13.5.2.4.3
Kompetence a hodnocení auditorů – Kap. 7 NORMY ISO 19011:2011
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc., Ing. Monika Becková a kolektiv autorů
Nahoru"Kap. 7 – Kompetence a hodnocení auditorů“
Obsah kap. 7
Celá kapitola 7 je rozdělena na následující části:
-
Obecně (čl. 7.1)
-
Určování kompetencí auditorů (čl. 7.2)
-
Stanovování kritérií hodnocení auditorů (čl. 7.3)
-
Výběr vhodných metod hodnocení (čl. 7.4)
-
Provádění hodnocení auditora (čl. 7.5)
-
Udržování a zlepšování kompetencí auditora (čl. 7.6)
Proces stanovování kompetencí a hodnocení auditorů má zahrnovat následující 4 kroky:
Výsledek má posloužit jednak pro výběr konkrétního týmu auditorů, jednak pro určení potřeb zlepšování (např. další výcvik interních auditorů).
NahoruDopady změn do praxe
Obecně (čl. 7.1):
Obecně je nejpodstatnější změnou kapitoly 7 už dříve avizované její rozšíření i na další systémy managementu, čemuž odpovídá jednak způsob určování kompetencí, jednak příklady kritérií pro jednotlivé obory a systémy managementu v příloze A normy ČSN EN ISO 19011:2012 .
Určování kompetencí auditorů (čl. 7.2):
Určování kompetencí auditorů ve smyslu nové směrnice ISO 19011 představuje 4 následující aspekty:
-
Osobní chování (čl. 7.2.2)
-
Znalosti a dovednosti (čl. 7.2.3)
-
Získávání kompetencí (čl. 7.2.4)
-
Vedoucí týmu (čl. 7.2.5)
NahoruOsobní chování
Aspekt 1: Osobní chování
Vhodné osobní chování auditora (vedoucího týmu nevyjímaje) je definováno novou směrnicí jako:
-
takové, které umožní jednat v souladu s principy auditování dle kap. 4 směrnice (např. nově doplněna požadovaná "statečnost“ či "otevřenost“ auditora);
-
celkem nová směrnice obsahuje 13 aspektů osobního chování (dříve bylo zmiňováno 9 osobních vlastností).
Chování auditorů má být dle návodu v nové směrnici ISO 19011 charakteristické následujícími prvky – resp. auditor má být:
Ne vždy jsou všechny osobní vlastnosti příslušného auditora ve shodě s výše uvedeným očekávaným osobním chováním (ostatně stejně jako tomu bylo v případě předchozí směrnice ISO 19011:2002). Je také poněkud problematické (při běžném způsobu výběru interních auditorů používaném v českých firmách v současné době) stanovit takové způsoby hodnocení, které by umožnily osobní chování auditora v předstihu správně identifikovat. Mnohem častěji jde o výběr auditorů instinktivní a teprve praxe ukáže, zda byl instinkt správný. V každém případě by však měly být alespoň základní požadavky na osobní chování auditorů součástí stanovených kritérií.
NahoruZnalosti a dovednosti
Aspekt 2: Znalosti a dovednosti:
Znalosti a dovednosti, jejichž dostatečná úroveň je předpokladem výkonu interního auditu, norma dělí na následující dvě oblasti:
Pozn. 1: Návod a příklady znalostí specifických pro konkrétní obor a odvětví jsou uvedeny v nové příloze A směrnice (viz také komentář v dalším textu).
Pozn. 2: Znalosti (všeobecné i specifické) může mít jeden auditor v plném rozsahu, v případě auditování více oborů a/nebo více systémů managementu již může být rozsah znalostí pro jediného auditora příliš velký a je mnohdy na místě otázka zvážit vhodnost vícečlenného týmu auditorů, v němž se znalosti jednotlivých členů týmu vzájemně doplňují.
-
každý z auditorů má mít kompetence alespoň jednoho oboru, jenž má být předmětem interního auditu;
-
vedoucí týmu má znát požadavky všech zahrnutých norem/oborů, které mají být předmětem interního auditu.
