3.3.1.0.9.1
Monitorování a měření - čl. 8.2 normy ISO
9001:2008
NahoruMonitorování a měření
Procesu monitorování a měření se stejně jako v případě řízení
monitorovacích a měřicích zařízení podrobně věnuje jiná kapitola této příručky
(kap. 13, 16). Proto opět pouze ve stručnosti připomeneme požadavky normy ISO
9001:2008 v této oblasti, aby zůstala zachována struktura a komplexnost této
kapitoly.
NahoruSpokojenost zákazníka
Organizace musí, jako jeden ze způsobů výkonnosti SMK,
monitorovat informace týkající se zákazníkova vnímání toho, zda organizace
splnila jeho požadavky. Způsob získávání a používání těchto informací musí být
stanoven. Monitorování vnímání zákazníka může přitom zahrnovat získání vstupů
ze zdrojů, jako jsou tyto:
-
průzkumy spokojenosti zákazníka (telefonické akce,
hromadné rozesílání dotazníků, využití specializovaných agentur pro průzkumy
mínění apod.),
-
zákaznická data o kvalitě dodaných produktů (statistiky,
výstupy ze zákaznických auditů),
-
průzkumy názorů uživatelů (konečných spotřebitelů),
-
analýza ztracených podnikatelských příležitostí (informací
o tom, proč předložená nabídka nebyla akceptována nebo proč došlo ke ztrátě
stálého zákazníka),
-
pochvaly,
-
záruční reklamace (počty, podíl na obratu apod.),
-
zprávy od obchodních zástupců.
Příklad 1 popisu požadavku v Příručce kvality:
Měření spokojenosti zákazníka je prováděno s cílem získat
informace o míře jeho spokojenosti s jakostí výrobků a služeb společnosti. Pro
získání srovnatelných výsledků se zjišťuje míra spokojenosti podle dotazníku,
který společně se zákazníkem vyplňuje pracovník obchodního střediska.
Vyhodnocování je prováděno vedoucím obchodního střediska. Nestranné a pečlivé
analyzování získaných podkladů je důležitým materiálem pro další zlepšování
výkonnosti společnosti.
Příklad 2 popisu požadavku v Příručce kvality:
Společnost používá jako jedno z měřítek výkonnosti QMS
monitorování týkající se vnímání zákazníka, zda společnost splnila jeho
požadavky, a to jednak průběžným sledováním uvedených informací, jednak formou
pravidelného ročního hodnocení.
A. Způsob měření spokojenosti
zákazníka:
Měření spokojenosti zákazníka probíhá formou dotazníků, ve
kterých jsou stanoveny znaky spokojenosti s poskytovanými produkty/službami.
Údaje jsou centrálně shromažďovány pokud možno od všech zákazníků. Zjišťování
spokojenosti zákazníka je možné provádět hromadným rozesíláním dotazníků,
individuálním vyplněním dotazníku zákazníkem při předání zakázky (realizaci),
osobním sběrem informací od zákazníků zaměstnanci společnosti nebo v rámci
telefonické akce. Alternativním způsobem monitorování spokojenosti zákazníka je
např. analýza ztracených podnikatelských příležitostí, pochvaly, záruční
reklamace apod. Údaje z dotazníků jsou následně odpovědným pracovníkem zadávány
do informačního systému PAS.
B. Pravidelné roční hodnocení
Vychází se ze seznamu zákazníků, pro které byly realizovány
zakázky v kalendářním roce. Jednatel společnosti stanoví deset zákazníků
(prvních pět podle výše obratu realizovaných zakázek a ostatní náhodně). Tito
zákazníci jsou kontaktováni telefonicky, e-mailem, popř. jim je zaslán
dotazník, a je od nich žádáno hodnocení spokojenosti se službami a produkty
společnosti.
Záznam o hodnocení obsahuje informace o spokojenosti
zákazníka s následujícími aspekty:
-
dodaným produktem - kvalita, záruky, reklamace
apod.,
-
obchodními podmínkami - ceny, splatnost, termíny dodání
apod.,
-
komunikací se společností a jejími zástupci -
odbornost, rychlost, vstřícnost,
-
ostatními - další informace podle zvážení hodnotitele
(reagování na individuální potřeby.
Pověřený pracovník provede součet uvedených kritérií podle
bodového hodnocení od 1 do 5 (1 - nejlepší, 5 nejhorší) a připojí na závěr
celkové vyhodnocení, zda byl zákazník:
-
spokojen,
-
spíše spokojen,
-
spokojen s výhradami,
-
spíše nespokojen,
-
nespokojen.
Jednatel společnosti na základě těchto získaných informací
vyhodnocuje celkový stav. O výsledcích jsou na poradách informováni všichni
ostatní zainteresovaní pracovníci.
NahoruInterní audit
Interní audity je třeba provádět v pravidelných intervalech s
cílem zjistit, zda QMS:
-
odpovídá plánovaným činnostem, odpovídá požadavkům této
normy,
-
je efektivně implementován a udržován.
Musí být stanoven dokumentovaný postup, ve kterém jsou
stanoveny odpovědnosti a požadavky na plánování a provádění auditů, vytváření
záznamů a podávání zpráv o výsledcích.
Organizace musí:
-
plánovat program auditů podle stavu a důležitosti procesů
a výsledků předchozích auditů,
-
stanovit kritéria, předmět auditu, četnost a metody,
-
zajistit objektivitu a nestrannost.
Dokumentovaný postup musí uvádět odpovědnosti, plánování,
provádění auditů, předkládání zpráv o výsledcích a uchovávání záznamů.
Vedení auditovaných oblastí musí provést opatření, která
zjistí odstranění neshod a jejich příčin. Následně ověřovat provedená opatření
a podávat zprávy o výsledku. Návod k provádění auditu podává směrnice ISO
19011.
Příklad popisu požadavků:
Plánování auditů, program, kvalifikace auditorů, záznamy
z auditů, četnosti i metodika včetně prezentace výsledků a opatření z výsledků
auditů vyplývajících jsou předmětem dokumentů SQ xx - Interní audit, SQ xx -
Postup pro řízení neshody a SQ xx - Nápravná a preventivní opatření.
Účel
Účelem interních auditů je ověření shody se stanovenými
požadavky normy ISO 9001 a stanovení účinnosti systému managementu kvality při
současné identifikaci potřeb jeho zlepšení. Interní audity mají zejména
verifikační funkci. Jejich účelem je ověřit fungování systému managementu
kvality v souladu s normou ISO 9001.
Obecně
Interní audity probíhají podle připraveného programu,
postupně na všech úrovních společnosti. Program interních auditů je
vypracováván na základě výsledků předchozích auditů a na základě požadavku, že
je nutné prověřit v každém roce alespoň jednou všechny části normy ISO
9001:2008 a všechny úrovně ve společnosti. Audity provádí interní
auditor.
V programu auditů je rovněž určen technický expert -
osoba, která je pracovníkem organizace a poskytuje internímu auditorovi
specifické znalosti nebo odborné posudky.
Výsledky interních auditů jsou dokumentovány ve zprávě z
interního auditu a jsou předloženy majiteli firmy. Vyhodnocení interních auditů
je nedílnou součástí přezkoumání systému managementu kvality.
Postup provádění interního auditu
A. Plánování
Interní auditor předloží na začátku každého roku "Program
auditů na rok“, který schválí majitel firmy. Tento program stanoví na každý rok
daný počet interních auditů - alespoň jeden ročně. Program může být pružně
…