrh preventivního opatření“, který
obsahuje:
-
zdroj informací pro preventivní opatření,
-
identifikaci příčiny potenciální neshody,
-
popis možné neshody nebo nežádoucí situace,
-
specifikaci cíle preventivního opatření,
-
návrh opatření včetně požadavků na zdroje, termínů a
zodpovědností.
Po uplynutí termínu pověřený pracovník ověří splnění všech
zadaných úkolů z dokumentu "Preventivní opatření“ a výsledek kontroly
zaznamená. Nesplnění úkolu řeší PM s ředitelem organizace.
- 5.3.5 Zadavatel zváží, kdy a jakým způsobem bude potvrzena účinnost
preventivního opatření. Účinnost preventivního opatření zadavatel ověřuje sám
nebo ve spolupráci s řešitelem opatření. Pokud je účinnost preventivního
opatření potvrzena, zadavatel toto následné ověření přijatých preventivních
opatření zaznamená do dokumentu. Tím je celý postup "Preventivní opatření“
ukončen. Pokud účinnost není potvrzena, vede zadavatel další jednání za účelem
potvrzení nebo vyvrácení oprávněnosti specifikovaných příčin. Výsledkem může
být:
-
nové šetření příčiny možné neshody a nový návrh
preventivního opatření,
-
jednání ve vedení společnosti o nedůsledném odstraňování
identifikovaných příčin.
5.4 Přezkoumání provedených opatření
Záznamy z provedených NO a PO jsou jedním ze základů informací
pro přezkoumání systému vedením. PM jako podklad pro zprávu k přezkoumání
vedením převezme záznamy z NO a PO za uplynulé období (ukončené i dosud
nevyřízené) a buď jednotlivě, nebo společně z nich analyzuje příčiny, průběh a
výsledky plnění opatření a míru účinnosti nově přijímaných opatření. Tato
analýza pak slouží jako jeden z podkladů k přezkoumání vedením.
NahoruSouvisející dokumentace
6 Související dokumentace
-
Obchodní zákoník,
-
věstník řídicí dokumentace,
-
platná řídicí dokumentace organizace ABC,
-
servisní list,
-
servisní kniha,
-
evidence neshod a opatření.
Pozn.: Nová norma ISO 9001:2008 výslovně připouští pokrytí
požadavků na jeden, či více postupů jedním dokumentem (jednou směrnicí). Proto
je v našem příkladě použit jeden postup, přestože norma požaduje jeden
dokumentovaný postup ve svém čl. 8.5.2 pro nápravná opatření a další v čl.
8.5.3 pro preventivní opatření.
NahoruEvidence neshod
Výsledkem identifikace neshod a stanovení způsobu nápravy může být
jednotná evidence, přístupná pro určené pracovníky například
prostřednictvím počítačové firemní sítě, jako je tabulka neshod v našem
příkladě.
Tabulka neshod a opatření
Legenda:
-
Z: zjištění při kontrole (K), externím auditu (EA), interním
auditu (IA).
-
H: hodnocení - náprava (N), nápravné opatření (NO),
preventivní opatření (PO).
-
T: termín realizace.
-
O: ověřil (kontrola provedení realizace, účinnosti
opatření).
Neshody a opatření s ohledem na novou normu ISO
9001:2008
Dále si popíšeme, jak bylo řečeno v úvodu, nejčastější příčiny
neshod a jejich vyřešení při přechodu na novou normu ISO 9001:2008.
Následující odstavce ale neobsahují kompletní výčet požadavků normy, ten bude
postupně doplňován i s podrobným komentářem viz 3/3.1.1 této příručky.
Příklady si rozdělíme na dvě části:
1. změny v terminologii,
2. změny v obsahu.
Příklady zahrnují vždy popis konkrétní situace, variantu současnou,
která by vedla k neshodě při auditu, a dále návrh řešení, resp. odstranění této
potenciální neshody.
NahoruZměny v terminologii
1. Změny v terminologii
Bylo již řečeno, že jedna z oblastí změn nové normy se týká
používané terminologie, a to jednak v oblasti nových termínů používaných
anglickým originálem, tedy normou ISO 9001:2008, jednak částečně odlišnými
překlady české verze ČSN EN ISO 9001:2009 i tam, kde se původní originál v
anglické verzi nemění (např. pojem "zaznamenat“ je nyní nahrazen pojmem
"vytvářet a udržovat záznamy“, pojem "opatření k nápravě“ je nahrazen pojmem
"nápravná opatření“, pojem "znaky“ pojmem "charakteristiky“ apod.).