NahoruZískávání kompetencí
Aspekt 3: Získávání kompetencí
Výše uvedené kompetence (resp. všeobecné i specifické znalosti) lze získat následujícími způsoby (včetně jejich kombinací):
-
formální vzdělávání,
-
formální plánovaný výcvik,
-
výcvikové programy,
-
praxe (všeobecná i odborná),
-
zkušenosti s auditováním (včetně pozorování zkušeného auditora v praxi).
NahoruVedoucí týmu auditorů
Aspekt 4: Vedoucí týmu auditorů
Stanovování kritérií hodnocení auditorů (čl. 7.3):
Kritéria, na základě kterých bude následně prováděno hodnocení auditorů, směrnice nyní rozděluje na dvě skupiny, a to:
-
kvalitativní (mezi ně patří např. prokazatelné osobní chování, znalosti...);
-
kvantitativní (mezi ně lze zařadit např. počet let praxe, vzdělání, provedených auditů...).
Výběr vhodných metod hodnocení (čl. 7.4):
Vlastní hodnocení podle definovaných kritérií má být prováděno za použití dvou nebo více metod zvolených z tabulky v příloze normy (např. kombinací přezkoumání záznamů, zpětné vazby, rozhovorů, resp. pohovorů, pozorováním, testováním budoucího interního auditora...). Vždy by však měla být využita kombinace několika metod!
Provádění hodnocení auditora (čl. 7.5):
Provedení hodnocení auditora představuje:
-
shromážděné informace porovnat s kritérii stanovenými dle čl. 7.4;
-
v případě nesplnění některého kritéria hodnoceným auditorem naplánování jeho dalšího výcviku, získání další praxe apod. (v krajním případě jeho vyřazení ze seznamu adeptů na roli interního auditora, a to buď dočasně, nebo trvale);
-
po dosažení plánovaného výcviku, splnění požadovaných kritérií nebo po uplynutí stanoveného časového úseku (např. 1 rok) by mělo vždy následovat opakované hodnocení.
Příklad aplikace:
Pro příklad aplikace výše popsaných kroků může posloužit karta kompetencí interního auditora a vedoucího interního auditora, jež stanovují:
-
v levém (tmavě vyznačeném) sloupci požadavky na kvalifikaci auditora, které si fiktivní organizace stanovila na základě návodu obsaženého ve směrnici ISO 19011:2011 (a vzhledem k tomu, že si je stanovila jako "požadavek“, jsou již pro tuto organizaci závazné, na rozdíl od obecného návodu ve směrnici);
-
v pravém sloupci jsou pak uvedeny metody, jimiž bude v praxi hodnoceno splnění stanovených požadavků příslušným konkrétním interním auditorem této organizace.
Kompetence interních auditorů
Uvedené požadavky a metody jejich prokázání v praxi jsou ještě navíc doplněny postupem – viz následující příklad. K příkladu je ale nutno poznamenat, že je vhodný spíše pro větší organizace, ve které jsou kladeny vysoké požadavky na kvalitu procesu interního auditu. V malé organizaci o jednom či dvou interních auditorech nebude zpravidla zapotřebí tuto část požadavků takto složitě popisovat.
***
-
ÚVOD
Vedení společnosti XYZ s. r. o. zajišťuje, aby činnosti spojené s interním auditem prováděli pouze způsobilí pracovníci. Tohoto požadavku je dosaženo procesem počátečního hodnocení, výběru, výcviku a opakovaného hodnocení příslušných pracovníků, který návazně na kapitolu 7 směrnice ČSN EN ISO 19011:2012 upravuje tento dokument.
-
Použité zkratky
SMK: systém managementu kvality,
MK: manažer kvality.
-
Účel
Účelem tohoto dokumentu je zajistit procesy prokazující, že osoby, jež se mají podílet na procesu interního auditu, mají příslušné znalosti odpovídající jednotlivým typům systémů managementu a oblastem, ve kterých působí, zabezpečit jednotnost při dodržování pravidel výběru auditorů a dalších pracovníků včetně jejich hodnocení, jakož i správnost stanovení kvalifikačních požadavků pro účely interního auditu dle požadavků jedné z následujících norem (případně některé z jejich kombinací):
-
ČSN EN ISO 9001:2009 ,
-
ČSN EN ISO 14001:2005 ,
-
ČSN OHSAS 18001:2008 .
