3.3
Management procesů s využitím systémových norem
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
Obecný popis, resp. definici procesu uvádí úvodní část kap. 3/2 této příručky. Připomeňme si, co říká definice
procesu vycházející z norem řady ISO 9000.
NahoruProces
Proces je zde definován jako "soubor vzájemně souvisejících nebo
vzájemně působících činností, které přeměňují vstupy na výstupy“. Podle řady
teorií ověřených praxí a v souladu se čl. 0.2 písm. d) normy ISO 9000:2005:
"Základní principy a slovník“ se "požadovaného účinku dosáhne mnohem účinněji,
jsou-li činnosti a související zdroje řízeny jako proces“. Aplikace systému
procesů v organizaci spolu s identifikací těchto procesů, jejich vzájemným
působením a řízením lze potom nazývat "procesní přístup“.
NahoruVzájemné působení procesů
Je jasné (a norma ISO 9000 procesní přístup tak přímo definuje), že
výstup z jednoho procesu často přímo tvoří vstup pro další proces. Monitoring
systému těchto rozhraní a pro rozhraní definovaných přijatelných hodnot je
nejen správným manažerským návykem, ale také jedním ze systémových zajištění
kvality. Identifikování, porozumění a řízení takto vzájemně souvisejících
procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti organizace při
dosahování jejich cílů. Jednoduché znázornění takového procesu ukazuje
následující obrázek.
NahoruISO 9001
Mezinárodní norma ISO 9001 nejen že nabádá k přijetí procesního
přístupu v oblasti managementu kvality, procesní přístup je jeden z osmi
základních zásad managementu kvality v souladu s požadavky systémových
norem.
Obecně lze říci, že jakákoli činnost, při níž dochází k přeměně vstupů
na výstupy, může být považována za proces. Aby organizace fungovaly efektivně,
musí identifikovat a řídit mnoho takových vzájemně více či méně propojených
procesů.
NahoruPožadavky normy ISO 9001
Vycházeje z procesního přístupu, požaduje norma ISO 9001 po organizaci
následující kroky:
NahoruIdentifikace procesů systému
-
Identifikovat procesy systému neboli rozpoznat (určit)
procesy, které organizace řídí (přitom je nutno podotknout, že ne vše, co se
provádí v organizaci, musí být chápáno jako proces).
Procesy potřebné pro systém managementu zahrnují obvykle:
-
procesy pro řídicí činnosti (řídicí procesy),
-
procesy pro zajišťováni zdrojů,
-
procesy pro realizaci produktů (realizační, hlavní),
-
procesy pro měření.
Samostatnou kapitolou jsou také tzv. externě řízené (neboli
"outsorcované“) procesy.
NahoruStanovení posloupnosti a vzájemných vztahů
-
Stanovit posloupnost a vzájemné vztahy identifikovaných
procesů (k tomu se používají např. mapy procesů, karty procesů); dále určit
kritéria a metody pro efektivní realizaci a řízení procesů. To znamená
stanovit pořadí, rozhraní mezi procesy, toky informací apod. Procesy nějak
navazují, mohou je tvořit další procesy (tzv. podprocesy). V praxi tento
požadavek většinou graficky znázorňuje tzv. mapa procesů. Z mapy by mělo být
možno vyčíst, jaké procesy existují, jak na sebe navazují. Norma ISO 9001
nestanovuje formu, vždy jde o jednoznačné a srozumitelné vyjádření pro
uživatele.
…