Pro představu o rozsahu je přehled některých změn uveden v
následující tabulce.
Přehled nově používaných českých termínů
Jelikož stále platí, že nový překlad některých termínů a slov nesmí
být důvodem pro vystavení neshody auditorem při externím auditu, nemělo by být
nepoužití těchto nových termínů důvodem problémů při auditu. V některých
případech jde o změnu, která nemá prakticky vzato na nic vliv (např. změna
jakost x kvalita).
V případě takovýchto změn buď může firma zaujmout stanovisko, kdy se
k novým pojmům hlásí a provede v této souvislosti revizi dokumentace, a to
najednou, či postupně, nebo bude i nadále používat pojmy původní z důvodů
firemních zvyklostí.
Ve druhém případě se minimálně doporučuje v definicích případně
uvést odkaz na novou normu s komentářem, které pojmy je možné nadále používat,
případně které se doporučují používat.
Jako neshoda by bylo kvalifikováno nepoužití v dokumentaci
alespoň správného datování normy (tedy ISO 9001:2008, resp. ČSN EN ISO
9001:2009).
Pozn.: Přesto ale mohou některé pojmy mít dopad
zásadní (např. změna zaměstnanci x pracovníci), těm se budeme ještě dále
věnovat v části obsahových změn.
Příkladem opatření ve smyslu staré/nové terminologie je výtah z
původní a revidované příručky kvality:
NahoruŠpatně
ŠPATNĚ - Nepřesné znění, které by vedlo k neshodě vůči
požadavkům revidované normy při auditu:
Příručka jakosti
Kapitola 2: Normativní odkazy, definice pojmů, zkratky
V QMS společnosti se uplatňují:
-
ČSN EN ISO 9000: 2000 - Systémy managementu kvality - Základy, zásady a slovník;
-
ČSN EN ISO 9001: 2001 - Systémy managementu jakosti - Požadavky;
-
ČSN EN ISO 19011:2003 - Směrnice pro auditování systémů
managementu jakosti a/nebo systémů environmentálního mamangementu;
-
další normy s přímou souvislostí s realizačními procesy - viz
seznam norem.
Definice pojmů
Pro účely této Příručky jakosti platí definice uvedené v
normativních dokumentech dle čl. 1 této kapitoly. Dále jsou uvedeny pouze
základní definice nutné pro snadnou orientaci v příručce.
NahoruSprávně
SPRÁVNĚ - Přesné znění dle revidované normy ČSN EN ISO
9001:2009
Příručka kvality
Kapitola 2: Normativní odkazy, definice pojmů, zkratky
Normativní odkazy
V QMS společnosti se uplatňují:
-
ČSN EN ISO 9000: 2006 - Systémy managementu kvality - Základní principy a slovník;
-
ČSN EN ISO 9001: 2009 - Systémy managementu kvality - Požadavky;
-
ČSN EN ISO 19011:2003 - Směrnice pro auditování systémů
managementu jakosti a/nebo systémů environmentálního mamangementu;
-
ČSN ISO 10001:2008 - Management kvality - Spokojenost
zákazníka - Směrnice pro pravidla chování organizací;
-
ČSN ISO 10002:2005 - Management kvality - Spokojenost
zákazníka - Směrnice pro vyřizování stížností v organizacích;
-
ČSN ISO 10003:2009 - Management kvality - Spokojenost
zákazníka - Návod pro řešení vnějších neshod a reklamací;
-
další normy s přímou souvislostí s realizačními procesy - viz
seznam norem.
Definice pojmů
Pro účely této příručky kvality platí definice uvedené v
normativních dokumentech dle čl. 1 této kapitoly. Dále jsou uvedeny pouze
základní definice nutné pro snadnou orientaci v příručce.
V předchozí části jsme si nastínili změny v terminologii používané
normou ISO 9001:2008 oproti předchozí verzi ISO 9001:2000 a uvedli jsme si
příklady změn v terminologii, které nemají zásadní dopad na systém managementu
kvality.
