16.2.1.1
Neshody a jejich řízení v systémech managementu
Ing. Monika Becková
I další systémy managementu (kromě QMS) dnes nejčastěji využívané
pracují s těmito pojmy, aby se pak v oblasti certifikace prohlásila v závěru
shody s požadavky normy na ten který systém řízení (viz certifikace shody).
Uveďme si příklady:
EMS (Environmental Management System - systém
environmentálního managementu)
Pojem shoda a neshoda "zná“ rovněž EMS - viz ČSN ISO 14004:2005 "Systémy environmentálního managementu - Všeobecná směrnice k zásadám, systémům
a podpůrným metodám“, která převzala definice z normy ISO 9000; ČSN EN ISO
14001:2005 "Systémy environmentálního managementu - Požadavky s návodem pro
použití“ pak požaduje zavést systém pro řízení neshod - viz čl. 4.5.3
Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření:
"Organizace musí vytvořit, zavést a udržovat postup(y) pro
řešení skutečné(ných) nebo potenciální(ch) neshody (neshod) a pro přijetí
opatření k nápravě a preventivních opatření. Postup(y) musí definovat požadavky
pro:
-
identifikování a nápravu(y) neshody (neshod) a pro přijetí
opatření vedoucích ke zmírnění jejich environmentálních dopadů,
-
zkoumání neshody (neshod), určování její(ich) příčiny
(příčin) a přijímání opatření v zájmu zabránění jejich opakování,
-
vyhodnocování potřeby zavést opatření k předcházení neshody
(neshod) a zavádění vhodných opatření pro zamezení jejich výskytu,
-
zaznamenávání výsledků přijatého (přijatých) opatření k
nápravě a preventivního(ních) opatření a
-
přezkoumávání efektivnosti přijatého (přijatých) opatření k
nápravě a preventivního(ních) opatření“.
SMBOZP (systém managementu bezpečnosti práce a ochrany
zdraví při práci)
Také tento systém řízení definuje pojem neshoda, nápravná a
preventivní opatření.
Neshoda je v tomto případě jakákoli odchylka od pracovních
norem, zvyklostí, postupů, nařízení atd., která může vést k tzv. "nežádoucí
události“ (nehoda, skoronehoda) - to znamená ke zranění, onemocnění, škodě na
majetku, poškození pracovního prostředí či kombinaci několika těchto událostí.
Dále je opět požadován postup pro řízení neshod včetně nápravných a
preventivních opatření - viz čl. 4.5.2 Nehody, nežádoucí události, neshody a
nápravná a preventivní opatření:
"Organizace musí vytvořit a udržovat postupy definování
odpovědností a pravomocí pro:
-
řešení a vyšetřování:
-
nehod,
-
nežádoucích událostí,
-
neshod;
-
přijetí opatření vedoucí ke zmírnění následků nehod,
nežádoucích událostí a neshod;
-
zahájení a dokončení nápravných a preventivních
opatření;
-
ověření efektivnosti přijatých nápravných a preventivních
opatření.
Tyto postupy musí vyžadovat, aby všechna navržená nápravná a
preventivní opatření byla před zavedením přezkoumána procesem hodnocení
rizik.“
Všechna nápravná a preventivní opatření, která jsou přijata k
vyloučení příčin existujících či potenciálních příčin neshod, musejí být
samozřejmě přiměřená vzhledem k významnosti problému a odpovídat zjištěným
rizikům BOZP.
ISMS (Information Security Management System - systém
managementu bezpečnosti informací)
Dalším příkladem z této oblasti je systém vycházející z
požadavků ČSN BS 7799-2:2004 "Systém managementu bezpečnosti informací -
Specifikace s návodem pro použití“, která požaduje po organizaci "provést
příslušné činnosti pro odstranění nedostatků spojených s implementací a
provozem ISMS, aby zabránila jejich opětovnému výskytu.
Dokumentované postupy pro nápravná opatření musí určit požadavky
na:
-
identifikaci neshod v zavedení a/nebo provozu ISMS,
-
určení příčin neshod,
-
vyhodnocení potřeby opatření, kterým se zajistí, že se
neshody znovu nevyskytnou,
-
určení a zavedení potřebných opatření k nápravě,
-
zaznamenání výsledků zavedených opatření,
-
přezkoumání provedených nápravných opatření“
a dále musí organizace určit požadavky v oblasti preventivních
opatření, která rovněž "musí být přiměřená závažnosti potenciálních…