-
Rozsah použití a zařazení dokumentu
Směrnice je závazná pro všechny stálé pracovníky společnosti XYZ, podílející se na procesu interního auditu, případně rovněž pro externí auditory, budou-li se na něm podílet.
Dokument je zařazen do dokumentace 2. úrovně. Odpovědnost za jeho aktualizace má manažer kvality.
-
Kritéria pro interní auditory
Kvalifikační kritéria pro výběr interních auditorů jsou stanovena na základě návodu dle normy ČSN EN ISO 19011:2012 a jsou uvedena v "Kartách kompetencí interního auditora a vedoucího interního auditora“ (viz předchozí příklad).
-
Procesy hodnocení
6.1 Počáteční hodnocení způsobilosti auditorů
Vedení společnosti XYZ je odpovědné za organizování a vyhodnocování počátečního posouzení způsobilosti pro pracovníky provádějící interní audit.
Počáteční hodnocení obsahuje dvě základní oblasti:
A. obecnou část (jejím výsledkem je konstatování, zda je možno zařadit auditora na seznam schválených interních auditorů/vedoucích interních auditorů);
B. odbornou část (jejím výsledkem je zařazení interního auditora dle příslušných technických oblastí).
A. Obecná část
Počáteční hodnocení způsobilosti zahrnuje prokázání splnění příslušných kritérií (viz kritéria pro jednotlivé kategorie funkcí v předchozím odst.). K počátečnímu hodnocení lze využít podle charakteru příslušné funkce následující nástroje:
-
přezkoumání záznamů z hlediska kvalifikačních a osobních předpokladů,
-
reference z předchozích činností,
-
odborný pohovor s manažerem kvality,
-
zkoušení (přezkoušení znalostí např. formou testu – využitím příslušného formuláře),
-
sledování interního auditora při interním auditu (hodnocení auditora "na místě“).
Záznam o výsledku počátečního hodnocení – obecná část – je uveden ve formuláři "Odborná způsobilost auditora ve smyslu ČSN EN ISO 19011:2012 “ – 1. část.
B. Odborná část
MK provede analýzu způsobilosti auditora tak, že porovná jeho praxi a zkušenosti v jednotlivých oblastech a uvede, zda interní auditor plní kvalifikaci pro danou technickou oblast nebo ne.
V případě nesplnění některého z požadavků je možno zařadit pracovníka jako interního auditora ve výcviku se stanoveným plánem doplnění kvalifikace.
Záznam o výsledku počátečního hodnocení – odborná část – je uveden ve formuláři "Odborná způsobilost auditora ve smyslu ČSN EN ISO 19011:2012 “ – 2. část.
Pokud interní auditor vyhovuje všem stanoveným kritériím, zařadí MK pracovníka na seznam schválených interních auditorů/vedoucích interních auditorů. V opačném případě MK navrhne další postup.
6.2 Periodické hodnocení pracovníků
Společnost XYZ zajišťuje dostatečný výkon všech pracovníků, kteří se podílejí na interních auditech. Jsou stanovena kritéria pro sledování a měření výkonu všech osob, jež se na výše zmíněných činnostech podílejí, a to na základě četnosti jejich využití a na úrovni rizika spojeného s jejich činnostmi. Na základě výsledků hodnocení pracovníka MK přezkoumává odbornou způsobilost svých pracovníků za účelem stanovení potřeb výcviku. V následujících odstavcích jsou uvedeny nástroje pro sledování a měření výkonu jednotlivých kategorií pracovníků, které se uplatňují v závislosti na četnosti jejich využití a na úrovni rizika spojeného s jejich činnostmi.
6.3 Sledování a měření výkonu interních auditorů a vedoucích týmu interních auditorů
-
Přezkoumávání záznamů (dokladů odborné způsobilosti) o příslušném pracovníkovi – provádí MK; zahrnuje počáteční analýzu odborné způsobilosti a dále přezkoumání dokladů získaných v rámci udržování (zvyšování) způsobilosti (počet a druh akcí, vzdělávání a školení, účast na seminářích, získaná osvědčení apod.).