NahoruDůležité změny v termínech
K důležitějším změnám v termínech patří následující dvě, na které
bychom v této souvislosti neměli zapomenout:
V anglickém originále:
Protože ve smyslu normy ISO 9000 znamená pojem kvalita stupeň
splnění požadavků souborem znaků, kvalita produktu tak znamená stupeň splnění
požadavků na produkt neboli shoda s požadavky na produkt. V podstatě tedy jde o
totožné pojmy, i když v českém překladu cítíme určité rozšíření oblasti
požadavků nad rámec "pouze“ kvalitativních znaků, kterými jsou např. technické
parametry (těmi může být řada rozdílných znaků, jako jsou třeba rozměry, barva,
odolnost proti otěru, pružnost, pevnost, kompatibilita...), i na další - např.
bezpečnost a ochrana životního prostředí. Shoda s požadavky na produkt tak může
zahrnovat shodu s celým souborem znaků, které se zdaleka nemusí týkat "jen“
dobré či špatné kvality.
NahoruZměny v 6. kapitole
Další změna, jak už bylo předesláno, se týká viz 6 -
Management zdrojů:
V anglickém originále:
V této souvislosti si připomeňme, že zaměstnanec souvisí v českém
právním prostředí s oblastí pracovně-právních vztahů definovaných zákonem č.
262/2006 Sb., v pl. zn., zákoník práce. Pojem pracovník může být
nyní chápán v širším slova smyslu, a nově tedy bude zahrnovat i externisty
(např. pracovníky subdodavatelů, pracovníky na živnostenský list). V praxi to
znamená stanovit požadavky na kompetenci, poskytovat výcvik nebo provádět jiná
opatření pro dosažení stanovených kompetencí a celkově působit i na některé
externí pracovníky mimo vlastní zaměstnance, a to podle vlivu jejich činnosti
na shodu s požadavky na produkt neboli námi realizované služby či výrobky.
Jako neshoda by bylo kvalifikováno nepoužití v dokumentaci
správného termínu, tedy pracovníci, ale zejména nedodržení výše popsaných
důsledků.
Příklad
Příkladem opatření ve smyslu staré/nové terminologie
zaměstnanci/pracovníci je opět výtah z původní a revidované příručky
kvality:
NahoruŠpatně
ŠPATNĚ - Používání pojmu zaměstnanec, které by vedlo k
neshodě vůči požadavkům revidované normy při auditu.
Pozn.:
V textu jsou znázorněny i některé další drobné změny s ohledem na novou
terminologii, které však nemají významový dopad - (nejen) v následujícím
příkladu jsou pro možnost porovnání všechny podstatné změny
zvýrazněny: Úvod - Poskytování zdrojů
NahoruPoskytování zdrojů
Vedení společnosti AEC odpovídá za identifikaci a poskytování zdrojů pro vlastní činnosti a jejich ověřování. Z toho důvodu
určuje a poskytuje zdroje potřebné pro:
-
uplatňování, udržování a neustálé zlepšování QMS,
-
zvyšování spokojenosti zákazníka plněním jeho
požadavků,
-
plnění požadavků vyplývajících z platných právních
předpisů,
-
plnění požadavků na bezpečnost práce a ochranu zdraví při
práci.
Zajištění těchto požadavků je realizováno systémem řízení
organizace, řádnou přípravou a dalším vzděláváním jejích zaměstnanců,
stanovením postupů včetně dokumentace pro vlastní činnosti a jejich dodržováním
včetně kontroly.
Organizace AEC v přiměřeném rozsahu poskytuje:
Lidské zdroje
NahoruLidské zdroje
Všeobecně
Zaměstnanci, kteří provádějí práci ovlivňující jakost
poskytované služby, jsou způsobilí na základě vzdělání, zkušeností a
výcviku. Každý zaměstnanec společnosti je s ohledem zejména na plnění
politiky a cílů jakosti vzděláván dále v rámci zvyšování odborné
kvalifikace.
Odborná způsobilost, vědomí závažnosti a
výcvik
NahoruOdborná způsobilost
Za dodržení požadavků na kvalifikaci, zaškolování a další
vzdělávání zaměstnanců a dodržování stanovených zásad a postupů
týkajících se jejich odborné způsobilosti je odpovědnost v prvé řadě na
vedení společnosti. Společnost AEC určuje nezbytnou odbornou způsobilost
svých zaměstnanců, poskytuje jim dále výcvik odpovídající jejich pracovnímu
zařazení a zajišťuje u svých zaměstnanců touto formou povědomí o
závažnosti a vlivu jejich činností na dosažení politiky a cílů jakosti.
O vzdělání, výcviku, dovednostech a zkušenostech včetně hodnocení efektivity
provedených opatření organizace udržuje odpovídající záznamy.
Pro realizaci zakázek zaměstnává organizace AEC zaměstnance s
dostatečnou praxí a vzděláním. Kvalifikační požadavky stanovuje v kartách
pracovního místa ředitel organizace a pravidelně je přezkoumává s ohledem na
to, zda odpovídají současným požadavkům, zejména s ohledem na:
-
současné i předpokládané požadavky zákazníků,
-
současnou situaci v organizaci,
-
předpokládaný vývoj organizace,
-
požadavky relevantních právních předpisů.
NahoruPlán vzdělanosti
V případě potřeby jsou zaměstnanci zařazováni do plánu
vzdělávání. Výcvik svých zaměstnanců přitom realizuje organizace ve dvou
stupních, uvedených dále.
-
Základní zaškolení - je realizováno příslušným vedoucím
pracovníkem po nástupu nového zaměstnance, obsahuje zejména požadavky s ohledem
na zaškolení v souvislosti s předpokládaným pracovním zařazením, požadavky QMS
a vstupní školení BOZP.
-
Další odborné vzdělávání - je realizováno v průběhu
pracovního poměru účastí na odborných přednáškách a kurzech, dále zaškolováním
a zapracováváním na nové, případně předtím nepoužívané pracovní prostředky,
dále studiem technických podkladů, odborné literatury a výměnou zkušeností. Pro
další odborné vzdělávání sestavuje asistentka organizace pro další rok vždy
plán vzdělávání, který odráží rozdíly mezi kvalifikačními požadavky a
skutečností u jednotlivých zaměstnanců, potřeby organizace a finanční možnosti
organizace.
Tento plán obsahuje každoročně zejména:
-
opakovaná školení z požadavků QMS,
-
školení vyplývající z právních požadavků,
-
zácvik nových zaměstnanců, případně zácvik z důvodu
zastupitelnosti.
Navržený plán schvaluje ředitel společnosti a jeho plnění je
součástí přezkoumání vedením. Schematicky je postup řízení lidských zdrojů
znázorněn rovněž v příloze.
NahoruSprávně
SPRÁVNĚ - Použití pojmu pracovník se všemi důsledky dle
revidované normy ČSN EN ISO 9001:2009 .
NahoruPoskytování zdrojů
Úvod - Poskytování zdrojů
Vedení společnosti AEC odpovídá za určování a
poskytování zdrojů pro vlastní činnosti a jejich ověřování. Z toho důvodu
určuje a poskytuje zdroje potřebné pro:
-
implementaci, udržování a neustálé zvyšování
efektivnosti QMS,
-
zvyšování spokojenosti zákazníka prostřednictvím
plnění jeho požadavků,
-
plnění požadavků vyplývajících z platných právních
předpisů,
-
plnění požadavků na bezpečnost práce a ochranu zdraví při
práci.
Zajištění těchto požadavků je realizováno systémem řízení
organizace, řádnou přípravou a dalším vzděláváním jejích zaměstnanců,
stanovením postupů včetně dokumentace pro vlastní činnosti a jejich dodržováním
včetně kontroly.
Organizace AEC v přiměřeném rozsahu poskytuje:
Lidské zdroje
NahoruLidské zdroje
Obecně
Pracovníci, kteří provádějí práci ovlivňující shodu s
požadavky na poskytované služby, jsou kompetentní na základě
vzdělání, zkušeností, dovedností a výcviku. Každý pracovník, ať
zaměstnanec či externí spolupracovník, je s ohledem zejména na plnění
politiky a cílů kvality vzděláván dále v rámci zvyšování odborné
kvalifikace v rozsahu, který závisí na vlivu jím prováděných prací na
celkový výsledek.
Kompetence , vědomí závažnosti a výcvik
NahoruKompetence
Za dodržení požadavků na kvalifikaci, zaškolování a další
vzdělávání pracovníků a dodržování stanovených zásad a postupů
týkajících se jejich kompetence je odpovědnost v prvé řadě na vedení
společnosti. Společnost AEC určuje nezbytnou kompetenci pracovníků, kteří provádějí práce ovlivňující shodu s požadavky na poskytované
služby; poskytuje jim dále výcvik odpovídající jejich pracovnímu zařazení a
zajišťuje u svých pracovníků touto formou povědomí o závažnosti a vlivu
jejich činností na dosažení politiky a cílů kvality. O vzdělání,
výcviku, dovednostech a zkušenostech včetně hodnocení efektivity provedených
opatření organizace udržuje odpovídající záznamy.