-
Pozorování na místě – provádí vedoucí auditor, případně MK; ten periodicky monitoruje výkonnost každého auditora na místě. Četnost pozorování je stanovena na základě všech dostupných informací ze sledování v "Plánu hodnocení výkonu interních auditorů“, minimálně je hodnocení na místě provedeno před zařazením auditora do seznamu schválených interních auditorů a následně nejméně vždy 1x za 3 roky, pokud nejsou známy skutečnosti, které by vedly k nutnosti provést hodnocení na místě dříve (např. stížnost).
-
Přezkoumávání zpráv a dalších záznamů z auditů – provádí MK po každém realizovaném interním auditu a v rámci přezkoumávání SMK vedením.
-
V rámci přezkoumávání SMK vedením – systematické a pravidelné hodnocení všech pracovníků je prováděno v rámci přezkoumávání SMK vedením. Vstupem pro přezkoumání jsou informace z jednotlivých výše uvedených způsobů hodnocení, výstupem je výsledek hodnocení, popřípadě návrh opatření.
V rámci hodnocení interního auditora se MK zaměřuje zejména na:
-
osobní vlastnosti interního auditora (přístupný názorům, diplomatický, všímavý, vnímavý, všestranný, houževnatý, rozhodný, samostatný);
-
plnění a efektivnost výcviku a zvyšování kvalifikace ve shodě s plánem vzdělávání;
-
schopnost provádět interní audity, dodržovat a uplatňovat postup provádění interního auditu;
-
schopnost komunikace s auditovaným (prověřovaným) a zpracování dokumentů z posuzování/prověřování;
-
iniciativa a přínos ke zlepšování SMK společnosti XYZ;
-
množství vykonaných interních auditů, dodržování termínů pro jejich realizaci;
-
posouzení způsobilosti z pohledu vykonaných auditů (vyhodnocení záznamů z jednotlivých akcí);
-
zprávy a informace o interním auditorovi získané od zainteresovaných stran.
Sledování a měření výkonu ostatních pracovníků:
-
monitorování výkonu v rámci příslušné činnosti,
-
zpětná vazba od všech zainteresovaných stran,
-
v rámci přezkoumávání SMK vedením.
-
Výcvik pracovníků
Společnost XYZ stanovuje potřeby školení/výcviku a poskytuje přístup k takovému výcviku svých pracovníků, aby zajistil, že jsou všichni pracovníci způsobilí pro funkce, které vykonávají. Interním auditorům je poskytován přístup k aktualizovanému souboru příslušných dokumentovaných postupů a odpovídající informace týkající se všech činností společnosti XYZ. Za tím účelem MK zajišťuje zejména:
-
distribuci aktuální řídicí dokumentace všem příslušným interním auditorům,
-
pravidelná školení a setkávání interních auditorů v prostorách společnosti XYZ,
-
e-learning,
-
instruktáž interních auditorů před konkrétním auditem.
Výcvik je prováděn systematicky a plánovitě. Pro každého pracovníka jsou zpracovány manažerem kvality plány vzdělávání – zvyšování kvalifikace v rozsahu závislém na četnosti jejich využití, rizika spojeného s jejich činnostmi a výsledků průběžného hodnocení. S těmito plány je příslušný pracovník seznámen. Při sestavování vzdělávání a zvyšování kvalifikace se bere dále ohled na stupeň dosaženého vzdělání, odbornosti, délky praxe, zkušenosti v systémech managementu a auditování a výsledcích vyplývajících z přezkoumávání SMK vedením a na záměrech a cílech s příslušným pracovníkem. Z toho vyplývá, že body v posloupnosti výcviku (viz níže) jsou pro každého pracovníka modifikovány a odrážejí stupeň způsobilosti příslušného pracovníka plnit funkci interního auditora.
Plány vzdělávání a zvyšování kvalifikace jsou zaměřeny jak na teoretickou, tak i na praktickou připravenost.
Plnění výcviku je kontrolováno manažerem kvality a nejméně jednou ročně vyhodnocováno v rámci přezkoumávání SMK vedením. O všech kontrolních činnostech jsou vedeny záznamy.
Výcvik auditora je obecně prováděn v následující posloupnosti:
-
nový pracovník je seznámen s chodem společnosti, bezpečností práce, postupy a pravidly obecně platnými ve společnosti a případnými legislativními požadavky týkající se jeho činností (odpovědnost za vedení má manažer kvality…