NahoruZaměstnanci společnosti
Zaměstnanci společnosti
Pro realizaci zakázek zaměstnává organizace AEC zaměstnance s
dostatečnou praxí a vzděláním. Kvalifikační požadavky stanovuje v kartách
pracovního místa ředitel organizace a pravidelně je přezkoumává s ohledem na
to, zda odpovídají současným požadavkům, zejména s ohledem na:
-
současné i předpokládané požadavky zákazníků,
-
současnou situaci v organizaci,
-
předpokládaný vývoj organizace,
-
požadavky relevantních právních předpisů.
NahoruPlán vzdělávání
V případě potřeby jsou zaměstnanci zařazováni do plánu
vzdělávání. Výcvik svých zaměstnanců přitom realizuje organizace ve dvou
stupních, uvedených dále.
- c) Základní zaškolení - je realizováno příslušným vedoucím
pracovníkem po nástupu nového zaměstnance, obsahuje zejména požadavky s ohledem
na zaškolení v souvislosti s předpokládaným pracovním zařazením, požadavky QMS
a vstupní školení BOZP.
- d) Další odborné vzdělávání - je realizováno v průběhu
pracovního poměru účastí na odborných přednáškách a kurzech, dále zaškolováním
a zapracováváním na nové, případně předtím nepoužívané pracovní prostředky,
dále studiem technických podkladů, odborné literatury a výměnou zkušeností. Pro
další odborné vzdělávání sestavuje asistentka organizace pro další rok vždy
plán vzdělávání, který odráží rozdíly mezi kvalifikačními požadavky a
skutečností u jednotlivých zaměstnanců, potřeby organizace a finanční možnosti
organizace.
Tento plán obsahuje každoročně zejména:
-
opakovaná školení z požadavků QMS,
-
školení vyplývající z právních požadavků,
-
zácvik nových zaměstnanců, případně zácvik z důvodu
zastupitelnosti.
Navržený plán schvaluje ředitel společnosti a jeho plnění je
součástí přezkoumání vedením. Schematicky je postup řízení lidských zdrojů
znázorněn rovněž v příloze.
NahoruExterní pracovníci
Externí pracovníci
V případě nedostatků provozních kapacit nebo potřeb
přesahujících rámec způsobilosti vlastních zdrojů pro procesy realizované
organizací AEC mohou být tyto činnosti zabezpečovány formou spolupráce s
externími pracovníky. Ti jsou využíváni hlavně pro odbornou způsobilost. Při
jejich zabezpečování je uplatněna zásada řízení externích zdrojů tak, aby bylo
zabezpečeno dosažení stanovených požadavků na shodu s příslušnými požadavky.
Pro jejich dosažení se provádí:
-
stanovení požadavků na kompetenci,
-
přezkoumání způsobilosti,
-
podle okolností poskytnutí výcviku analogicky dle
předchozího odstavce,
-
komunikace a přenos potřebných informací,
-
kontrola v průběhu provádění a při převzetí
produktu.
***
NahoruLidské zdroje
K otázce kompetence pracovníků se ještě dostaneme .2 Lidské
zdroje.
Z výše uvedeného příkladu je zřejmé, že některé změny v terminologii
mohou mít značný významový dopad. Rozsah tohoto dopadu závisí samozřejmě na
předchozím způsobu uplatnění příslušných požadavků.
Nahoru2. Změny v obsahu některých článků
NahoruZměny
V dalším textu si projdeme některé podstatnější změny v obsahu
jednotlivých článků nové normy a s tím související příklady možných neshod.
Budeme se věnovat neshodám vzhledem k těmto požadavkům normy ISO 9001:2008:
-
Čl. 1.1 OBECNĚ,
-
Čl. 4.1 VŠEOBECNÉ POŽADAVKY,
-
Čl. 4.2 POŽADAVKY NA DOKUMENTACI,
-
Čl. 5.1 ANGAŽOVANOST A AKTIVITA MANAGEMENTU,
-
Čl. 6.2 LIDSKÉ ZDROJE,
-
Čl. 7.2 PROCESY TÝKAJÍCÍ SE ZÁKAZNÍKA,
-
Čl. 7.5 VÝROBA A POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB,
-
Čl. 8 MĚŘENÍ, ANALÝZA A ZLEPŠOVÁNÍ.
Pozn.: Pro lepší představu je dále v textu
podtržením označen nově používaný pojem, popřípadě je
(v závorce a kurzívou) označen termín předchozí verze.
NahoruČl. 1.1 OBECNĚ
Norma specifikuje požadavky na systém managementu kvality v
případech, kdy organizace:
-
potřebuje prokazovat svou schopnost trvale poskytovat produkt,
který splňuje požadavky zákazníka a aplikovatelné (příslušné) požadavky zákonů a předpisů;
-
má v úmyslu zvyšovat spokojenost zákazníka pomocí efektivní aplikace systému a ujišťováním o shodě s požadavky zákazníka a s aplikovatelnými (příslušnými) požadavky zákonů a předpisů.
Termín "produkt“ se vztahuje k produktu, který je pro zákazníka
určen nebo zákazníkem požadován, ale také jakémukoli zamýšlenému výstupu z
procesů realizace produktu.
Požadavky zákonů a předpisů mohou být vyjádřeny jako právní
požadavky.
Kromě upřesnění pojmu produkt a zobecnění pojmu právní požadavky
není žádný důvod, aby tyto změny vedly k neshodě při auditu. Na textu se v
podstatě nic nemění.
NahoruČl. 4.1 VŠEOBECNÉ POŽADAVKY
Kromě ostatních ustanovení dochází k upřesnění požadavku na
monitorování a měření procesů ve smyslu: monitorovat tam, kde je možné měřit
a analyzovat procesy potřebné pro systém managementu (kvality).
Poměrně větší prostor pro změnu textu je věnován pojmu "outsourcing“
neboli "externí procesy“.
Rozhodne-li se organizace použít pro jakýkoli proces, který má vliv
na shodu produktu s požadavky, externí zdroj (outsourcing), musí
zajistit, aby takovýto proces řídila (zajistila kontrolu). Typ a rozsah řízení těchto procesů musí být určen (identifikován) v systému managementu kvality.
V textu je dále vysvětleno formou poznámky, že "outsourcovaný
proces je takový proces, který organizace potřebuje pro svůj systém managementu
a u kterého bylo rozhodnuto, že bude vykonáván externí stranou.“
NahoruPoznámka
Dále je doplněna poznámka ve smyslu, že:
-
zajištění řízení externích procesů nezbavuje organizaci
odpovědnosti za shodu s požadavky zákazníka, zákonů a předpisů;
-
typ a rozsah řízení externího procesu může být ovlivněn různými
faktory.
Připomínáme, že organizace v rámci procesního přístupu mj. musí:
-
určovat potřebné procesy (tj. procesy manažerské, procesy
poskytování zdrojů, procesy realizace a procesy monitorování a měření, a to včetně externích procesů, pokud jsou využívány),
-
stanovit posloupnost a pořadí všech těchto procesů (ať už formou
mapy, diagramů, slovního popisu...).
Máme-li zajištěnu identifikaci (určení) procesů a jejich návaznosti
např. formou mapy procesů, pak by jako neshoda bylo kvalifikováno opomenutí
identifikace a návaznosti externího(ch) procesu(ů) v této mapě.
Příkladem je příloha 1 Příručky kvality organizace provádějící
výrobu kovoobráběcích nástrojů, která obsahuje mapu procesů organizace jako
prostředek pro základní identifikaci procesů a jejich návaznosti (resp.
posloupnosti).
NahoruŠpatně
ŠPATNĚ - Mapa procesů, ve které není jasně identifikován
externí proces, ačkoli je organizací zajišťován; což by vedlo k neshodě vůči
požadavkům revidované normy při auditu.
NahoruPoznámka
Pozn.: procesy řízené společností jsou:
-
procesy řízení,
-
procesy klíčové.
NahoruSprávně
SPRÁVNĚ - Doplnění návaznosti externího procesu ve smyslu
revidované normy ČSN EN ISO 9001:2009 .
NahoruPoznámka
Pozn.: procesy řízené společností jsou:
Druhý příklad možné identifikace externího procesu v mapě
procesů:
Třetí příklad možné identifikace externího procesu v postupovém
diagramu procesu:
NahoruPozn.
Pozn.: Z výše uvedeného příkladu je také zřejmý rozdíl mezi
uplatněním čl. 4.1 a 7.4:
-
audit/inspekce budovy jsou realizovány jako externí
proces, který firma sice řídí, ale realizace celého procesu inspekce je
externí (tj. řídíme se požadavky čl. 4.1 normy ISO 9001:2008 "Všeobecné
požadavky“);
-
v případě jednotlivých činností dle harmonogramu/ plánu zakázky
(jednotlivé opravy, údržby, kontroly zařízení...) je postupováno dle dílčích
smluv se subdodavateli v rámci nákupu (tj. řídíme se požadavky čl. 7.4 normy
ISO 9001:2008 "Nákup“).
NahoruČl. 4.2 POŽADAVKY NA DOKUMENTACI
Řízení dokumentů
Kromě ostatních požadavků, které se v zásadě nemění, je třeba
zajištění, že jsou identifikovány ty dokumenty externího původu, které organizace stanovila jako nezbytné pro plánování a fungování SMK, a
dále zajištění, že je jejich distribuce řízena.
Jedná se o upřesnění požadavku na:
-
identifikaci, resp. stanovení jednotlivých typů dokumentů
externího původu, tj. těch, které vznikají mimo organizaci a jsou pro její
fungování nezbytné či alespoň potřebné,
-
zabezpečení jejich řízení.
Opět si požadavek "staré“ a "nové“ verze konkrétně rozebereme na
jednoduchém příkladu.
Jako příklad bude použita část směrnice naší fiktivní společnosti
pro řízení dokumentů a záznamů, tj. část jednoho z tzv. povinně dokumentovaných
postupů (dokumentovaný postup pro řízení dokumentů a záznamů je požadavkem
staré i nové normy ISO 9001).
NahoruŠpatně
ŠPATNĚ - Směrnice nespecifikuje, co jsou dokumenty externího
původu, natož aby stanovila způsob jejich distribuce, což by vedlo k neshodě
vůči požadavkům revidované normy při auditu.
Možná formulace neshody by v tomto případě byla tato: Organizace
nezajistila identifikování dokumentů externího původu, které jsou pro ni
nezbytné, a tudíž ani jejich distribuci. Není stanovena odpovědnost za řízení
dokumentů externího původu.
......
Externí dokumentace
NahoruExterní dokumentace
Dokumenty vzniklé mimo dokumentační systém firmy, ale mající
bezprostřední vztah k jejich tvorbě či k jakosti, jsou externí dokumenty.
Společnost zajišťuje jejich identifikaci a řízení její distribuce
prostřednictvím manažera jakosti. Ten je povinen každý takový dokument označit
razítkem "řízený dokument“ a odpovídá za jeho distribuci na příslušná
místa.
NahoruSprávně
SPRÁVNĚ - Byla doplněna část směrnice o popis systému řízení
externí dokumentace včetně přílohy - registru externích dokumentů. Byly
stanoveny odpovědnosti za jejich distribuci. Tím je uvedená neshoda
odstraněna.
Pozn.: Pro ilustraci je k části směrnice připojena
i část příloh - registr právních požadavků a seznam norem (výtah) jako příklad
možného způsobu identifikace dokumentů externího původu.
......
Řízení externích dokumentů
NahoruŘízení externích dokumentů
Externí dokumentace je taková dokumentace, která se ve
společnosti nevytváří, ale společnost je jejím působením či existencí
ovlivňována. Společnost AEC v rámci systému managementu kvality zajišťuje
identifikaci těch dokumentů externího původu, které jsou nezbytné pro jeho
plánování a fungování.
Zároveň prostřednictvím přidělení zdrojů, odpovědností a
pravomocí zajišťuje jejich distribuci a další používání v přiměřeném
rozsahu.
Dokumenty externího původu nezbytné pro plánování a fungování
systému managementu kvality ve společnosti AEC vymezuje následující
odstavec.
Jedná se zejména o následující dokumenty:
-
právní předpisy ČR (EU) - směrnice, nařízení, zákony,
nařízení vlády, vyhlášky, výnosy, výměry, které se vztahují na činnosti
společnosti;
-
technické normy, specifikace, směrnice;
-
návody k obsluze, manuály apod. k nakupovaným
zařízením;
-
dokumentace dodaná zákazníkem (projektová dokumentace,
…